Nový koncept zásobování výroby v přeloučském závodu společnosti Kiekert se před třemi lety dostal mezi šest nejlepších logistických projektů Evropy. Jeho základem jsou automatický skladovací systém, tzv. miniload, v němž s přepravkami manipuluje jeřábový zakladač, a propracovaný informační systém. Letos výrobce zámků do dveří u aut zavedl ve svém závodě na východě Čech bezpilotní vozík, který přepravuje palety naložené materiálem z dopravníkové linky k montáži a zpět vozí prázdné palety. Pokud narazí na překážku, umí se v rámci definovaného prostoru sám rozhodnout, kudy ji objede (detailní reportáž vyjde v dalším čísle Logistiky). Stroj funguje bez větších problémů, firma proto už plánuje, že objedná další dva.

Místo rozšíření automaty

Výroba v Kiekertu ale dále narůstá a v areálu už není pro další haly místo. Proto se společnost rozhodla, že se bude soustřeďovat na zavádění automatizace a digitalizace i nadále. Díky ní bude možné zvyšovat výrobu na stejné ploše a zároveň se bude snižovat množství potřebných pracovníků, kterých je aktuálně v Česku nedostatek. Navíc jejich platy rostou, ale cena robotických zařízení se snižuje, proto se stále více vyplatí nahrazovat pracovníky stroji. "Dřív v Česku nemělo smysl automatizovat, protože lidé byli levnější než stroje. Teď se to otáčí. Také potřebujeme zvyšovat efektivitu výroby, protože konkurence je obrovská," vysvětluje výrobní ředitel firmy Kiekert CS Petr Kuchyňa.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci