Přes negativní vliv obchodních válek evropský logistický trh dále roste. Loni dosáhly výdaje na logistické aktivity na kontinentu 1,120 bilionu eur, což představovalo meziroční nárůst o 3,7 procenta oproti tříprocentnímu zvýšení o rok dříve. Zhruba polovina připadá na poskytovatele logistických služeb, druhá polovina pak na samotné výrobní a obchodní firmy, které si logistiku zajišťují z vlastních zdrojů. Vyplývá to z dalšího ročníku studie německé výzkumné organizace Fraunhoferovo centrum (The Fraunhofer Center for Supply Chain Services) s názvem Top 100 in European Transport and Logistics Services 2019/2020.

Přibližně čtvrtina tržeb ze zmíněných 1120 miliard eur připadá na Německo, 12 procent na Francii, podobný podíl má Velká Británie, za ní následují Itálie, Španělsko, Nizozemsko a Polsko. Česko je na 13. místě, Slovensko na 21. místě.

Pořadí největších logistických firem podle obratu v Evropě vede Deutsche Post DHL před Maersk a Deutsche Bahn (jejíž dceřiná firma DB Schenker by se dostala na čtvrté místo). Následují Kuehne + Nagel, CMA-CGM, SNCF, La Poste, Mediterranean Shipping Company Holding (MSC), UPS Europe a první desítku uzavírá DSV. V Top 15 jsou čtyři německé, tři francouzské a dvě švýcarské firmy.

Zhruba tříprocentní růstové tempo by měl evropský logistický trh udržet i letos a příští rok.

Největším impulsem pro růst evropské logistiky je podle studie pokračující nástup e-commerce. Další vliv na výši tržeb má – už od roku 2017 – nedostatek pracovníků, především řidičů, což vede k tlaku na zvyšování jejich platů a tím i cen. Také narostl zájem o leteckou nákladní přepravu.

Firmy investují stále více do digitalizace, v současnosti je to něco přes dvě procenta tržeb, respektive 25 miliard eur.

Související