Mnozí silniční dopravci uvažují o nasazení tzv. gigalinerů, tedy dlouhých souprav, které kombinují návěsy a přívěsy a jejichž rozměry přesahují maximální povolenou délku. Pro vnitrostátní provoz těchto souprav je třeba zvláštního povolení, které vydává ministerstvo dopravy. V České republice využívá gigalinery několik firem, většina však jen pro vnitrostátní přepravy. Jízdám do sousedních zemí totiž brání hranice a každá země může povolit jízdy dlouhých souprav logicky jen na svém území. Čeští dopravci i výrobci by přitom přeshraniční povolení provozu road trainů uvítali.

Jaké přínosy by to mělo? Gigalinery sice nelze využít u každé přepravy, ale tam, kde to zakázka umožňuje, což může být typicky automobilový průmysl, představují cestu k vyšší efektivitě a k nižší spotřebě paliva. Jan Medveď, zástupce generálního tajemníka sdružení autodopravců Česmad Bohemia, v této souvislosti upozorňuje, že gigalinery mohou také snížit zatížení komunikací, neboť dvě dlouhé soupravy nahradí jízdu přibližně tří běžných kamionů.

"Ze stejného důvodu je vedlejším přínosem také úspora pracovní síly v době nedostatku řidičů," doplňuje Vladimír Kydlíček, vedoucí školicího střediska Česmad Bohemia. "Řízení těchto souprav nevyžaduje žádné speciální školení pro řidiče a testovací projekty prokázaly, že se nezvýšila nehodovost v návaznosti na prodlouženou délku souprav."

Legislativní povolení

souprav s délkou 25,25 metru se v EU již několik let projednává. Ke změně příslušné směrnice o limitních rozměrech a hmotnostech však prý zatím není dostatečná podpora.

150 m³

Firmy vidí výhody jako zřejmé – větší přepravní objem až 150 kubických metrů umožní přepravit více zboží a jak ušetřit náklady, tak i řešit problémy s nedostatkem řidičů.

Také představitelé dopravních firem se shodují, že nasazení gigalinerů do mezinárodních přeprav by mělo ekologická i ekonomická pozitiva. Přineslo by na jedné straně navýšení přepravní kapacity, na druhé straně úbytek standardních kamionů na dálnicích a s tím související snížení emisí oxidu uhličitého. Dopravci jsou rovněž přesvědčeni, že by gigalinery mohly řešit dlouhodobý nedostatek řidičů (byť během současné krize kolem šíření nového koronaviru může tento problém opadnout).

Charakter přeprav ovšem obvykle umožňuje nasazení dlouhých souprav jen na vybrané spoje − ideálně na takové, kde se řidič po nakládce napojí na dálnici, po které dojede až do cílového depa nebo k zákazníkovi na vykládku.

"Rádi gigalinery nasadíme i na přeshraniční linky, pokud o ně bude zájem a jejich využití bude dávat smysl," říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker. "Jeden z našich gigalinerů od loňského roku jezdí jako denní shuttle z centrálního překladiště v Rudné u Prahy do Liberce. Tato linka s velkým množstvím zboží vede přes vytížený úsek u mladoboleslavské Škodovky, kde je každý kamion znát. Rovněž proto jsme sáhli po tomto řešení."

Přepravní společnost VCHD Cargo vidí výhody jako zřejmé − větší přepravní objem, až 150 kubických metrů, umožní přepravit více zboží a jak ušetřit náklady, tak i řešit problémy s nedostatkem řidičů. "Pokud by bylo možné gigalinery nasadit na přeshraniční přepravy, využili bychom je pro naše dálkové mezinárodní linky − ty provozujeme zejména do Francie a Španělska, ale i jiných evropských destinací," říká Petr Kozel, předseda představenstva VCHD Cargo.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci