České e-shopy a doručovatelé balíků překonali v roce 2019 další laťku. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhl obrat on-line obchodu v tuzemsku více než 155 miliard korun, což znamená meziroční růst o 15 procent. Jen v předvánočním období si zákazníci nakoupili on-line za více než 52 miliard korun. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř 13 procenty.
"Díky stále se zlepšujícím službám a široké nabídce doručení objednávají nakupující po internetu stále více zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody. Zmínit můžeme nadále raketově rostoucí prodej potravin, ale také například drogerii," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Vzhledem k rekordním nárůstům předpokládá letos mírné zpomalení. "Očekáváme, že česká e-commerce v novém roce poroste v rozmezí 10 až 15 procent," uvedl Vetyška. Letos se podle něj budou internetové obchody dále snažit posunout především kvalitu doručení objednaných zásilek. "Zlepšení v tzv. poslední míli bude i v roce 2020 velkým úkolem pro dopravce z oblasti e-commerce," uvedl šéf asociace e-shopů.
3200
Zatímco pošta má 3200 poboček, Zásilkovna disponuje zhruba 2700 výdejními místy a jejich počet se stále zvyšuje.
Loni se také zvýšil počet internetových obchodů, a to o 3100 na 46 600. Zároveň o dvě pětiny na 14 140 narostl počet obchodů, které nabízejí osobní vyzvednutí zboží, jak vyplývá z údajů srovnávače Heureka.cz. Zákazníci si v současnosti mohou vybrat z téměř 25 000 výdejních míst po celé republice. Po Praze s 5159 výdejnami je největší počet výdejních míst v Jihomoravském (2757) a Moravskoslezském (2728) kraji.
Obliba výdejních míst koresponduje také s tím, jakým způsobem Češi v e-shopech nejčastěji platí. "Když už si lidé zboží vyzvedávají osobně, často nechají na výdejní místo i samotnou platbu. Platba na odběrném místě spolu s platbou zboží na dobírku mají shodně 30 procent," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman. Kartou on-line platí 25 procent lidí.
Největší podíl na nákupech on-line má stále elektronika s 36 procenty, i když její celkový podíl každoročně slábne. Po elektru je nejsilnějším segmentem na internetu vybavení pro dům a zahradu (15 %) a díky vstupu významných hráčů také segment s oblečením a módou (9 %).
Největší objem peněz utratili Češi na internetu za zboží značky Samsung, na druhém místě stojí Apple a na třetím LG. Nejvyhledávanějším produktem uplynulého roku se na Heurece stal mobilní telefon Xiaomi Redmi Note 7.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111