České e-shopy a doručovatelé balíků překonali v roce 2019 další laťku. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhl obrat online obchodu v tuzemsku více než 155 miliard korun, což znamená meziroční růst o 15 procent. Jen v předvánočním období si zákazníci nakoupili on-line za více než 52 miliard korun. Na celém českém maloobchodu už se e-commerce podílí téměř 13 procenty.

„Díky stále se zlepšujícím službám a široké nabídce doručení objednávají nakupující po internetu stále více zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody. Zmínit můžeme nadále raketově rostoucí prodej potravin, ale také například drogerii,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Vzhledem k rekordním nárůstům předpokládá letos mírné zpomalení. „Očekáváme, že česká e-commerce v novém roce poroste v rozmezí 10 až 15 procent,“ uvedl Vetyška. Letos se podle něj budou internetové obchody dále snažit posunout především kvalitu doručení objednaných zásilek. „Zlepšení v tzv. poslední míli bude i v roce 2020 velkým úkolem pro dopravce z oblasti e-commerce,“ uvedl šéf asociace e-shopů.

Loni se také zvýšil počet internetových obchodů, a to o 3100 na 46 600. Zároveň o dvě pětiny na 14 140 narostl počet obchodů, které nabízejí osobní vyzvednutí zboží, jak vyplývá z údajů srovnávače Heureka.cz. Zákazníci si v současnosti můžou vybrat téměř z 25 000 výdejních míst po celé republice. Po Praze s 5159 výdejnami je největší počet výdejních míst v Jihomoravském (2757) a Moravskoslezském (2728) kraji.

Obliba výdejních míst koresponduje také s tím, jakým způsobem Češi v e-shopech nejčastěji platí. „Když už si lidé zboží vyzvedávají osobně, často nechají na výdejní místo i samotnou platbu. Platba na odběrném místě spolu s platbou zboží na dobírku mají shodně 30 procent," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman. Kartou on-line platí 25 procent lidí.

Stále největší podíl na nákupech online má elektronika s 36 procenty, i když její celkový podíl každoročně slábne. Po elektru je nejsilnějším segmentem na internetu vybavení pro dům a zahradu (15 procent) a díky vstupu významných hráčů také segment s oblečením a módou (devět procent).

Největší objem peněz utratili Češi na internetu za zboží značky Samsung, na druhém místě stojí Apple a na třetím LG. Nejvyhledávanějším produktem uplynulého roku se na Heurece stal mobilní telefon Xiaomi Redmi Note 7.

Nákup s předstihem

Vysoká čísla zaznamenali i prakticky všichni doručovatelé, kteří se zaměřují na e-shopy. Například citylogistickému start-upu Dodo vzrostl objem zakázek o 240 procent, což je ale dáno i tím, že firma je na trhu relativně krátkou dobu a daří se jí ukrajovat stále větší část.

Flotila firmy DoDo

„Lidé si postupem času zvykli řešit vánoční nákupy již od září a jednají více racionálně. Například letos díky pestré a atraktivní nabídce produktů v průběhu Black Friday si Češi ‚veliké‘ dárky pořídili s dostatečným předstihem, což se samozřejmě pozitivně promítlo také do logistiky. Rozměrově nejnáročnější zásilky nebrzdí drobnější dárky, které svojí povahou spadají do kategorie ‚na poslední chvíli‘. A právě moment nakupování drobných dárků ve velkém objemu je pro obchodníky díky vysoké marži menšího zboží nejziskovější,“ myslí si šéf Dodo Michal Menšík.

Také Česká pošta zaznamenala to, že se předvánoční sezóna více roztáhla. Ve špičce přijala během jediného dne k doručování 450 000 balíků, což bylo oproti předloňsku zhruba o desetinu méně. Důvodem je rozložení silného provozu do více dnů, uvedl ředitel logistiky České pošty Petr Cinkl.

Zatímco v roce 2018 byl nejzazší termín, kdy byla pošta schopná přijatý balík doručit před Štědrým dnem, 17. prosinec, loni přijímala zásilky pro dodání do rukou adresáta až do 19. prosince a balíky k vyzvednutí na výdejním místě do 20. prosince.

Další logistická firma, která se od minulého roku zaměřuje i na doručování mezi soukromými osobami (C2C), Zásilkovna naopak ohlásila růst počtu doručených zásilek za jeden den o 88 procent na 379 000. Zatímco pošta má 3200 poboček, Zásilkovna disponuje zhruba 2700 výdejními místy a jejich počet se stále zvyšuje.

Obří výkyvy doručování do zahraničí

Přepravní společnost GLS přijala do své doručovací sítě vůbec nejvyšší denní počet balíků ve své historii 16. prosince minulého roku. „Rozdíl mezi nejslabším a nejsilnějším dnem se vyšplhal na neuvěřitelných 283 procent,“ uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Během předvánoční sezony se objem zásilek oproti stejnému období roku 2018 zvýšil o pětinu. Vedle doručování v rámci Česka se dařilo i firmám, které s GLS přepravovaly své zásilky do zahraničí. V tomto případě činil rozdíl mezi nejslabším a nejsilnějším dnem dokonce 363 procent.

Nárůst vlastního doručování

„Kromě klasických logistických společností je na vzestupu také vlastní logistika, kterou stále více zavádějí velké e-shopy, nebo také sdílená logistika, kdy logistické společnosti na doručení zásilky spolupracují. Populární jsou výdejní místa, kde si zákazník může vyzvednout zboží podle vlastních časových preferencí,“ uvedl Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier.

Jedním z e-shopů, které stále více sázejí na vlastní doručování, je Mall.cz. Ten během loňské vánoční sezona zvýšil tržby meziročně o 25 procent. Skupině Mall se dařilo i v ostatních zemích, kde působí. Rekordmany bylo Slovinsko a Chorvatsko, kde tržby 23. prosince překonaly čísla v Česku.

E-shop loni rozšiřovat svoji „kamennou“ doručovací síť, kterou tvoří pobočky, partnerské výdejny a balíkomaty Mall Box, jichž má v Česku už celkem přes 700. V roce 2019 dalo 62 procent zákazníků přednost právě osobnímu odběru. Nejčastěji přitom směřovali na prodejny e-shopu. Těchto zákazníků bylo přes 60 procent.

Mall předminulý rok spustil i vlastní dopravu větších zásilek a letos se chystá začít doručovat balíky ve spolupráci s online supermarketem Košík.cz, který patří do stejné skupiny.

Alza loni rozšířila počet svých balíkomatů i přepravní službu AlzaExpres do dalších měst. Největší český e-shop, který očekává za loňský rok tržby kolem 30 miliard korun, prodal v posledním týdnu před Vánoci 2,2 milionu kusů zboží v hodnotě 1,44 miliardy korun. Mezi největší hity patřily kromě elektroniky a hraček i dárkové poukazy. Zároveň padl v pondělí 16. 12. 2019 rekord denního obratu – 263 milionů korun.

Na větší zásilky ve dvou

Na e-shopy se více zaměřují i dopravci, které tradičně dominují spíše v B2B segmentu. Například divize Home Delivery firmy Gebrüder Weiss celkově doručila ve střední a východní Evropě přes 1,1 milionu zásilek, což představuje meziroční růst o 24 procent. K rekordnímu počtu odbavených B2C zásilek přispěla významně také Česká republika se sídlem v Jenči. „V roce 2019 jsme doposud doručili v rámci B2C přeprav přes 140 000 zásilek přímo ke koncovým zákazníkům. Představuje to řádově desítky speciálně školených posádek vozů, z nichž každý ujel v průměru více než 300 km za den,” uvedl těsně před loňskými Vánoci Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.

Ta se zabývá převážně doručením větších online zásilek. „Vedle doručení, předání a rozbalení zásilky si mohou adresáti zásilek objednat doručení v předem domluveném termínu, vybalení spotřebiče a jeho instalaci. Postaráme se také o vynesení spotřebiče do poschodí bez asistence příjemce nebo o odvoz starého spotřebiče a obalového materiálu. V případě že se příjemci nehodí termín doručení, může si v naší aplikaci odložit dodání až o tři dny. Na tyto přepravy jsou pak nasazovány dvoučlenné týmy, které se postarají o komplexní provedení dodávky, včetně případného odvozu starých spotřebičů. Posádky jsou vybaveny platebními terminály, takže platební operace je přímo na místě možné provádět i bezhotovostně,“ uvádí Jan Kodada.

Související