Výpadek zboží z Číny kvůli epidemii koronaviru způsobil v kombinované dopravě nerovnováhu oběhu kontejnerů. Obvykle jich bývá pro exportní zásilky nejen do Číny, ale i do jiných destinací dostatek. Nyní ve vnitrozemí chyběly a v přístavech se projevila přeplněnost námořními kontejnery čekajícími na lodě. "Ale v objemech se nejednalo o dramatické dopady, u Metransu byl výpadek zhruba pět procent z celkového množství," vysvětluje Martin Hořínek, člen představenstva Metransu. "Nemáme totiž jen Hamburk, ale i přepravy kontinentální. Čína u nás odhadem představuje asi 20 procent, celá Asie kolem 50 procent."

Evropu spojují koleje

Pro přepravu kontejnerů využívá Metrans zejména českého dceřiného dopravce Metrans Rail a spolupracuje také s ČD Cargo. Rovněž v dalších evropských zemích má firma dceřiné železniční dopravce. Vícesystémové lokomotivy, které Metrans provozuje, umožňují snadnou přeshraniční jízdu vlaků do dalších zemí. Tu ale znesnadňují různé národní zabezpečovací systémy, kterých je v Evropě 26. Až teprve se vznikem Evropské unie se začal připravovat jednotný systém ETCS, který by měl časem fungovat ve všech zemích unie.

Zavádění ETCS je ale pro dopravce finančně velmi náročné. "Příspěvky EU i státu jsou nedostatečné a promítnout tyto náklady zákazníkům nejde," říká Martin Hořínek. "S podporou ETCS je to smutná historie. EU nejprve řekla, že dopravcům by se mělo dávat až 85 procent nákladů, pak ovšem přišly první dotační programy, které pokrývají pouze menší částku."

V současné době má Metrans již 23 lokomotiv vybavených ETCS z celkového počtu 50 strojů.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci