České e-shopy a doručovatelé balíků překonali v roce 2019 další laťku. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhl obrat on-line obchodu v tuzemsku více než 155 mi­liard korun, což znamená meziroční růst o 15 procent. Jen v předvánočním období si zákazníci nakoupili on-line za více než 52 miliard korun. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř 13 procenty.

"Díky stále se zlepšujícím službám a široké nabídce doručení objednávají nakupující po internetu stále více zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody. Zmínit můžeme nadále raketově rostoucí prodej potravin, ale také například drogerii," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Vzhledem k rekordním nárůstům předpokládá letos mírné zpomalení. "Očekáváme, že česká e-commerce v novém roce poroste v rozmezí 10 až 15 procent," uvedl Vetyška. Letos se podle něj budou internetové obchody dále snažit posunout především kvalitu doručení objednaných zásilek. "Zlepšení v tzv. poslední míli bude i v roce 2020 velkým úkolem pro dopravce z oblasti e-commerce," uvedl šéf asociace e-shopů.

3200

Zatímco pošta má 3200 poboček, Zásilkovna disponuje zhruba 2700 výdejními místy a jejich počet se stále zvyšuje.

Loni se také zvýšil počet internetových obchodů, a to o 3100 na 46 600. Zároveň o dvě pětiny na 14 140 narostl počet obchodů, které nabízejí osobní vyzvednutí zboží, jak vyplývá z údajů srovnávače Heureka.cz. Zákazníci si v současnosti mohou vybrat z téměř 25 000 výdejních míst po celé republice. Po Praze s 5159 výdejnami je největší počet výdejních míst v Jihomoravském (2757) a Moravskoslezském (2728) kraji.

Obliba výdejních míst koresponduje také s tím, jakým způsobem Češi v e-shopech nejčastěji platí. "Když už si lidé zboží vyzvedávají osobně, často nechají na výdejní místo i samotnou platbu. Platba na odběrném místě spolu s platbou zboží na dobírku mají shodně 30 procent," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman. Kartou on-line platí 25 procent lidí.

Největší podíl na nákupech on-line má stále elektronika s 36 procenty, i když její celkový podíl každoročně slábne. Po elektru je nejsilnějším segmentem na internetu vybavení pro dům a zahradu (15 %) a díky vstupu významných hráčů také segment s oblečením a módou (9 %).

Největší objem peněz utratili Češi na internetu za zboží značky Samsung, na druhém místě stojí Apple a na třetím LG. Nejvyhledávanějším produktem uplynulého roku se na Heurece stal mobilní telefon Xiaomi Redmi Note 7.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci