Loňský listopad byl už třináctým měsícem v pořadí, kdy globální letecká nákladní přeprava poklesla, tentokrát to bylo podle Mezinárodní organizace pro leteckou dopravu (IATA) meziročně o 1,1 procenta (měřeno v nákladních tunokilometrech − FTK, Freight Tonne Kilometer; před uzávěrkou čísla poslední dostupná statistika).

Nejprudší snížení − přes tři procenta − zaznamenaly asijsko-pacifický region a Latinská Amerika, naopak v Evropě došlo k navýšení letecké nákladní přepravy, a to o 2,6 procenta.

K rapidnímu nárůstu došlo v Africe, která však má na celosvětovém trhu minimální podíl. Rozsáhlé čínské investice pomáhají růstu v této části světa, zatím ale nelze hovořit o konstantním a trvalém zvyšování pravidelných přeprav.

-1,1 %

Počet nákladních tunokilometrů v letecké nákladní dopravě se v listopadu 2019 snížil meziročně o 1,1 procenta. Byl to už třináctý pokles v řadě.

0,13 %

Objem nákladu přepraveného přes pražské letiště se v meziročním srovnání v listopadu 2019 navýšil minimálně.

Vývoj odráží současnou situaci na světových trzích, významně ovlivňovanou obchodními válkami. Dopady do mezinárodních přeprav zboží jsou výrazné, zatímco regionální přepravy například v oblasti jihovýchodní Asie díky tomu mírně rostou. Překvapivé je snížení objemu přeprav na Blízkém východě, který bývá oproti výše zmíněným vlivům poměrně odolnější.

"Do jaké míry kopíruje český ­export a import tyto trendy, je těžké říci," uvažuje Dušan Kejmar, předseda Aircargo klubu Svazu spedice a logistiky ČR. "Bohužel již delší dobu nejsou k dispozici měsíční či někdy ani celoroční statistické přehledy cargo terminálů. Nicméně ani tato čísla nevypovídají o celkovém objemu, neboť velkou část nákladu přepravují kamiony speditérů nebo i odesílatelů přes velké evropské huby bez jakékoliv statistické evidence z hlediska letecké přepravy carga. Část tohoto zboží odvezou i kamiony pod hlavičkou leteckých společností, zejména přes pražské letiště, toto se pak v celkovém přehledu objevuje."

V Česku sídlící skupina Smartwings, jejíž součástí jsou i České aerolinie, zaznamenala v loňském roce pokles objemu přepraveného zboží. Zatímco v letech 2017 a 2018 převyšovala poptávka po přepravě zboží a pošty nabízené kapacity, rok 2019 tak přinesl opačný trend. Podle mluvčí skupiny Vladimíry Dufkové celkový objem přepraveného zboží výrazně klesl a došlo k převisu nabídky nad poptávkou. Následkem toho bylo snížení průměrné sazby za kilogram a kapacita na nejžádanějších linkách se stala pro zákazníky dostupnější.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci