Hlavní město nesouhlasí s navrženou podobou železničního překladiště v pražských Malešicích, kde by se podle plánů firmy Rail Cargo Group mělo překládat zboží z vlaků do kamionů. Podle Prahy by měl investor předložit variantu tzv. centra city logistiky, kdy by se zboží překládalo jen do dodávek a pouze pro zásobování hlavního města. Vyplývá to z vyjádření magistrátu pro proces hodnocení záměru na životní prostředí (EIA), které dnes zaznělo na veřejném projednání plánu. Se záměrem nesouhlasí ani Prahy 10, 9 a 14.

Vyjádření Prahy na jednání za primátorova náměstka Petra Hlubučka (STAN) přečetla Zuzana Rákosníková z Institutu plánování a rozvoje (IPR). Podle magistrátu současný záměr představuje neodůvodněně velkou zátěž pro okolí a obyvatele a není ani kompenzována zlepšením zásobování, které by mohlo zlepšit právě centrum city logistiky. Nynější záměr počítá s tím, že kamiony z překladiště budou zásobovat skladové zóny za Prahou, takže zásobování metropole podle magistrátu překladiště nezlepší.

Město vycházelo ze studie zásobování, kterou IPR před nedávnem dokončil. Zástupci investorské firmy na jednání uvedli, že studii city logistiky obdrželi teprve před několika dny a podle jejich názoru z ní vyplývá spíše to, že vybudování centra by bylo zbytečně nákladné a neúčelné. Jejich záměr podle nich není se studií v rozporu.

Gerhard Kratochwil z Rail Cargo Group dodal, že s předpokládaným růstem počtu obyvatel bude nutné posílit zásobování Prahy, které je dnes na hraně kapacity. Alternativou k železnici je pak podle něj pouze zvyšování kamionové dopravy na dlouhé cesty. Doplnil, že v Praze jde podle něj těžko hledat jiné vhodné pozemky, a to i s ohledem na to, že malešické jsou pro překladiště určeny územním plánem.

Terminál má vzniknout na pozemcích na okraji průmyslové zóny na rozhraní Malešic, Hrdlořez a Hloubětína. Společnost by stavbu chtěla podle dokumentace pro EIA zahájit v roce 2023 a dokončit o dva roky později. Proti projektu se dlouhodobě staví Praha 10, i podle nynějšího vedení radnice je stavba problematická z hlediska životního prostředí a veřejného zdraví. Zároveň mají politici Prahy 10 jiné představy o tom, jak by se s pozemky v budoucnu mělo naložit, jde podle nich o rozvojovou oblast vhodnou pro vznik částečně obytné zóny. Proti jsou i radnice deváté a čtrnácté městské části, obávají se zejména zhoršení dopravní situace s ohledem na nedostavěné okruhy.

V územním plánu je lokalita pro železniční terminál v Malešicích rezervována od roku 1964. Aktuální návrh počítá s rozlohou téměř 75 000 metrů čtverečních, dvěma jeřáby na manipulaci s kontejnery, čtyřmi železničními kolejemi a umístěním až 900 kontejnerů. Za 24 hodin by měl terminál odbavit tři vlakové soupravy, s provozem se počítá pouze v denní dobu. Dopravní napojení areálu pro kamiony má být v Průmyslové ulici.

Související