DB Cargo Logistics a DB Schenker vyvinuly v České republice integrovaný logistický koncept železniční přepravy několika set surových karoserií týdně pro výrobu modelu Karoq ze závodu Škoda Auto v Kvasinách do výroby v německém Osnabrücku. Ty se zde lakují a použijí se pro finální montáž vozů. Do Osnabrücku ale putují nejen karoserie, nýbrž i další díly od dodavatelů z České republiky.

Železniční přeprava byla zvolena z několika důvodů. Automobilka si cení udržitelnosti konceptu a železnice představuje nejekologičtější způsob přepravy. DB Cargo Logistics se ji podařilo přesvědčit díky integrovanému konceptu, kdy nákladní dopravce úzce spolupracuje ve vlastním koncernu s logistickou firmou DB Schenker a využívá zázemí jejího logistického terminálu s železniční vlečkou v Pardubicích.

„Poprvé se nám podařilo zapojit železnici do zásobovacího konceptu typu just-in-sequence pro komplexní dodávky do výrobních závodů,“ říká Gunnar Grahlmann z DB Cargo Logistics. "Podařilo se nám prosadit proti konkurenci kamionů a proti jiným železničním dopravcům.“

Jako reference přitom pomohly další přepravní projekty, které DB Cargo Logistics realizuje – od začátku roku 2018 přepravovala po železnici surové karoserie Škoda Fabia z českého závodu v Mladé Boleslavi do Osnabrücku. Takto probíhala každý týden přeprava až s osmi vlaky. Z Osnabrücku se karoserie po nalakování převezly zpět do České republiky k finální montáži. 

Výroba vozu Škoda Karoq

Přeprava probíhá bez výměny lokomotiv
Od konce roku 2018 jezdí pro Škoda Auto přes česko-saské údolí řeky Labe na sever vlaky s vysokou prioritou. DB Cargo používá vícesystémové lokomotivy řady 189, čímž eliminuje obvyklé výměny tažných vozidel. Karoserie vezou velkoobjemové vozy s posuvnými stěnami, které jsou s nakládací výškou přibližně 3,20 metrů ideální pro dvoupodlažní přepravní podstavce.

Současně společnost DB Cargo instalovala na vozy GPS zařízení. To je důležité pro řízení provozu, protože výroba Karoq vyžaduje velmi vysokou spolehlivost logistiky. Přesně 15 hodin potřebuje vlak na asi 800kilometrovou trasu z Pardubic přes hraniční přechod Děčín-Bad Schandau do Osnabrücku. V závodě Volkswagen působí také zaměstnanci DB Cargo, neboť železniční společnost zde již několik let zajišťuje posun železničních vozů na vlečce zákazníka.

Související