Státní podnik Česká pošta má během příštích pěti let projít výraznou proměnou. Na to plánuje vydat 7,5 miliardy korun. Součástí restrukturalizace bude i rozdělení na tři části: veřejnou službu, logistiku a finanční služby. Zároveň se pošta chce více přiblížit soukromým logistickým firmám.

Podobně, jako třeba PPL, GLS nebo Geis provozují partnerská výdejní místa, si i zákazníci pošty budou chodit pro balíky a doporučené dopisy ve stovkách vesnic do obchodů nebo na obecní úřad. V současnosti má podnik přes 500 partnerských pošt, vzniknout má ještě další tisícovka.

Bude se měnit i logistická síť. Hlavní logistický areál v pražských Malešicích, kde má pošta největší třídicí centrum, pravděpodobně opustí. „Dnes už padlo tabu v tom, že Česká pošta sedí v paláci na Václaváku a největší třídicí centrum je v Malešicích. Hledáme nové prostory a chceme to zrealizovat rychle v řádu několika let. Pro nás je teď důležité, jestli pozemek opustíme úplně, nebo na nějaké ploše zůstaneme a využijeme ji třeba pro velké depo. Ten pozemek má 19 hektarů, pro moderní třídicí uzel nám bohatě stačí šest. Je tedy neekonomické lpět na tak velkém pozemku blízko centra Prahy, kam musí všichni zajíždět. Podívejte se, kde mají logistická centra naši konkurenti. To je trend, který musíme následovat,“ uvedl ředitel České pošty Roman Knap v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Nový moderní logistický hub by mohl vzniknout na východ od Prahy. „Se SŽDC jednáme o pozemcích kolem Kolína. Zvažujeme i další varianty. Řídíme se ekonomickým pohledem. Potřebujeme postavit nové třídicí centrum s technologií, která vyžaduje jen minimální zásah lidí. Chceme jej nainstalovat do moderní jednopatrové budovy, kde jednou stranou kamiony přijedou a druhou odjedou,“ řekl Roman Knap.

Celkový počet poboček pošta snižovat nebude. „Řídíme se nařízením vlády, které nám ukládá mít 3200 poboček. Jsme přísně hlídáni ČTÚ a můžeme maximálně stovku z nich každý rok přestěhovat. Abychom splnili pravidla Evropské unie z pohledu dostupnosti služby pro občany, tak by nám stačilo 2000 poboček. Těch 1200 je tedy historická zátěž. Kdybychom byli soukromý subjekt, tak bychom měli asi 700 poboček a nějakých 500 externích výdejních míst na balíky,“ myslí si šéf pošty.

Nedávno firma zavedla dvourychlostní doručování dopisů. Za doručení následující den si zákazník připlatí.

Související