Výrobní a montážní závod automobilky Seat ve španělském Martorellu začal ve venkovních zónách používat automatizované vozíky (AGV - Automated Guided Vehicles). Jsou vybavené navigačním systémem SLAM (Simultaneous Localisation And Mapping), připojením k síti 4G a indukčním nabíjením akumulátorů. Díky tomu nepotřebují k orientaci magnetické pruhy nebo dráty, navíc se dokážou snadno naučit nové trasy a k jejich uvedení do provozu nejsou potřeba žádné stavební úpravy.

Vozíky tahají na dvou trasách mezi lisovnou a karosárnou přívěsy s různými díly karoserie. Soupravy mají délku až 25 metrů a uvezou náklad s hmotností do 10 tun.

Inovativní řešení nahradilo přepravu nákladními vozidly mezi oběma výrobními provozy. Flotila venkovních AGV tak sníží emise CO2 o 1,5 tuny ročně. Současně se snížily skladové zásoby v místech nakládky i vykládky. Podařilo se také minimalizovat intenzitu dopravy uvnitř areálu závodu.

Vývoj projektu probíhal ve spolupráci se společnostmi ASTI Mobile Robotics a Telefónica.

V současnosti se pohybuje po 3,5 kilometru dlouhých trasách areálem závodu v Martorell osm automatizovaných manipulačních souprav. Za den dohromady najezdí 240 kilometrů.

„Zprovoznění vozidel AGV ve venkovním prostředí nám umožnilo optimalizovat výrobní a logistické procesy efektivním, trvale udržitelným a síťově propojeným způsobem,“ uvedl Christian Vollmer, člen představenstva společnosti Seat odpovědný za výrobu a logistiku.

Automobilka také nasadila v Martorellu a Barceloně 200 AGV pro dodávky dílů v montážních halách závodů, kromě toho využívá i drony, spolupracující roboty nebo umělou inteligenci.

V Martorellu pracuje 7900 zaměstnanců a z jeho bran v současnosti vyjíždí 2300 nových vozidel denně. Firma je součástí skupiny Volkswagen.