Odborníci i komentátoři před pár lety předpovídali, že kvůli nástupu čteček budou postupně klesat prodeje tištěných knih. Dnes se ukazuje, že neměli tak úplně pravdu, zároveň nebyl jejich odhad zcela mimo. Prodej e-knih skutečně roste poměrně rychle, tištěné knihy ale stále tvoří absolutní většinu trhu, a to i přes boom další alternativy − audioknih. Navíc celkový obrat tuzemského knižního trhu každý rok o pár procent roste.

Ještě rychleji zvyšují tržby i počty titulů hlavní hráči, i když hlavně díky akvizicím. Největší nakladatel Albatros Media překonal v roce 2017 hranici tisíce vydaných titulů a další rok jich podle Svazu českých knihkupců a nakladatelů bylo už přes 1500.

Největším hráčem trhu je ale skupina Euromedia, která vstoupila do všech prodejních segmentů − je největším velkodistributorem (včetně knih z jiných nakladatelství), druhým největším nakladatelem, provozuje zásilkový prodej, je propojená s knihkupeckým řetězcem Luxor a stále výrazněji promlouvá i do e-commerce. Navíc do firmy před dvěma lety majetkově vstoupila investiční firma Rockaway, která spoluvlastní e-com­merce skupinu Mall. Tento e-shop je tak dnes jedním z hlavních on-line kanálů firmy Euromedia Group.

Oblíbený Láďa

V Česku se na pultech obchodů objeví ročně kolem 16 tisíc nových titulů. Nejprodávanějším titulem Euromedie posledních let byla – trochu překvapivě – publikace Ládi Hrušky s nákladem přes 300 tisíc kusů. Přitom běžný náklad je dnes 1500 až 3000 kusů.

Náročnější on-line

Všechny prodejní kanály firmy mají jeden výchozí bod − distribuční centrum v Novém Strašecí nedaleko Prahy. Během hlavní sezony se v něm nachází téměř 10 milionů knih a za celý rok se objem manipulovaných kusů pohybuje kolem 25 milionů. Nejde přitom jen o knihy, v posledních dvou letech přibyly i hračky, papírenské zboží nebo cizojazyčná literatura.

Knižní byznys do značné míry kopíruje všeobecné logistické trendy. Kamenné obchody vyžadují častější zásobování, takže se palety, které se vozí do knihkupectví, skládají ze stovek různých titulů. Z na první pohled stejnorodého zboží tak vznikají zásilky, které vypadají jako pestrobarevné skládačky.

Dalším trendem je nárůst internetového prodeje, kvůli kterému se v distribučním centru výrazně zvyšuje průměrný počet denně expedovaných zásilek. Příprava menších balíků je však časově náročnější než u velkých zásilek do kamenných obchodů, navíc vyžaduje více obalového materiálu.

Standardizovat procesy v takových podmínkách není jednoduchý úkol. Přitom právě standardizace je jedním z hlavních předpokladů pro zavádění automatizace, která by zefektivnila běh logistického centra. I to se zde však začíná dařit.

Rychlé měření

Počty zboží, které logistické centrum zpracuje, každoročně rostou o 10 až 15 procent. Každý den sem přijde více než stovka novinek. Ty se musí v přijímací kanceláři změřit a zvážit a data je třeba zanést do systému.

Dříve se to dělalo ručně − s pomocí metru a kuchyňské váhy − a údaje se pak manuálně přepisovaly do počítače. To se ale nedávno změnilo − firma si přibližně za půl milionu korun pořídila zařízení Cubiscan. To nové zboží automaticky změří a zváží a data rovnou přesune do podnikového systému. Díky tomu se zaevidování jedné knihy zkrátilo z několika minut na pár vteřin.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci