Společnost FM Logistic se koncem loňského roku zařadila mezi firmy, které v Česku využívají delší kamionové soupravy, jež vyžadují speciální povolení. Zatímco běžný tahač s návěsem měří obvykle 16,5 metru, takzvaný road train má za návěsem ještě připojený přívěs a měří přes 25 metrů. Souprava ale může jezdil i v jiné kombinaci.

Hlavní výhodou road trainu je to, že uveze až o polovinu nákladu více než standardní souprava. Podle studie asociace autovýrobců ACEA díky tomu uspoří na jednotku nákladu 15 procent CO2 a 14 procent paliva.

Pro silniční vlak platí určitá pravidla. Jeho nasazení na české silnice podléhá schválení ministerstva dopravy a Policie České republiky. Legislativa umožňuje pohyb soupravy pouze po stanovené trase na dálničních tazích s krátkým sjezdem, na kterém nesmí být křížení s železnicí. Proto se dlouhé kamiony většinou využívají pro pravidelné přepravy.

Kamion FM Logistic jezdí mezi pobočkami firmy v Tuchoměřicích u Prahy a v Olomouci. Souprava je chlazená, má ale oddělitelné sektory, takže může přepravovat zboží chlazené i běžné, které nevyžaduje úpravu teploty.

Road trainy v Česku nasadily i další logistické firmy, například Dachser, DB Schenker nebo Hopi.

Povolení pro provoz v Česku není tak složité získat. Evropská legislativa ale zatím neumožňuje pohyb dlouhých kamionů přes hranice.

Související