Gebrüder Weiss spolupracuje ve Švýcarsku s asociací H2 Mobility Switzerland na projektu využívání vodíkového pohonu v nákladní dopravě. Pilotní fáze projektu začne letos v létě. Účelem projektu je nejenom testování nákladních vozů na tento alternativní pohon, ale následně také jejich nasazení v rámci běžné přepravy či vybudování sítě čerpacích stanic do roku 2023. Letos bude ve Švýcarsku testováno 50 vodíkem poháněných vozidel, následně bude projekt rozšířen do dalších evropských zemí – Německa, Nizozemí, Rakouska a Norska.

V projektu budou ještě letos nasazena vozidla na vodíkový pohon Hyundai a v následujících třech letech by se na švýcarských silnících měla objevit až tisícovka vozů s tímto alternativním pohonem. Vodík je vedle elektřiny a zemního plynu další udržitelnou variantou v dopravě. V porovnání s elektrickým pohonem nabízí vodíkový pohon delší dojezdy, ale také rychlejší tankování trvající přibližně 15 minut. Na jedno natankování ujede vůz až 500 kilometrů.

„Jako velkou výhodu vnímáme také to, že palivové články u vodíkového pohonu jsou mnohem lehčí než baterie u elektricky poháněných vozidel. To je u nákladních vozů zásadní kvůli možnosti převozu většího množství zboží,“ vysvětluje Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR. Vozy s bezuhlíkovým pohonem jsou navíc ve Švýcarsku zcela osvobozeny od placení mýta. V porovnání s naftou poháněnými nákladními vozy je tak jejich provoz srovnatelně finančně náročný.

„Vedle elektrického pohonu a pohonu na zemní plyn tak vyzkoušíme i třetí alternativu, která by mohla být díky svým výhodám v budoucnu v nákladní přepravě právě tou nejrozšířenější,“ dodává Jan Kodada.

Související