Téměř polovina zákazníků on-line supermarketu Rohlík.cz si objednává doručení zboží v co nejkratším čase − přibližně do pěti hodin od objednání. E-shop ale nabízí i expresní dodávky do dvou hodin. O jeho služby rychle roste zájem, Rohlík.cz proto nyní rozšiřuje svůj sklad v Praze-Ruzyni nedaleko letohrádku Hvězda, navíc na příští rok připravuje další, z velké části automatizované logistické centrum na opačném konci Prahy.

Rychlé doručení v řádu několika hodin od objednání zvládají i další e-shopy, třeba Košík, Alza nebo Pilulka, která je nabízí i za jednu hodinu. Zákazníci, kteří si objednají kurýrní službu, pak mohou zásilky dostat i do půl hodiny, což platí také o dovozech jídla.

Většina nakupujících sice stále dává přednost pomalejšímu dovozu za co nejnižší cenu, nároky na rychlost ale stoupají. Doručení v den objednání nebo den následující je tak už vcelku běžnou součástí nabídky on-line obchodů. A to především v Praze. Uvnitř metropole a na jejím okraji proto vzniká čím dál více menších skladových hal, aby e-shopy i dopravci takové nároky pokryli.

100 tis.

Nejvyšší hustota projektů zaměřených na městské sklady je v industriální zóně kolem Průmyslové ulice v Praze 10, kde dosahují kapacity stávajících nebo z velké většiny plánovaných logistických hal více než 100 tisíc metrů čtverečních.

V současné době jich je v Praze už 75 tisíc metrů čtverečních a dalších 40 tisíc metrů čtverečních je ve výstavbě. Ukazuje to analýza mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.

"Rychlost závisí, kromě procesu zpracování a vychystání objednávky skladem, na tzv. last mile delivery, tedy dodání zboží z distribučního depa příjemci. Prodejci, potažmo pro ně pracující logistické firmy jsou nuceni maximálně snížit riziko zdržení dodávky sítí menších skladů ve městě, čímž zároveň minimalizují náklady na přepravu a ekologickou zátěž," vysvětluje Dušan Drábek, vedoucí industriálního týmu české pobočky BNP Paribas Real Estate. Podle něj se "městská logistika" stává vžitým termínem a bude nabývat na významu, mimo jiné v souvislosti s řešením vysokého dopravního zatížení městských center.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci