U zrodu Tesly v roce 2003 stáli dva inženýři − Martin Eberhard a Marc Tarpenning, do firmy později vstoupil Elon Musk a připojili se k ní J. B. Straubel a Ian Wright. Firmu pojmenovali po srbském vynálezci Nikolovi Teslovi. Věřili totiž, že "elektrická vozidla mohou být lepší, rychlejší a zábavnější než ta benzinová". Proto založili firmu, jejímž posláním je "urychlit světový přechod k udržitelné energii".

První elektromobil značky Tesla spatřil světlo světa v roce 2008. V průběhu let výrobce postupně zaváděl nové modely, výroba rostla a hodnota akcií se zvyšovala. Přesto však firma dosahovala zisku jen stěží, a až díky vozidlu Tesla Model 3 v roce 2018 poprvé v historii dosáhla zisku ve dvou po sobě jdoucích čtvrtletích.

Nadměrná automatizace problémem

Musk vsadil na automatizaci. Jeho vizí byla téměř plně automatizovaná továrna v kalifornském Fremontu, která pomůže zlepšit efektivitu a rychlost výroby. Chtěl totiž dodávat pět tisíc vozů Model 3 týdně. Firma nakoupila roboty Kuka, kteří měli nejen lisovat, lakovat a svařovat, ale provádět i finální montáž.

112 tis.

Ve 4. kvartálu 2019 trhla Tesla rekord. Na trh dodala 112 tisíc elektromobilů, za celý rok jich pak bylo 367 500.

800 km

Dojezd kamionu Tesla Semi s naloženým nákladem se na jedno nabití odhaduje podle výkonu baterie na 500 až 800 kilometrů.

Zde ale Musk narazil, a jak potvrdil v rozhovoru pro americkou televizi CBS, roboti zpomalili produkci. Důvodem byla spletitá síť pásů, která ve finále nefungovala. Musk také řekl, že aby dostál svým plánům, potřebuje do výroby více lidí. Ve svém mnohokrát citovaném příspěvku na Twitteru uvedl: "Ano, nadměrná automatizace v Tesle byla chyba. Abych to upřesnil, moje chyba. Lidská síla se podceňuje."

Tesla tak byla nucena opět pozastavit výrobu. Lidé umějí něco, co roboti zatím ne − přemýšlet a pružně reagovat na vzniklé situace. Musk proto v průběhu roku 2018 propustil administrativní pracovníky a do výroby opět nabral dělníky. A nakonec skutečně dosáhl vysněného cíle, i když za cenu prostojů.

Tesla v logistickém pekle

Tím však problém Tesly neskončil, protože na firmu se navalila další krize. Musk k tomu opět na Twitteru napsal: "Tesla přechází z výrobního pekla do logistického pekla." Podnik měl problém s doručováním vozidel a několikrát posunoval termín jejich dodání. Logistika šla totiž při výrobních problémech na druhou kolej. Nyní však měla automobilka doručovat i mimo americký trh, a na to nebyla tak úplně připravena. Nakonec to ale ve firmě zvládli a v posledním čtvrtletí roku 2018 dodali nejvíce vozů ve své historii, 90 700 aut. Pravda ale je, že rok 2018 byl ve znamení dodavatelského a logistického selhání.

Právě logistika byla v roce 2018 a 2019 jedním z klíčových faktorů, které pomohly společnosti zapsat si další rekordní rok. Musk předpokládal, že během roku 2019 doručí zákazníkům 360 až 400 tisíc vozů. Čtvrté čtvrtletí roku 2019 trhlo rekord. Dodalo se 112 tisíc vozidel a celková prognóza se úspěšně naplnila, a to díky 367 500 dodaných elektromobilů za celý loňský rok.

Jak ukazují statistiky společnosti Macrotrends, automobilka byla zisková za celou dobu svého působení pouze v šesti čtvrtletích, naposledy ve třetím a čtvrtém kvartálu loňského roku, kdy vydělala 143, respektive 105 milionů dolarů. I tak ale za minulý rok vykázal ztrátu, a to 862 milionů dolarů.

Tesla se v roce 2019 stala nejhodnotnější americkou automobilkou, překonala i General Motors. Podle informací z výsledkové zprávy společnosti se předpokládá, že již zůstane zisková s "možnými občasnými výjimkami" při uvedení nových produktů na trh. "Stále věříme, že se naše podnikání rozrostlo do bodu samofinancování," uvedla automobilka.

Na druhou stranu je třeba uvést, že i přes občasný zisk se podle finančních výsledků celkové zadlužení firmy pohybuje v řádech miliard dolarů. "Aby se Tesla zbavila zadlužení, musel by se stát doslova zázrak. Společnost by ve střednědobém období příštích 5 až 10 let musela znásobit svou produkci elektromobilů a začít generovat silně kladné volné cash flow, ze kterého by mohla svůj astronomický dluh splatit. Moc bych na to nicméně nevsázel," uvedl pro zpravodajský portál Euro.cz Michal Stupavský, investiční stratég společnosti Conseq Investment Management.

V roce roce 2019 se jednoho překvapení dočkali i čeští fanoušci této značky. Tesla otevřela v první polovině roku v Praze servisní centrum, ve druhé polovině i oficiální prodejnu.

Infografika: Poučí se Tesla ze svých chyb?

Gigafactory pro baterie

První továrna Tesly na výrobu lithium-iontových akumulátorů s názvem Gigafactory 1 má být největší fabrikou svého druhu na světě. Po dokončení by její rozloha měla zaujímat plochu zhruba 107 fotbalových hřišť. Spolu se svým investorem a dodavatelem baterií Panasonic Tesla zahájila výstavbu v roce 2015 v Nevadě. V roce 2016 započala výrobu prvních bateriových akumulátorů Powerwall a Powerpack. Přestože by očekávaná budoucí výrobní kapacita měla být schopná vytvořit až 105 GWh článků za rok, už dnes je největším bateriovým závodem na světě. Pro představu, v březnu 2019 měla průměrnou produkci 23 GWh/ročně.

Na provoz Gigafactory 1 se budou používat pouze obnovitelné zdroje energie s kombinací solární střešní soustavy. Celkem by tam mělo být nainstalováno až 200 tisíc solárních panelů. Kromě úložišť a baterií je Gigafactory 1 dodavatelem pohonných jednotek pro Model 3, který se vyrábí v továrně ve Fremontu v Kalifornii. Právě nevadská továrna by do budoucna měla být hlavním výrobcem Modelu Y, Tesla Semi i Roadsteru 2020, protože z hlediska logistiky je zbytečné převážet jednotlivé komponenty do jiné továrny. Cílem je zkrátit dodavatelský řetězec na minimum a snížit i jeho náklady. Továrna je z velké části automatizována, ale v současnosti již našla vhodný poměr využití robotizace a lidské práce. Jak uvedl Chris Lister, viceprezident Gigafactory, kromě automatizace se při výrobě využívá také gravitace a pro lepší efektivitu stojí výrobní linky poblíž nakládacích ramp.

Přinese tahač Tesla Semi revoluci do silniční nákladní dopravy?
Přinese tahač Tesla Semi revoluci do silniční nákladní dopravy?
Foto: Tesla

Tesla zamířila do Číny

Zatímco Gigafactory 2 vznikla také v USA, konkrétně u Buffala ve státu New York, třetí továrna už se staví v Asii. "Cenově dostupná auta se musí vyrábět na stejném kontinentu, kde jsou pro ně zákazníci," uvedl Elon Musk na Twitteru. Proto v lednu 2019 položili základní kámen nové výrobní továrny v čínské Šanghaji s názvem Gigafactory 3 a ještě téhož roku tam zahájili výrobu Modelu 3. "V Číně je mnohem levnější vyrábět automobily, a to kvůli nižším mzdovým nákladům i výhodám plynoucím z lodní dopravy pro tento region," komentuje Jameson Dow, redaktor Electrek.co. Cílem letošního roku je, aby se v Číně vyrábělo a dodávalo vše, co je k produkci aut třeba. V současnosti ale nemá čínská produkce pokrytý celý dodavatelský řetězec. Zatím se zde vyrábí a dodává pouze 30 procent.

Musk chce v Číně založit také designérské centrum pro globální trh. Vize Tesly je rovněž přijít s malým kompaktním vozem, který by mohl být navržen právě zde.

Začátkem letošního roku tržní hodnota Tesly překonala 100 miliard dolarů a posiluje svoji pozici na americkém automobilovém trhu. Svým konkurentům se začíná vzdalovat. Akcie opět rostou a investoři, kteří ještě před rokem měli obavy, dnes mohou jásat spolu s Muskem.

Záměry v Německu

Koncem loňského roku Elon Musk oznámil záměr postavit další továrnu. Gigafactory 4 by měla být dokončena v roce 2021 a bude prvním závodem na evropském kontinentu. Bude stát v Německu, v Grünheidu, poblíž berlínského letiště. Spolu s ní zde bude stát i designové a inženýrské centrum. "Mít všechna tři oddělení pod stejnou střechou by mohlo zefektivnit některé procesy," uvádí odborný web Electrek.co. Podle serveru Teslarati se zatím pracuje na přípravě pozemku, který vyžaduje vykácení stromů a přesun zvířat. Základní kámen by měl být položen v březnu, což ale znepokojuje místní občany, kteří proti tomu protestují.

Nová továrna nabídne několik tisíc pracovních míst. Jak uvedl šéf automobilky na svém Twitteru, kromě elektrických vozů se v ní budou vyrábět i pohonné systémy a baterie. Výroba Model Y by měla být zahájena do července 2021.

Ani robotizovaná továrna se neobejde bez lidí.
Ani robotizovaná továrna se neobejde bez lidí.
Foto: Tesla

Revoluce v nákladní dopravě?

Tesla chce rozvířit i oblast nákladní přepravy. Podle původního plánu měly první dodávky nákladních vozidel, tahačů Semi, proběhnout už v loňském roce. To se ovšem nestalo. Podle posledních zpráv automobilky se zdá, že truck by se měl začít vyrábět v letošním roce.

V porovnání s dieselovým kamionem má Semi výrazně ušetřit náklady nejen logistickým firmám. Dojezd kamionu s plným nákladem na jedno nabití se ale odhaduje podle výkonu baterie jen na 500 až 800 kilometrů. Musk si je svým nákladním elektromobilem tak jist, že dokonce dává garanci na bezporuchovost na jeden milion mil, což je více než 1,6 milionu kilometrů, a věří, že dojezdu asi 650 kilometrů dosáhne auto za půl hodiny nabíjení. Náklady na provoz by měly být nižší než u dieselového kamionu, a to 1,26 dolaru na míli. A tyto náklady ještě klesají při jízdě v konvoji. Není proto divu, že o tahač projevily zájem firmy jako UPS, FedEx, Walmart nebo DHL i další. Zda se ho dočkají už letos, je pravděpodobné, avšak rozhodně ne jisté.

Milion mil s milionovými bateriemi

Novinkou, se kterou Tesla přijde na trh v letošním roce, je lithium-iontová baterie založená na nové technologii. Tu si firma již koncem roku 2019 nechala patentovat s názvem "Dioxazolony a nitrilové siřičitany jako přísady elektrolytu pro lithium-iontové baterie". Automobilka si od ní slibuje výdrž milion mil (tedy asi 1,6 mi­lionu kilometrů). Baterie se vyrábějí v Gigafactory 1 v Nevadě a díky plánované výrobě Modelu Y, Tesla Semi a Roadster v této továrně se tak zase o něco zkrátí dodavatelský řetězec.

S rostoucí dodávkou vozů roste také potřeba nabíjecích stanic. Tesla přišla s rychlonabíjecími stanicemi Supercharger, které se vyrábějí v méně známé Gigafactory 2 v Buffalu. Do konce roku 2019 bylo po celém světě dodáno přes 1800 Superchargerů.

V České republice jsou zatím jen čtyři supernabíječky − ve Vestci u Prahy, v Humpolci, Brně a Olomouci. Na letošek jsou naplánovány ještě další dvě − v Českých Budějovicích a ve Žďárku u Ústí nad Labem. Míst s nabíjecím kabelem pro Teslu je však mnohem víc.

Z čeho si vzít ponaučení?

Elon Musk sází na vertikální integraci dodavatelského řetězce. Díky tomu se zkracuje doba dodávek a zajišťuje se plynulejší výroba jeho produktů, ať už jde o výrobu jednotlivých součástek, jako jsou baterie, šasi apod., nebo softwaru či supernabíječky. Tesla ale samozřejmě nemá 100procentní vertikální integraci, a proto musí spoléhat i na kvalitní a důvěryhodné dodavatele. Jejich selhání však může snadno ovlivnit celou výrobu.

Jak tomu předcházet? Počítat se zdržením, plánovat s rezervami, věnovat dostatek času pro poznání svých dodavatelů.

Dalším ponaučením je fakt, že plná automatizace a sázka na robotizaci se v automobilovém průmyslu nemusí vyplatit.

Po poměrně krušných začátcích se zdá, že Elon Musk už ví, jak na to. Tesla po úspěšném roce 2019, kdy doručila rekordní počet vozů a byla opět dvě čtvrtletí po sobě v zisku, nabírá síly. Je tedy pravděpodobné, že letošní rok jí přinese nejen novou Gigafactory, nové modely a baterie, ale také si připíše další úspěch v podobě překročení první milionové hranice dodaných elektromobilů. Letošní rok tak bude pro firmu pravděpodobně další velkou logistickou zkouškou.

Související