Přestože často slýcháme o hrozbě přicházející recese, firmy v dopravě a logistice hledí kupředu a své podnikání se snaží rozšiřovat dál a dál. Mocným tahounem a zatím stále dostatečně širokým prostorem pro rozvoj byznysu je oblast internetového obchodování, v níž řada e-shopů již směřuje z "domácího písečku" do blízkého i vzdáleného zahraničí.

Například internetový obchod s potravinami Rohlík.cz buduje logistická centra s moderními technologiemi a chce své obchodní a logistické procesy co nejvíce automatizovat, a to i s využitím prvků umělé inteligence. Z Česka se firma rozhlíží dál přes hranice a pracuje už na přípravě pobočky v Budapešti, říká v rozhovoru provozní ředitel Rohlíku Aleš Malucha.

U internetového obchodování ještě zůstaneme. V dalším rozhovoru představuje jeden ze zakladatelů technologicko-přepravní firmy Zaslat.cz Miroslav Michalko nový projekt s názvem Parcelspot.com. V Česku je firmě už těsno, a tak se také rozhlíží, jenže už ne pouze za hranice k sousedům, ale hned do větší dálky. Zamířila rovnou do Jižní Afriky a ve spolupráci s místními investory tam začíná rozjíždět svůj byznys. Afrika má být ovšem jen odrazovým můstkem pro cestu na další kontinent…

Dlouhou cestou v posledních deseti dvaceti letech prošly také názory na ekologii a udržitelnost v logistice. Od tichého posměchu (Jen blázen by chtěl něco ekologického, když je to dražší!) přes zjištění, že i na výrobcích a službách šetrných k životnímu prostředí lze vydělávat, až po dnešní stav, kdy se ohleduplnost k životnímu prostředí v některých případech postupně začíná přímo vyžadovat. Logistika chce být ohleduplná především v centrech velkých měst, kde se kvůli exhalacím ze spalovacích motorů někdy už nedá dýchat. Řada firem proto pracuje na zavádění ekologičtější dopravy pro zásobování.

Tak třeba Dachser nedávno představil zajímavý projekt v německém Stuttgartu, kde pro doručování v centru města využívá nákladní elektromobily a elektrokola. Emise se snížily, ovšem projekt se musí vyrovnávat s některými problémy − nejenže vzrostly přepravní náklady, ale doslova i chybí elektřina pro dobíjení a samotné vozy.

Související

Elektromobilita ještě bude muset na svém postupu řešit nejen často pojednávanou otázku baterií, ale také budování dostatečné elektrické infrastruktury.

Související