Zásadní roli v přepravě zásilek hráli a dosud hrají speditéři, kteří propojují odesílatele a dopravní firmy. Obstarávají přepravu a obvykle k ní poskytují řadu souvisejících služeb, například clení, skladování a podobně. Jejich nezastupitelnou roli však začal již před řadou let nahlodávat nástup prvních evropských spedičních databank typu Timocom, Trans.eu a dalších. Systémy umožňovaly vyhledávat náklady a volné vozy a díky nim se například zlepšilo vytížení nákladních vozidel, která na dálkových trasách Evropou mohla sehnat náklad pro zpáteční cestu.

Dnes však tyto původně poměrně jednoduché systémy využívají nové technologie a procházejí prudkým vývojem. Například Timocom v průběhu 22 let své existence transformoval svou databanku v komplexní systém s různými aplikacemi pro cílové skupiny, jako jsou výroba, obchod, spedice či dopravní a logistické firmy.

Aby mohly digitální platformy efektivně fungovat a reagovat na výkyvy poptávky v průběhu roku, potřebují mít globální přehled o volných kapacitách na evropském trhu. Hledají tedy zdroje informací. "Evidujeme stále větší zájem digitálních spedic registrovat se do našeho systému a využívat jeho data," říká Jan Hrubý, manažer marketingu společnosti Timocom. "My již dnes nepředstavujeme pouze burzu nákladů, ale ucelený logistický systém. Účastníme se nástupu nových technologií a podařilo se nám dosáhnout propojení stávajících dopravních systémů našich zákazníků s platformou tradiční burzy nákladů. Budoucnost vidíme v dalším propojování napříč branží."

AI

Jedním z důležitých prvků, které se v transformaci burz nákladů budou stále více uplatňovat, je umělá inteligence, která dokáže porovnat velké množství nabídek a volných kapacit.

Prosté burzy bez inovací tak budou podle Jana Hrubého možná v blízké budoucnosti odkázány k zániku. Momentálně ještě plní své úlohy díky vybudovaným sítím uživatelů, to ovšem do budoucna stačit nemusí. Nedokážou odpovídat na potřeby svých zákazníků, které postupující automatizace a digitalizace také proměňuje.

"Uplatní se zde řada automatizačních prvků, avšak to pravé přijde až s jejich propojováním," zdůrazňuje Jan Hrubý. "Stále více se mluví například o autonomních nákladních vozidlech, která již omezeně jezdí ve zkušebním provozu. Propojením takovýchto autonomních systémů s daty poputuje objednávka z programu přímo do samotného auta, které si následně pro zboží samo dojede… To ovšem není perspektiva nejbližších měsíců. Nyní stojíme na počátku tohoto procesu změn, které budou nějakou dobu probíhat."

Hlavní výzva

spočívá v integraci všech těchto různých systémů do jednoho. To umožní spolupráci a také jejich propojení se systémy zákazníků a jejich dodavatelů.

Optimalizaci posílí umělá inteligence

Jedním z důležitých prvků v transformaci burz nákladů je umělá inteligence. Dokáže porovnávat velké množství nabídek a kapacit spedice, a to podle konkrétního obsahu, zdroje nebo třeba cíle. Umožňuje tak nejen dosáhnout optimalizace na straně zadavatele, ale také motivovat speditéra. Přináší i výraznou úsporu lidských zdrojů, neboť přesunuje potřebné znalosti z dispečerů na automatizovaný systém. Dispečeři nemusí trávit čas získáváním informací a zároveň jsou snáze zastupitelní, protože know­-how už se nesoustředí pouze v jejich hlavách.

"Další a v budoucnu nejspíš i významnou stránkou jsou kompletně automatizované přepravy a spolupráce mezi jednotlivými speditéry," říká Martin Plajner, konzultant poradenské společnosti Logio. Budoucnost může podle něj spočívat také v doručování zásilek autonomními drony, zejména při přepravě menších balíků. "V tomto případě je přímé propojení odesílatele zcela zásadním bodem pro funkci celého systému. Možností je i přeprava drony přímo od jednotlivých velkých odesílatelů nebo formou sběru od menších subjektů na sběrná místa, kde by se zásilky překládaly třeba do nákladních aut," zdůrazňuje Martin Plajner.

Virtuální tržiště Chronotruck

Změny se již dotýkají také velkých logistických firem. Například Gefco získalo v letošním roce firmu Chronotruck s virtuálním tržištěm pro objednávání přeprav, které propojuje dopravce a přepravce prostřednictvím digitální platformy. Funguje na bázi výkonných algoritmů a umožňuje výrazně snížit procento nevytížených přeprav. Virtuální tržiště kromě propojení s dopravci nabízí také široké portfolio digitalizovaných služeb, včetně okamžitých cenových nabídek, sledování zásilek, vystavování dokladů o doručení i elektronické fakturace.

Firma klade na nové technologie propojující odesílatele a dopravce velký důraz. "Pro logistické firmy je to jeden z dalších kroků kupředu," říká Tomáš Brada, manažer marketingu a komunikace společnosti Gefco v České republice. "Vývoj je nezastavitelný a my se v Gefco na digitalizaci a inovace dlouhodobě zaměřujeme." V Česku nyní firma začíná vyvíjet digitální nástroj pro nacenění a objednání složitějších přeprav, který má propojit několik aplikací. Pokud se vydaří, centrála Gefca jej rozšíří i do dalších destinací.

Důraz na důvěryhodnost v databance

Stranou nestojí ani logistická společnost DB Schenker. Vyvinula platformu Connect 4.0, umožňující vyřizovat odesílatelům přepravu zásilek on­-line. "Tento nabídkový systém jsme připravili s cílem sloučit všechny přepravní aktivity do jedné platformy," vysvětluje Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker. "Kliknutím myši získají firemní klienti přístup k mezinárodní přepravní síti DB Schenker, ve které mohou expedovat své zásilky vybranou formou přepravy, a to jak letecky, tak námořní lodí nebo kamionem."

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci