Retail bude "eko". Takový pocit měla asi většina návštěvníků nedávné konference Retail Summit, na které se v Praze každoročně setkávají špičky maloobchodního byznysu. Ještě to tak zdaleka není, nicméně na akci s podtitulem "New retail ecosystem" téma udržitelnosti zaznělo ve značné části přednášek a dotklo se i dodavatelských řetězců.

Šéf Kofoly Jannis Samaras jej uvedl heslem "Co se nemusí vozit, ať se nevozí". Nápojářská firma má například ve své flotile přes třicet nákladních aut na CNG. Zaměřuje se ale hlavně na obaly. Samaras představil první lahve z plně recyklovaného PET, které Kofola zavádí, a letos se firma chystá distribuovat vodu Rajec v sudu, který je obalem s nejmenší uhlíkovou stopou. Hned za ním je v tomto ohledu PET, následují vratné lahve, plechovky a nejhůře je na tom nevratné sklo, uvedl náčelník Kofoly.

Dohled nad kvalitou

Diskutovalo se i o využívání hlavních přepravních obalů − palet. Výrobní koncern Unilever, pod který patří značky jako Lipton, Knorr, Hellmann's, Algida, Míša nebo Savo, a obchodní řetězec Penny Market představily, jak se snaží omezovat svůj dopad na životní prostředí díky uzavřenému oběhu palet, tzv. poolingu. Obecně je tento systém založený na tom, že firma dopraví své zboží na určitých, většinou barevně odlišených paletách dalšímu článku v řetězci, a když jsou palety prázdné, operátor poolingu je vyzvedne a odveze ke kontrole do servisního střediska. Po případné opravě je připraví k dalšímu použití. V případě spolupráce Unileveru a Penny je tímto distributorem asi nejznámější poskytovatel poolingu, firma CHEP.

95 %

Unilever využívá ročně 292 tisíc palet CHEP, což je asi 95 procent všech jeho "nosičů". Tak vysoké procento je i díky tomu, že má poolingové palety už od výroby.

Výhoda tohoto systému spočívá podle operátora v tom, že zákazník sníží množství financí vázaných v paletách, nemá tolik práce s administrací obalů a palety jsou kvalitnější, protože se o ně stará jeden majitel. Na rozdíl od standardních palet, které obíhají často do té doby, než se začnou rozpadat. Ke komu pak dorazí silně poškozená paleta, ten ji musí dát opravit certifikované společnosti, nebo ji odepsat. Navíc v posledních letech probíhá spor mezi Epal a UIC, tedy dvěma organizacemi, které se starají o oběh svých značek europalet. Jádrem konfliktu je právě dohled nad kvalitou těchto transportních nosičů.

Nevýhodou běžných palet je také to, že příjemce zboží musí držet náhradní kusy, aby je dodavateli při doručení vyměnil za palety, na kterých je uložený náklad. "Je to ale velmi neefektivní, protože potom vezete prázdné palety v prázdném kamionu," tvrdí Pavel Hampejs, supply chain manager společnosti Unilever ČR. Druhá možnost je, že si firmy vedou paletová konta, která si navzájem odsouhlasí. Pak ale často dochází ke sporům o kvalitu a množství palet, protože evidence na obou stranách ne vždy souhlasí.

Méně kilometrů s prázdnými paletami

Každopádně ve všech systémech se musí nakonec prázdné palety někam přepravit. Otázkou je, na jakou vzdálenost, jak často a jak se naplní nákladní auto. Pokud si firmy vedou paletová konta, obaly se střádají na jednom místě, než se vyplatí poslat kamion s paletami zpět. V případě poolingu se podle potřeby vozí do servisního střediska provozovatele.

Rozšíření

Pokud není systém dostatečně rozšířený, nemusí se menším firmám v rámci dodavatelských řetězců vyplatit. "Pokud nebude penetrace aspoň 80 procent, tak v tomto ekologický přínos nevidím," uvedl jeden z diváků.

Podle Jana Soukupa, obchodního manažera firmy CHEP, spočívá ekologická výhoda uzavřeného poolingu v tom, že se prázdné palety vozí v průměru na mnohem kratší vzdálenosti, než kdyby se o to starali samotní výrobci, dodavatelé či obchodní řetězce. A to i přesto, že CHEP má v Česku jen tři střediska. Může totiž spolupracovat i v rámci mezinárodní sítě svých poboček a provozů zákazníků.

Další výhodou poolingu z hlediska ekologické udržitelnosti je, že rozbité palety se používají na topení, často i v kotlích na biomasu, zatímco standardní palety končí mnohdy na skládkách. A do odpadu jdou podle Soukupa rychleji než při poolingu. "Životnost europalety je zhruba třikrát kratší než CHEP palety, protože modré palety patří jen nám, tudíž máme větší chuť do nich investovat," tvrdí. Na druhou stranu europalety smějí opravovat jen certifikované firmy, což by mělo také zaručovat určitou kvalitu služby.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci