Za volanty kamionů dnes usedají mnohdy lidé s malou praxí. Chybí jim povědomí o ekonomice jízdy a někdy nemají ani zájem se o ní něco dozvědět. Telematické a asistenční systémy dokážou neefektivní řízení vozidla částečně napravit, technologie samotná však nestačí. Řidiče je třeba školit, aby znali zásady hospodárné jízdy a uměli je při jízdě aplikovat v konkrétním vozidle.

"I když se v poslední době diskutuje stále více o autonomní jízdě, určitě bude ještě řadu let, zvláště v Evropě, převažovat provoz s řidičem za volantem," myslí si David Chleboun, vedoucí produktového managementu a marketingu v Mercedes-Benz Trucks Česká republika. "Hovoříme-li o spotřebě paliva, pak například v dálkové dopravě může řidič svým jízdním stylem a správným nebo nesprávným ovládáním vozidla ovlivnit spotřebu mnohdy v dvouciferných procentuálních hodnotách."

Na spotřebu paliva má ovšem vliv také samotný výběr vozidla, který zahrnuje například volbu správné motorizace či převodového poměru zadní nápravy.

Dvouciferná úspora

V dálkové dopravě může řidič svým jízdním stylem a správným nebo nesprávným ovládáním vozidla ovlivnit spotřebu mnohdy v dvouciferných procentuálních hodnotách.

Bez telematiky to nejde…

David Chleboun vysvětluje, že téměř v každém nákladním vozidle Mercedes-Benz je součástí palubního informačního systému i nástroj FleetBoard EcoSupport, který během jízdy ukazuje na palubním displeji tipy pro vylepšení okamžitého stylu jízdy a radí řidiči, jak dosáhnout efektivního stylu jízdy s ohledem na spotřebu nebo opotřebení vozidla. "Můžeme ale říci, že většina nákladních vozidel, která se dnes pohybují na silnicích, je vybavena nějakým telematickým systémem, který umožňuje správci vozového parku sledovat nejen to, kde se vozidlo nachází, ale i jak se řidič chová," dodává David Chleboun.

Mercedes-Benz má ve svém portfoliu služeb již více než 20 let vlastní telematický systém, který mimo jiné umožňuje i hodnocení řidičů. Poslední generace nákladních vozidel této značky je vybavena palubní elektronickou jednotkou zajišťující sběr dat z vozidla a dálkovou komunikaci s ním. S postupující digitalizací se možnosti komunikace vozidla s vozovým parkem nebo servisem rozšiřují a to samé platí i o možnostech hodnocení řidičů. Služba zaznamenává a ohodnocuje styl jízdy a dopravní společnosti zasílá pokyny pro případná školení.

Správná volba

Na spotřebu paliva má vliv také samotný výběr vozidla, který zahrnuje například volbu správné motorizace či převodového poměru zadní nápravy a podobně.

Řidiči také mohou využívat aplikaci Fleetboard Driver, která jim poskytne přímý přístup k datům o jejich vlastním jízdním stylu, aktuální informace o dobách řízení a odpočinku včetně příslušné týdenní doby řízení a doby zbývající do příští přestávky k odpočinku. K tomu mají i hodnocení jízdního stylu za posledních sedm jízd, příslušné detailní známkování a tipy pro optimalizaci jízdních parametrů, respektive způsobu jízdy.

… a bez školení řidičů také ne

Německá automobilka má již řadu let ucelený program školení řidičů. Základ tvoří seznámení s vozidlem během předání, řidič se při něm dozví, jak má vozidlo správně ovládat a jaké systémy a možnosti mu vozidlo poskytuje. Po zvládnutí ovládacích prvků následuje zkušební jízda, při které se řidič naučí vozidlo správně ovládat. Po nějaké době jízdní praxe může řidič absolvovat trénink hospodárné jízdy.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci