Předvánoční sezona v balíkové přepravě má přinést další nárůst počtu zásilek oproti loňsku. PPL očekává zvýšení denních objemů až o 50 procent, DPD o 60 procent. Přepravní firmy apelují na zákazníky internetových obchodů, aby své dárky objednávali včas.

PPL odhaduje, že letos během listopadu a prosince odbaví celkově o 10 procent více zásilek než v loňském roce. Meziroční růst očekává zejména u zásilek objednávaných z e-shopů. U tohoto segmentu B2C očekává o 20 procent více přepravených zásilek oproti minulému roku.

Balíkové firmy také stále více kladou důraz na doručování do výdejních míst. PPL doporučuje příjemcům nechat si před svátky zaslat balíky do svých Parcelshopů. Dodání do výdejních míst představuje rychlejší a efektivnější variantu doručení, v současnosti má firma k dispozici více než 1850 partnerských poboček.

DPD hlásí, že na předvánoční doručování nasazuje 1100 kurýrů a navýšila také kapacity na depech a na zákaznické lince. V centru Prahy a Plzně nově doručují cyklokurýři, v Praze i pěší kurýrka. Otevřeno je také 800 výdejních míst Pickup, do kterých lze zásilku přesměrovat.

Průměrný počet řidičů, rozvážejících balíky mimo sezonu, činil letos u PPL zhruba 1100. V sezoně počet řidičů stoupá až o 45 procent, u brigádníků roste o 60 procent. Zároveň před Vánoci firma předpokládá zvýšení počtu vozů o 200, v nejsilnějších dnech až o 400. V několika regionech se podle PPL projevil nedostatek pracovní síly, firma má však podle svých slov zajištěn dostatek brigádníků.

Black Friday zvýší útraty o 250 procent

Velký nápor musí e-shopy a jejich dopravci očekávat v souvislosti s Black Friday. V posledním listopadovém pátku totiž utratí lidé v Česku na e-shopech až 800 milionů korun, což představuje vysoký nárůst oproti běžným pátečním útratám ve výši 320 milionů korun. Jedná se o 250procentní navýšení oproti dlouhodobému průměru. Oproti loňskému Black Friday se letos očekává meziroční nárůst o 25 procent.

Mezi hlavní důvody růstu patří celkový rozvoj e-commerce trhu, vyšší kupní síla obyvatel a také větší povědomí o Black Friday. Podle analýzy společnosti Shoptet, která spravuje velkou část českých e-shopů, se do pátečních nákupů v Česku zapojí přibližně 450 tisíc lidí, kteří utratí nejčastěji okolo 900 korun.

I přesto, že se během jednoho pátečního dne na českých e-shopech utratí neuvěřitelných 800 milionů korun, nebude se ani zdaleka jednat o vrcholný den nákupů,“ říká Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet. „Každý rok doslova v přímém přenosu sledujeme, kdy nastává nákupní vrchol Vánoc. Vloni to bylo 10. prosince. Díky tomu, že v reálném čase vidíme výkon obrovské části celého e-commerce trhu, dokážeme modelováním predikovat, jak to dopadne letos. A naše výpočty říkají, že během vrcholného dne překročíme symbolickou miliardu korun.“

Každým rokem dvojnásobek

Také služba Balíkobot očekává, že se předvánoční čas přinese tradiční nárůst objemu zásilek. Z analýzy, kterou provedla, vyplývá, že největší objem zásilek bude odeslán v týdnu od 9. do 15. prosince. Největší nápor z pohledu zásilek doručovaných na výdejní místo bude mezi pondělím 9. až středou 11. prosince. Absolutně největší počet zásilek, zejména balíků doručovaných na adresu, ale bude poslán až následující pondělí 16. prosince. Poté se už bude objem zásilek snižovat.

V každém roce byl nárůst ve vánočním období minimálně dvojnásobný, letos počítáme ještě s vyšším násobkem. Z analýzy 1500 firem, které používají při expedici zásilek Balíkobot, vyplývá, že nejvyšší denní objem zásilek bude mezi 9. a 15. prosincem,“ říká Martin Šauer z Balikobot.cz.

 

Infografika
Infografika Balíkobot

 

Související
Infografika Balíkobot