Pro firmy je dnes už samozřejmostí, že některé své činnosti předají dodavatelům. Outsourcing od úklidu kanceláří po opravy vozidel či strojů má své výhody, neboť dodavatel se může na konkrétní poskytovanou službu specializovat a provádět ji lépe a s menšími náklady.

Na druhou stranu ale chce i vydělat, takže outsourcing může ve finále stát více, než když si firma zajišťuje danou službu takzvaně in-house. Pokud se ale chce soustředit jen na svůj byznys a nezatěžovat se vedlejšími činnostmi, může se i vyšší cena fakticky vyplatit, než kdyby měla investovat do lidí, vybavení a infrastruktury v oboru, kterým se nechce zabývat.

Specifická situace v tomto kontextu je v oblasti informačních technologií, kde se v posledních letech rozšiřuje trh s outsourcovanými službami, které se označují také jako cloud computing. Podle odhadů společnosti Gartner výdaje na IT rostou jako celek. Největší růst zažívá oblast podnikového softwaru, tento trh měl v loňském roce podle odhadu dosáhnout úrovně 457 miliard dolarů, což odpovídá devítiprocentnímu meziročnímu nárůstu. Pro příští rok poradenská společnost předpovídá dokonce 11procentní zvýšení na 507 miliard dolarů. Cloudové služby v tom mají stále významnější podíl.

507

Největší růst zažívá oblast podnikového softwaru, letos by měl podle společnosti Gartner dosáhnout úrovně 507 miliard dolarů. Cloudové služby zde mají významný podíl.

Podle společnosti SoftwarePro se odehrává reforma, která spočívá nejen v proměně technologií, ale i v přesunu investic od lokálně provozovaných funkcí ke cloudovým službám.

Na serverech mimo dům

S využitím internetového či jiného připojení umožňuje cloud odsunout výpočetní technologie z vlastních počítačů na servery poskytovatele cloudových služeb. Škála těchto služeb je velmi široká, od prostého ukládání dat přes využívání sofistikovaných softwarových řešení, ať už sdílených s jinými uživateli, či vytvořenými a provozovanými na míru pro jednu firmu za pravidelný poplatek.

Dnes cloudová řešení v mnoha firmách podporují chod logistiky nebo přepravy zboží. Společně s integrací na různé přepravní portály získávají firmy flexibilní a rychle integrovatelná řešení. A protože cloudová řešení často fungují na bázi předplatného, nestoupají náklady za licence po balících uživatelů, jako je tomu typicky u lokálního řešení, ale je možné přikupovat a stornovat třeba i jednotlivé přístupy.

Další výhodou je, že datacentra poskytovatelů cloudových služeb mají často lepší dostupnost, než tomu bývá u vlastních datacenter. Benefitem je i velká škálovatelnost podle potřeby uživatele. Lze říci, že cloud roste tak, jak roste firma.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci