Přeprava menších zásilek představuje v Evropské unii důležitý segment. Podporuje rozvoj dalších oborů, především e-commerce, a je důležitá pro malé a střední podniky i pro jednotlivé občany. Za situace, kdy hranice mezi zeměmi stírá nejen evropská politika, ale také tomu napomáhá internetové obchodování, představují balíkové a expresní služby důležitý prvek pro integraci.

Ale chápání mezinárodní přepravy zásilek i účtování cen dosud nevyřešilo všechny problémy a prochází jen pomalou změnou. Přeshraniční zasílání v rámci Evropské unie stále nese označení "mezinárodní přeprava". Uživatelé navíc často hlásí problémy s kvalitou služeb při zasílání, přijímání nebo vracení přeshraničních balíků.

A ačkoliv se objevují cenově dostupné služby, které již hranice stírají, velmi často je to vykoupené delší dobou doručení. Pokud odesílatel potřebuje rychlou dopravu, zaplatí ji opět i s mezinárodní přirážkou.

Nařízení EU

Evropská unie už před dvěma lety přijala nařízení o službách přeshraničního dodávání balíků, ve kterém zdůrazňuje význam, jejž mají služby obecného hospodářského zájmu.

"U nás jsme se na to ale koukli jinak − vlastně se dá říci, že děláme vše úplně stejně jako depa v Německu," vysvětluje Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier. "Předáme si spolu zásilky na určitých uzlech, kde dojezdová vzdálenost je mnohdy stejná, jako mají naši němečtí kolegové. Když si pak odmyslíme hranici, není žádný důvod žádat od zákazníka cenu za rychlou přepravu vyšší, než by platil v Německu."

Samozřejmě ještě zůstává faktor vzdálenosti a času. Na časové dojezdy takový systém funguje lépe, pokud je blíž německým hranicím. Podle Přemysla Lukeše dnes řada firem převáží zásilky přes hranice, kde je předají jinému partnerovi. Tyto služby jsou však spíše zaměřeny na cenu než na servis a opět je zde výhodou, pokud je odesílatel blízko hranic.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci