V průmyslové zóně nizozemského městečka Beringe stojí několik skladových budov, které na první pohled vypadají podobně jako ostatní haly kolem. Vlastně ani uvnitř není na první pohled nic, co by zde člověk nečekal: vozíky s řidiči, dopravníky, palety v regálech i na podlaze, balíky. Při bližším průzkumu ale návštěva zjistí, že zde práci místo lidí zastává pozoruhodná řada moderních technologií − od vychystávacích, čisticích a kolaborativních robotů přes virtuální identifikační etikety nebo picking s využitím rozšířené reality po autonomní vozíky.

Společnost DHL Supply Chain ve zdejším kampusu, jak říká větším, moderním logistickým centrům pro více klientů, testuje a zavádí do provozu řadu novinek, které ve spolupráci s partnery − často start-upy − vyvíjí inovační hub firmy v asi 100 kilometrů vzdáleném Troisdorfu nedaleko Bonnu. Většina z technologií nahrazuje nepříliš zábavnou rutinní lidskou práci nebo pomáhá složitější činnosti zjednodušit.

Robot čistič

Ve skladovém komplexu, který tvoří čtyři budovy s plochou 128 tisíc metrů čtverečních, pracuje několik typů robotů. Jedním z nich je stroj, který čistí podlahy. Má v sobě zanesenou virtuální mapu, v níž jsou vyznačené povolené a zakázané zóny. Ty povolené pak pravidelně projíždí a cídí. K dispozici je i verze robota, která se jezdí sama nabíjet. Zde by se ale nevyplatila, protože čištěné prostory jsou tak rozlehlé, že je potřeba stroji přibližně každé čtyři hodiny doplnit vodu a vyčistit filtry. Při tom obsluha zároveň připojí robota k nabíječce.

Vlivná smlouva

Jeden z hlavních zákazníků logistického centra si domluvil smlouvu bez každoročních úprav poplatků. Od té doby se zde prosadila kultura "měnit věci" a "zlepšovat procesy".

K dalšímu druhu mobilních robotů používaných v Beringe patří autonomní vozík MiR, který odváží prázdné přepravky připravené na malém přívěsu na blízkém předávacím místě. Než dostane − samozřejmě digitální cestou − pokyn, že na něj čeká práce, čeká připojený v nabíječce. Jde o systém s umělou inteligencí, který si umí sám přizpůsobit trasu aktuálním podmínkám na cestě.

V kampusu pracují i dva typy robotických ramen. To větší od firmy Robomotive je ohrazené a využívá pokročilý kamerový systém. Díky němu dokáže uchopit prakticky jakýkoliv typ krabice. Za hodinu jich přemístí z palet do gravitačních regálů až 600, přičemž jedna může vážit až 120 kilogramů. Technologie stála firmu 250 tisíc eur (6,4 mil. Kč), uvedl Thijme de Hahn, ředitel obchodní jednotky z Technology Campus Beringe DHL Supply Chain. "Není to drahé, když vezmeme v potaz, že stroj pracuje celý den," dodal.

Menší robotické rameno, Sawyer od firmy Rethink Robotics, je kolaborativní, umí tedy spolupracovat s člověkem. Ten jej nejdříve manuálně navede a robot poté jen opakuje "naučené" pohyby. V Beringe se využívá k velice jednoduchému úkonu − balení počítačových baterií do krabiček. Občas mu něco upadne, nejde ale o důležitou práci s drahými výrobky, takže podstatné je to, že zde nahradí jednoho člověka, který by jinak dělal vcelku nudnou práci. Podobně jako další robotický vozík hned vedle, jenž krouží kolem palet se zbožím a balí je do strečové fólie.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci