Alternativní pohony si postupně vydobývají svou pozici v dopravních službách při zásobování městských center. Například norský velkoobchodní prodejce potravin Asko začne využívat v hlavním městě Oslu dvě plně elektrické Scanie pro rozvoz zboží a vedle toho má ještě další čtyři vozidla této značky na vodíkový pohon.

Scania již dříve testovala hybridní nákladní automobily, které kombinují provoz se spalovacím motorem pro jízdu mimo město a elektropohon pro pohyb v městském centru. Výsledky jsou podle výrobce pozitivní a při distribuci zboží ve městech je již smysluplné používat i plně elektrická nákladní vozidla.

Řešení a problémy

Se stávající technologií akumulátorů lze však elektrovozy provozovat stále jen na kratší vzdálenosti a musí existovat dostupné způsoby, jak baterie dobíjet. Dvě nákladní vozidla plánovaná k nasazení do provozu společností Asko mají akumulátory s kapacitou 165 kWh, které zajišťují dojezd 120 kilometrů. Rychlé dobíjení baterií je možné i třeba během nakládky či vykládky zboží. Energii akumulátory doplňují pomocí kabelového nabíjení s výkonem 130 kW.

Mezi další technologická řešení, která Scania a Asko testují, patří elektrický pohon na vodíkové články. Dosavadní spolupráce nyní vstoupila do další fáze v podobě nasazení nákladních vozidel do reálného provozu v rámci pilotního projektu. Ten se má stát základem pro další rozvoj v této oblasti.

Scania již delší dobu zkoumá a vyvíjí různé druhy hybridních elektrických technologií, které využívají k pohonu biopaliva i plně elektrická vozidla. Loni výrobce představil například elektrický akumulátorový autobus. Kromě toho se také zaměřuje na elektrické nákladní automobily, které lze nabíjet s využitím elektrifikovaných silnic nebo prostřednictvím palivových článků, jako je tomu v případě firmy Asko.

„Vodík představuje pro dálkovou elektrifikovanou dopravu zajímavou možnost a první testy ukazují, že tato technologie funguje spolehlivě i v chladnějším podnebí,“ říká Karin Rådström, vedoucí prodeje a marketingu ve společnosti Scania. „Proto budeme i nadále pečlivě sledovat výkon těchto nákladních vozidel.“

Výrobce Scania hodlá své širokého programu do elektrifikace dále investovat a očekává blízký bod zvratu, kdy se elektrifikace těžké nákladní dopravy stane pro zákazníky smysluplnou investicí.

 

Nákladní vozidlo Scania:

  • Přípustná hmotnost vozidla: 26+1 t
  • Konfigurace: 6 × 2 * 4
  • Hnací ústrojí: elektromotor s výkonem 290 kW / trvalý výkon 210 kW, dvoustupňová převodovka, maximální točivý moment 2200 Nm
  • Kapacita použitých akumulátorů: 56 kWh, Li-ion
  • Integrovaná nabíječka: 22 kW střídavý proud, s nabíjecím rozhraním CCS
  • Palivové články: 90 kW PEFC od externího dodavatele
  • Nádrž na vodík: 33 kilogramů při tlaku 350 barů
  • Odhadovaný dojezd: 400 až 500 kilometrů

 

Jak funguje automobil s vodíkovými články 

  • Palivový článek vytváří elektřinu pomocí elektrochemického procesu využívajícího vodík a kyslík.
  • Elektrická energie generovaná palivovými články pohání elektrickou pohonnou jednotku. Systém rovněž obsahuje akumulátor s vyrovnávacím modulem.
  • Jedinými emisemi je čistá voda.
  • Elektrická nákladní vozidla s vodíkovými články jsou vybavena také akumulátorem pro případ potřeby dodatečného výkonu a také pro účely rekuperace elektrické energie při brzdění.

 

 

 

Infografika

 

Související