U prvních manipulačních vozíků se na pohodlí řidiče, ba někdy ani na jeho bezpečnost příliš nemyslelo. Ještě před deseti dvaceti lety bylo vybavení prostoru kabiny řidiče velmi spartánské. Omezovalo se pouze na povinný ochranný rám řidiče, sedačku s umělohmotným nebo textilním potahem a omezeným rozsahem nastavení. Jednoduché ovládací páky pracovní hydrauliky byly mechanicky přímo spojeny s rozvaděčem. Povinnou výbavu doplňovalo zpětné zrcátko a bezpečnostní pás sedačky.

Ergonometrie pomáhá řidiči

"Dnes je výbava prostoru řidiče velmi bohatá a ergonomicky řešená. Pro vysokozdvižné vozíky se spalovacím motorem, které se pohybují venku, je téměř standardem uzavřená kabina s topením. Výjimkou není u těchto vozíků ani klimatizace," říká Martin Koudelka, vedoucí marketingového oddělení Jungheinrich ČR.

V moderním stroji má řidič k dispozici pohodlné, odpružené sedadlo, v několika směrech může nastavovat sedačku, volant či loketní opěrku. Hydraulické funkce ovládá pomocí mikropáček nebo joysticku, kabina je v létě klimatizovaná a v zimě vytápěná, k dispozici je řada odkládacích prostor. To jsou věci, které dříve neexistovaly, případně znamenaly vysoké náklady na doplňkovou výbavu.

IT v kabině

Informační technologie nemají na starosti jen bezpečnost. Často se jedná o nasazení různých fleetových systémů pro optimalizaci provozu jednotlivých vozíků i celých flotil.

Výrobci se zkrátka snaží. "Vozíky značky Linde mohou mít dnes klimatizaci od nejmenšího modelu H 14 s nosností 1400 kilogramů až po největší H 180 s nosností 18 tun," vysvětluje Vladislav Záveský, produktový manažer Linde MH Česká republika. "Kabinová okna ve dveřích jsou pro komunikaci s okolím posuvná a jejich skla mohou být i zabarvena pro ochranu před sluncem."

Do ovládání pracovní hydrauliky byly u Linde zavedeny joysticky s přenosem povelů elektrickou cestou, pro jejichž ovládání stačí jen jemný pohyb prstů. Linde je postupně zavedlo od roku 2002 do všech protizátěžových vozíků, jak motorových, tak i elektrických. Poslední verze, uvedená koncem loňského roku, na nových vozících H20−H35 představuje již třetí generaci, vyznačující se zvýšenou citlivostí a odolností.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci