Distribuční logistiku firem rozvážejících hotová jídla zasáhla koronavirová krize, která změnila a prodloužila dobu, kterou lidé v Česku tráví doma. Zatímco ještě na začátku března byla největší poptávka po rozvozu jídla o víkendech, kdy si lidé často nechtěli vařením ukrajovat z volného času, nyní výrazně posílily obědové špičky ve všední dny. Na údajích firmy Dáme jídlo je patrný také nárůst průměrného počtu položek v každé objednávce a rovněž se zkracuje doba doručení objednávky.

Podle výkonného ředitele Dáme jídlo Filipa Fingla je důvodů změny chování zákazníků hned několik. „Mimo jiné pozorujeme podstatný nárůst rodinných objednávek. Mnohem více lidí pracuje v posledních týdnech z domova a řada z nich kvůli uzavření škol musí řešit také stravování dětí. Rozvozem jídla ušetří čas, který pak využívají nejen ke svoji práci, ale také na domácí výuku potomků,“ říká Filip Fingl. Pro lidi, kteří do zaměstnání nadále docházejí, pak rozvoz představuje alternativu k obědovým menu v uzavřených restauracích. Rovněž přibylo zákazníků, kteří si s obědem rovnou objednávají do zásoby také jídlo na večer.

Ne všechny podniky ale zůstaly v provozu alespoň pro rozvoz. Zhruba třetina z 3000 restaurací, které s Dáme jídlo původně spolupracovaly, přerušila provoz úplně. Do platformy se ale naopak začaly hlásit podniky, jež rozvoz dosud nenabízely. Doručení jídla domů nebo na pracoviště si v posledním měsíci poprvé vyzkoušela také řada nových zákazníků.

K větší spokojenosti zákazníků přispívá rovněž fakt, že zejména ve velkých městech se v posledních týdnech výrazně zlepšila dopravní situace. Dáme jídlo zkrátilo za poslední rok průměrnou dobu doručení ze zhruba 45 minut na méně než půl hodiny. Nyní, když zmizely dopravní zácpy se v některých dnech průměrná doba doručení zkrátila i k 25 minutám.

Změnil se také způsob placení, neboť většina rozvážkových služeb přestala v rámci bezpečnostních opatření přijímat hotovost. Ta se přitom před vypuknutím pandemie podílela na téměř polovině všech plateb. Nyní se placení odehrává online. Kromě platebních karet však lidé začali více využívat také alternativní platební metody jako Twisto nebo stravenkové karty.

Související
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru