Internetový obchod Alza před Vánoci výrazně posiluje svoji logistiku, především vlastní doručování. Po expanzi sítě balíkomatů, své expresní dopravy a tím i rozšíření rychlého doručení v den objednávky nyní v Praze nasazuje do reálného provozu dodávku na elektřinu.

Firma otestovala od roku 2017 vozy několika značek, například Mercedes-Bent eVito, Nissan Voltia nebo StreetScooter, který vyrábí dceřiná společnost Deutsche Post DHL. Vybrala si ale Maxus EV80 od čínského výrobce SAIC Motor, který vozidlo postavil, podle serveru Auto.cz, na posledních modelech britské značky LDV. Tu před tím vlastnil ruský GAZ Group a ještě před ním Rover Group a Leyland DAF.

Elektrododávku od čínského výrobce také nyní testuje Rohlík.cz. Jde o vozidlo s názvem Metro od společnosti Cenntro, na kterém česká firma BattSwap instaluje technologii, jež umí během tří minut automaticky vyměnit vybitou baterie za nabitou.

„Velká výhoda je v tom, že na autě si můžeme modifikovat pro naše účely prakticky všechno. Firma Cenntro sídlí v Šen-čenu, což je takové druhé Sillicon Valley v Číně, a přes firmu BattSwap nám umožňuje provádět rychlé změny. Nyní potřebujeme přizpůsobit řadu věcí od navigace přes posilovače až po nástavbu. Číňané jsou otevření, v testu zatím všechno funguje, takže modifikujeme dál. BattSwap zároveň vyvíjí druhou generaci výměny baterií,“ uvedl provozní ředitel Rohlík.cz Aleš Malucha.

Alza nyní využije elektrododávku Maxus v Praze pro zásobování svých třech prodejen budoucnosti, jak označuje minimalisticky pojaté pobočky s balíkomaty a videoterminály, přes které se může zákazník spojit s obsluhou na dálku. Balíky sem budu dovážet dvakrát až třikrát denně.

„Z testovaných dodávek dosáhl Maxus nejlepšího reálného dojezdu až 200 km a nabízí také velkou variabilitu nákladového prostoru. Vůz má navíc nosnost přes 1,2 tuny a díky rychlonabíjení zvládne plné nabití baterie za dvě hodiny,“ uvedl ředitel expanze a facility Alza.cz Jan Moudřík.

U některých poboček firma buduje i dobíjecí stanice pro elektromobily – nejnovější otevírá v Pardubicích. Část zásilek v centru Prahy budou navíc, podobně jako v Bratislavě, doručovat kurýři na nákladních elektrokolech, kteří rozvezou v pilotním režimu až 30 zásilek denně.

Budou využívat elektrický cargo bike CykloTruck od českého výrobce 4AVs.eu. Ten uveze až 100 kilogramů a bude vyjíždět do ulic z holešovického AlzaShowroomu. V pilotním režimu bude nová služba prozatím součástí dopravy s názvem Nejvýhodnější doručení až domů. Zákazník si ji tedy nebude moct sám vybrat. Přidělí mu ji systém, pokud bude produkt vhodný k přepravě na kole.

Související