U prvních manipulačních vozíků se na pohodlí řidiče, ba někdy ani na jeho bezpečnost příliš nemyslelo. Ještě před deseti dvaceti lety bylo vybavení prostoru kabiny řidiče velmi spartánské. Omezovalo se pouze na povinný ochranný rám řidiče, sedačku s umělohmotným nebo textilním potahem a omezeným rozsahem nastavení. Jednoduché ovládací páky pracovní hydrauliky byly mechanicky přímo spojeny s rozvaděčem. Povinnou výbavu doplňovalo zpětné zrcátko a bezpečnostní pás sedačky.

Ergonometrie pomáhá řidiči

"Dnes je výbava prostoru řidiče velmi bohatá a ergonomicky řešená. Pro vysokozdvižné vozíky se spalovacím motorem, které se pohybují venku, je téměř standardem uzavřená kabina s topením. Výjimkou není u těchto vozíků ani klimatizace," říká Martin Koudelka, vedoucí marketingového oddělení Jungheinrich ČR.

V moderním stroji má řidič k dispozici pohodlné, odpružené sedadlo, v několika směrech může nastavovat sedačku, volant či loketní opěrku. Hydraulické funkce ovládá pomocí mikropáček nebo joysticku, kabina je v létě klimatizovaná a v zimě vytápěná, k dispozici je řada odkládacích prostor. To jsou věci, které dříve neexistovaly, případně znamenaly vysoké náklady na doplňkovou výbavu.

IT v kabině

Informační technologie nemají na starosti jen bezpečnost. Často se jedná o nasazení různých fleetových systémů pro optimalizaci provozu jednotlivých vozíků i celých flotil.

Výrobci se zkrátka snaží. "Vozíky značky Linde mohou mít dnes klimatizaci od nejmenšího modelu H 14 s nosností 1400 kilogramů až po největší H 180 s nosností 18 tun," vysvětluje Vladislav Záveský, produktový manažer Linde MH Česká republika. "Kabinová okna ve dveřích jsou pro komunikaci s okolím posuvná a jejich skla mohou být i zabarvena pro ochranu před sluncem."

Do ovládání pracovní hydrauliky byly u Linde zavedeny joysticky s přenosem povelů elektrickou cestou, pro jejichž ovládání stačí jen jemný pohyb prstů. Linde je postupně zavedlo od roku 2002 do všech protizátěžových vozíků, jak motorových, tak i elektrických. Poslední verze, uvedená koncem loňského roku, na nových vozících H20−H35 představuje již třetí generaci, vyznačující se zvýšenou citlivostí a odolností.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.