Globální nástup epidemie způsobené koronaviry už stihl ovlivnit v podstatě celý svět. Zatím si nikdo nedokáže představit ani spočítat, jaké budou celkové ekonomické důsledky, až epidemie pomine. Řada čínských výrobních a zpracovatelských podniků byla v důsledku šíření nákazy v některých oblastech uzavřena a dochází k významnému přerušování spojů mezi Čínou a ostatním světem. Výpadek se dotýká prakticky všech produktů, které se vyrábějí v Číně a exportují.

Aktuálně je stále nejdramatičtější situace v provincii Chu-pei (hlavní město této provincie Wu-chan je ohniskem nákazy). „Předpokládá se, že v této oblasti se lidé budou moci vrátit do práce až 15. února, což bude mít za následek zpoždění logistického řetězce až o několik týdnů, možná měsíců, než se situace vrátí do normálu,“ upozorňuje David Knobloch, prokurista společnosti Geis CZ Air + Sea. „Říční přístav Wu-chan a pobřežní přístav Wen-čou jsou uzavřeny a měly by začít fungovat 17. února. Ostatní přístavy a letiště ve velkých městech jako Ning-po, Qingdao, Šanghai, Šen-Čen, Tianjin, Xiamen, Guangzhou již jsou, nebo by měly být tento týden v provozu, ale v omezeném režimu kvůli nedostatku lidské síly.“

Nicméně většina leteckých dopravců pozastavila spojení s pevninskou Čínou a v současnosti létají jen nákladní letadla. Důsledkem je nedostatek kapacity a nárůst cen přepravného. Cena importní přepravy je aktuálně dvakrát až třikrát vyšší, v exportním směru se jedná dokonce o tisíce procent oproti předchozímu období, uvádí David Knobloch. Zájem o přepravy podle něj přesto trvá a firma je podle možností a na základě dohody se zákazníky zajišťuje.

V Číně je nyní velká potřeba ochranných pomůcek proti infekci. Geis dostává od obchodních partnerů žádosti o kontakt na možné výrobce ochranných roušek a respirátorů. Ale poptávka je natolik silná, že výrobní kapacity naprosto nestačí a výrobci zavádějí pořadníky na základě platby předem, nebo již dokonce odmítají nové objednávky.

I kdyby se situace v Číně dostala velmi rychle do normálních kolejí, vliv na světovou ekonomiku bude i tak velký. Nic už na tom nezmění fakt, že nákladní zásilky, které do Evropy z Číny dorazí, nejsou nebezpečné, respektive je velmi nepravděpodobné, že by virus přežil podmínky, kterým je zásilka během přepravy vystavena. „Zásilky z Číny dovážíme a není ani potřeba, aby naši pracovníci, kteří je přijímají, nosili roušky,“ dodává David Knobloch.

Související