Země střední Evropy zaznamenaly v uplynulých letech značný rozvoj a ekonomicky silné obyvatelstvo vytváří rostoucí poptávku po zboží. Distribuční i logistické firmy na tento vývoj musí odpovídat. Pohyb je zřejmý v řadě oblastí, ať už se týká potravinářské nebo oděvní logistiky, či zásobování obchodů spotřební elektronikou.

Příležitost zde vidí například FM Logistic, která by chtěla konsolidovat potravinovou logistiku pro středoevropský region do jednoho centra, a to nejlépe na jižní Moravě. V regionu lze nalézt vhodné plochy a lze odsud dobře zásobovat celou střední Evropu, neboť do okolních zemí je relativně dobré dopravní spojení.

O tomto záměru hovořil obchodní ředitel FM Logistic Štěpán Ladányi v rozhovoru, který jsme přinesli na konci loňského roku. Upozornil také na problém daný tím, že v potravinářství pro každou zemi z regionu existují odlišné produkty. Pokud by ale došlo ke sjednocení produktů, o logistiku by v jihomoravském regionu začal být ještě mnohem větší zájem než nyní.

0,5 mld.

V Prostějově buduje firma Hopi velké distribuční centrum pro potravinářský kolos Nestlé. Zařízení za půl miliardy korun odbaví denně zhruba 100 kamionů.

V Prostějově vznikne velké centrum pro Nestlé

Také logistická firma Hopi se chystá na Moravě, konkrétně v Prostějově, vybudovat velké distribuční centrum, a to pro švýcarský potravinářský kolos Nestlé. Zařízení za půl miliardy korun s kapacitou 90 tisíc palet odbaví denně zhruba 100 kamionů. Centrum bude vybaveno vyspělejší automatizací a jeho úkolem bude zásobovat Česko i další země střední a východní Evropy. Hopi pro Nestlé zajistí jak přepravu do kamenných obchodů, tak také on-line obchod. Distribuci zboží z jednoho místa do více zemí má Hopi již vyzkoušenou ve spolupráci s dalšími nadnárodními skupinami jako P&G, Beiersdorf nebo Mondelez.

A Morava má před sebou z distribučního hlediska i další možnosti rozvoje. Jakmile se dokončí oprava dálnice Praha−Olomouc, bude tato oblast pro firmy ještě zajímavější. Řada podniků bude chtít díky levnějším pozemkům i pracovní síle držet zásoby na východě republiky a vozit je směr Praha.

Částečný přesun zásob na Moravu plánuje internetový obchod Alza. Ten má kromě okolí Prahy logistické centrum i na Slovensku a menší lokální sklady v Ostravě, Brně nebo v Budapešti. Skladovou zásobu drží také v podstatě všechny kamenné pobočky e-shopu. "Vzhledem ke komplikované a rostoucí dopravě v okolí Prahy očekáváme, že budeme část skladových zásob postupně přesouvat z okolí metropole i na Moravu k velkým městům, abychom byli blíže zákazníkům a dokázali jim doručit zboží ještě rychleji," říká Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alza.cz.

Sousední Slovensko také láká

Z Moravy je jen skok na sousední Slovensko. Řada firem z České republiky tento skok učinila nebo ho plánuje. Zmíněná Alza na Slovensko zamířila už v roce 2016, kdy otevřela v Senci u Bratislavy velké logistické centrum. To slouží pro distribuci zboží na východ České republiky − na Moravu a do Slezska − a je určeno samozřejmě i pro zásobování celého Slovenska a také rakouské Vídně.

Hlavními výhodami Slovenska ve srovnání s Českem jsou volnější dopravní infrastruktura a také levnější pracovní síla nebo volné plochy. "Slovensko má stále spoustu obrovských volných a připravených pozemků. Například na český trh vstoupí nizozemský řetězec Action, který zvažoval distribuční centrum orientované primárně na Rakousko a vybíral si mezi Českem a Slovenskem. Nakonec vyhrálo právě Slovensko," uvedl v rozhovoru šéf realitní poradenské společnosti 108 Agency Jakub Holec.

Maďarsko je pro distribuci zemí zaslíbenou

Vedle Moravy a Slovenska je stále zajímavější také Maďarsko. Dopravní spojení z něj umožňuje zásobovat i ostatní země a současně zde díky dobré ekonomické situaci roste spotřeba. Z České republiky plánuje expandovat na maďarský trh v letošním roce například lékárenský řetězec a e-shop Pilulka.cz, respektive v této zemi Pilulka.hu.

"Po Slovensku a Rumunsku plánujeme vstoupit do další východoevropské země. Přípravy pro vstup na maďarský trh jsme zahájili na konci léta loňského roku," vysvětluje Kateřina Schotliová z marketingu společnosti Pilulka. "Pokud se potvrdí všechny předpoklady, spustíme služby pro maďarské zákazníky v druhé polovině roku 2020. Na maďarském trhu plánujeme spustit pouze on-line služby a nechceme zde zatím kvůli složité situaci otevírat kamenné lékárny jako v České republice."

Všechny služby, které nyní Pilulka nabízí nebo začne nově spouštět v Česku, hodlá postupně nasazovat i v zemích, kam bude expandovat. "A to v takovém tempu, kdy budou naše pozice a daný trh na toto spuštění vhodné," dodává Kateřina Schotliová.

V zemi už je více českých e-shopů

Maďarsko je na prvním místě seznamu zájmu Pilulky s ohledem na řadu parametrů, mezi které patří vyspělost lokálního on-line trhu, široká spotřebitelská základna a obdobný dodavatelský panel jako v zemích, kde již firma působí. Maďarský trh internetového obchodování i kupní síla obyvatelstva rychle rostou a hlavní město Budapešť, které je pro zemi ekonomicky zásadně důležité, je velmi dobře dostupné. To je pro internetový obchod ideální situace. Samozřejmě to ale znamená, že v Maďarsku vládne v oblasti internetového prodeje značná konkurence.

I přesto je tam již přítomna řada českých hráčů, včetně Mall.cz, zmíněné Alzy nebo Rohlík.cz, který na maďarském trhu působí pod značkou Kifli.hu. Firma v Budapešti využívá sklad, v němž drží 8000 položek.

Do Maďarska chystá expanzi i společnost 108 Agency. Následuje tam své klienty, a to jak developery, tak nájemce.

Třídění zásilek v logistickém centru Alza.cz ve slovenském Senci.
Třídění zásilek v logistickém centru Alza.cz ve slovenském Senci.
Foto: Alza
Související