Společnost DHL ukončila v Německu doručování potravin pro Amazon s tím, že tento sektor "zaostává za jejími představami". Jak se vyvíjí trh v Česku a váš obrat?

V Česku v našem byznysu není ani Amazon, ani další velcí hráči. Jsme tu my, Košík a Tesco plus pár malosortimentních potravinových firem s rozvážkou. Z toho my těžíme a nyní máme kolem 60 procent současného on-line trhu s potravinami v Česku. Meziročně rosteme o 50 procent a víc. Teď (rozhovor se odehrál na začátku října − pozn. red.) máme před sebou zlomový čtvrtý kvartál, který bude rozhodovat o tom, jak tento rok dopadneme finančně. Kumulovaně se držíme k 60 procentům, takže nezávisle na poslední části roku budeme meziročně růst o polovinu nebo víc.

Obecně u nás e­-commerce byznys roste, Češi to milují, ajťáci jsou šikovní, lidé jsou na telefonech, je zde tendence tento typ byznysu podporovat a využívat. Služby některých českých e­-shopů jsou nad úrovní Evropy. Například Rohlík "rozmazlil" zákazníky rychlostí doručení. Ani Rewe v Německu, ani Amazon v Berlíně nebo Mnichově neumí dodat potravinový sortiment 13 tisíc položek do dvou hodin.

Loni jste se dostali do zisku, daří se vám to držet?

To bylo v září minulého roku a od té doby jsme každý měsíc výsledkově v plusu.

15 tis.

Z pražského skladu Rohlík.cz rozveze v průměru kolem 6000 objednávek za den, v největší špičce to bude až 13 tisíc. Když se k tomu přidá brněnský, tak se letos e­-shop může ve špičce dostat až na 15 či 16 tisíc objednávek za den.

Na pozici výkonného ředitele Rohlík.cz jste nastoupil v květnu. Jaké jsou vaše hlavní úkoly?

Jde o to, že hodně rychle rosteme, což s sebou přináší požadavky na kapacity, tedy prostor, lidi a auta. Druhá věc je, že Rohlík oslavil pět let a nyní se chce víc profesiona­lizovat − dostat se ze start­upové firmy do strukturovaně řízené společnosti.

Jaké změny nebo inovace plánujete?

Vrchol sezony bude v prosinci a na to musíme plánovat kapacitu. V tuto chvíli máme v Praze v průměru kolem 6000 objednávek za den, průměr prosince ale bude přibližně 9000 a v největší špičce možná až 13 tisíc objednávek za den. Mezi zářím a prosincem tak potřebujeme zvýšit kapacity až na dvojnásobek. Na to se teď zaměřujeme nejvíc.

Aleš Malucha

Vystudoval Ekonomickou fakultu na Technické univerzitě v Ostravě. Kariéru začal jako konzultant ve společnosti PQL, poté působil 14 let na různých manažerských pozicích, především navázaných na logistiku, v řetězci Metro Cash and Carry. Nejprve v jeho české pobočce Makro, poté v Německu a Rusku. V roce 2013 přešel do dceřiné logistické společnosti pekáren Lieken – Logi­-K. Pak byl krátký čas na volné noze a od roku 2015 se stal šéfem logistiky skupiny Also, která se zaměřuje na distribuci IT hardwaru a softwaru. Od letošního května působí jako provozní ředitel společnosti Rohlík.cz.

Aleš Malucha

Co budete při tak rychlém navyšování objednávek dělat s logistickými centry?

Nyní (na začátku října) máme sklady v Praze­-Ruzyni a Brně a oba dva jsou téměř vyčerpané, co se týká maximální průtokovosti. Prahu, která má teď plochu 7000 metrů čtverečních, proto rozšiřujeme o vedlejší část na 14 tisíc metrů. Tuto plochu vybavujeme a měníme zde logiku procesů. V polovině listopadu navíc přidáme první automatizaci v Rohlíku. Budeme mít automatizované třídění a konsolidaci vychystaného zboží před tím, než se zboží dá fyzicky do tašek. Bude to typově první technologicky řešený sorter ve čtyřech výškách, které budou odpovídat spádovým konsolidačním regálům.

Co uděláte s logistickým centrem v Brně?

V Brně máme 3500 čtverečních metrů, ale bohužel se tam nemůžeme rozšířit, takže si pomáháme drobnými změnami, třeba snížením hloubky regálů, abychom mohli dát na plochu víc vychystávacích míst. Nebo podél stěn doplňujeme bufferové paletové regály, aby byly zásoby před doplněním vhodně umístěné. V Brně děláme do 2000 objednávek denně a v prosincové špičce toto číslo naroste − podobně jako v Praze − o 50 procent na něco přes 3000 objednávek za den. V celé České republice se tak letos ve špičce dostaneme přibližně na 15 tisíc objednávek za den.

Máte kromě Prahy a Brna ještě nějaká depa?

Máme ještě cross­docková centra v Olomouci a Hradci Králové.

Podle starších zpráv by se měl průmyslový areál zde v Ruzyni, kde máte hlavní distribuční centrum, přestavět na rezidence. Už jste dostali výpověď?

Máme smlouvu do roku 2023, která je majitelem potvrzená. Pak je vše otevřené. Časem ale budeme řešit stěhování tohoto skladu.

Pokud budete meziročně růst dál víc než o polovinu, budete muset řešit rozšiřování skladových kapacit dřív.

Stanou se dvě důležité věci. Kromě rozšíření, které nyní probíhá v Ruzyni, budeme otevírat druhý sklad v Praze, na východě města, a nový sklad v Brně.

Kdy a kde to bude?

Bude to připraveno na čtvrtý kvartál příštího roku v Horních Počernicích. V tomto novém skladu budeme automatizovat vychystávání zboží a využijeme tu systém goods­-to­-man. Vybíráme si ze čtyř druhů technologií, od miniload nebo shuttle až po roboty. Budeme také automatizovat celou expedici, tedy zaskladnění do bufferu a vyskladnění podle jednotlivých závozových tras. Budeme měnit i systém nakládky, který je dnes také velice manuální a pracný. Chceme tedy plně automatizovat procesy vychystávání, expedice a nakládky. Chceme si všechno připravit tak, abychom popřípadě zvládli v Počernicích už Vánoce příštího roku. Tím, že rozšiřujeme i náš současný sklad v Praze, možná tento druhý ještě nebudeme potřebovat. Na to ale nechceme spoléhat.

V Brně budeme také připraveni pro poslední kvartál příštího roku rozvážet z nového skladu, který bude dvakrát tak velký jako ten současný.

Zásoby pomocí AI

Při tak rychlém nárůstu potřebujete dobře plánovat zásoby. Využíváte nějaký sofistikovaný systém predikce poptávky a objednávání zásob?

Využíváme chytré forecastovací algoritmy a neustále je zlepšujeme. Během posledních měsíců jsme je v SC oddělení upravili, jdeme směrem umělé inteligence. Algoritmy nám téměř dovolí automatizovat objednávání v kategorii suchého zboží a částečně i v oblasti čerstvého zboží, jen maso a ovoce zelenina doplňujeme o informaci, kterou ještě v algoritmu nemáme.

Logistické centrum Rohlík.cz krok za krokem

Je pátek odpoledne na začátku října a sklad online supermarketu Rohlík.cz je přeplněný lidmi, zbožím a různými typy vozíků. "Dneska rozvezeme nejvíc zásilek v historii," potvrzuje čísla muž za počítačem provoznímu řediteli firmy Aleši Maluchovi. Rohlík za celý dnešní den vyexpeduje 10 000 objednávek. Ve špičce před Vánoci to ale bude ještě o pár tisíc více, proto se nenápadné logistické centrum Rohlíku brzo rozšíří na dvojnásobnou plochu.

Sklad se nachází v průmyslovém areálu v Praze­-Ruzyni nedaleko letohrádku Hvězda. Kromě toho, že hlavním bránou čas od času projede rozvozové auto Rohlíku, ale i řady dalších dopravců, nic nenasvědčuje tomu, že se blížíme právě ke skladu tohoto online supermarketu. Až na rohu druhé z obou hlavních skladových hal v areálu se nacházejí kontejnery na prošlé nebo poničené potraviny a za rohem jsou desítky pick­-upů s polepem v charakteristické zeleno­-bílo­-oranžové kombinaci.

Logistické centrum Rohlíku zabírá ze skladové budovy asi 7000 metrů čtverečních, ke kterým brzo přibude jednou tolik. V současnosti jsou procesy založené na manuální práci, v nové části haly ale přibude také zařízení, které zautomatizuje třídění a konsolidaci zásilek.

Ze skladu k zákazníkům

Ve stávajícím logistickém centru Rohlík.cz se zboží po příjmu ukládá v hlavní hale, po jejíž stranách a částečně i uprostřed stojí výškové paletové regály určené pro zásoby. Největší část haly ale pokrývají nízké policové regály, z nichž se vychystává drobnější zboží. Pickování probíhá zónově s pomocí mobilních terminálů.

V části haly je pak i vestavba pro chlazené a mražené zboží a také pekárna. Skrz celou halou probíhá válečkový dopravník, na který pokládají pracovníci přepravky s vychystaným zbožím. Součástí dráhy je i váha, která podle hmotnosti kontroluje, jestli vybrali správné produkty v požadovaném množství. Podobně probíhá dopravník i chlazenou částí skladu. Zboží pak po dopravnících pokračuje ke kompletaci objednávek.

Přepravky se všemi druhy zboží, které přijedou do konsolidační zóny, ukládají pracovníci do spádových regálů. Pro každou objednávku je určen jeden kanál. Tento proces bude po rozšíření zajišťovat automatická třídicí technologie – boxy přijedou po dopravníku a samy se roztřídí do několika pater spádových regálů, čímž se objednávky bez zásahu člověka zkonsolidují.

Když jsou zásilky kompletní, další pracovník přepravky převezme a zboží naskládá do papírových tašek. Ty pak čekají v regálech takzvaného buffer skladu, než je systém přiřadí do určité rozvozové trasy. Potom je pracovník přesune do vozíků, ze kterých si je kurýr přeskládá do auta a odváží k zákazníkům.

Mluvíte o umělé inteligenci. Znamená to, že váš software se umí učit ze zkušenosti?

Přesně tak. Dívá se nejen na dynamiku prodejů, ale také na špičky, které umí ořezat, a to i dynamicky podle situace. Umí zohlednit nadefinované body, kdy se objednává a jak dlouho to bude trvat. Algoritmus jsme také obohatili o práci s bezpečnostní zásobou důležitých položek. Naším cílem je, aby byl náš algoritmus pro doplňování zásob co nejvíce soběstačný a automatizovaný.

Kam až chcete v automatizaci objednávek dojít?

V současnosti se spíš než na automatizaci úplně všeho soustředíme na specifikaci jednotlivých položek. Snažíme se o to, abychom uměli "jinak" objednávat zboží, které je pro nás důležité. S dodavateli máme teď domluvené určité podmínky na celý jejich sortiment. Půjdeme ale cestou, kdy si objednáme jinak jeden druh sušenek než další druh, protože má pro nás v ABC analýze obrátkovosti jinou váhu. Chceme se dostat na konkrétní − personalizované − podmínky u důležitých výrobků a dejme tomu za to budeme vyžadovat menší servisní úroveň na artiklech, které se méně otáčejí.

Jdeme do Budapešti

Nyní doručujete kromě Prahy a Brna i v Olomouci, Plzni, Hradci Králové, Pardubicích, Jablonci, Liberci a nově v Prostějově. Kam půjdete dál? Chybí vám ještě třeba Ostrava…

Chceme proniknout i do dalších regionů, ale blíž se k tomu ještě nevyjádřím. Nejdřív si vyzkoušíme, jak rychle dokážeme v současných regionech prakticky zdvojnásobit odbyt před Vánoci pomocí už nastaveného modelu.

Ostrava je sice třetí největší město, je ale specifická a třeba Olomouc nebo Plzeň jsou svým charakterem metropolím blíže. Takže s Ostravou počkáme, než si ověříme, že současné regiony doznají dvojnásobného růstu, a pak se rozhodneme.

A co expanze do zahraničí? Prý připravujte pobočku v Budapešti.

Na Budapešti pracujeme velice intenzivně, upravuje se sklad, ladí se místní tým. Do konce roku 2019 tam chceme otevřít zkušební provoz.

Co znamená "zkušební provoz"?

To znamená provoz pro omezený počet zákazníků, kteří jsou zapojeni do partnerského testu. Je to uzavřená komunita skutečných zákazníků, jsou to hlavně přátelé a blízcí zákazníci.

Po Praze máte několik výdejních automatů, tři z nich jsou veřejné, ostatní mají firmy pro své zaměstnance. Uvažujete o jejich rozšíření, nebo přímo o kamenných výdejnách?

Rozšiřovat je budeme, není v tom finanční ani technologický problém, jen nyní vidíme, že zákazníci využívají raději dovoz až domů a model vyzvedávání nákupu se zatím učí pomalu. Studujeme důvody.

S přesností na 15 minut

Tvrdíte, že dostanete potraviny k zákazníkovi už za šest hodin od sklizně. Jak funguje v takovém případě dodavatelský řetězec? A u kterého sortimentu je to možné?

To se krásně ukázalo třeba letos během letní sezony jahod. Měli jsme dodavatele ze severu Prahy. Oproti minulému roku jsme zpětinásobili obrátku jahod díky jejich kvalitě a také díky tomu, že jsme je mohli několikrát denně zavážet na náš pražský sklad. Tím jsme drželi objem a čerstvost v průběhu celého dne i ve večerních hodinách. Podobně to funguje u pečiva, ale to není potravina z pole. U sortimentu, který tady nepečeme, máme za den až čtyři návozy.

Chtějí lidé skutečně rychlé doručení?

Necelá polovina našich zákazníků využívá co nejkratší možnost dodání − přibližně do pěti hodin od objednání. Z toho do tří hodin chce objednávku doručit tak 10 až 15 procent. Druhé, větší polovině stačí dodání za víc hodin, například z rána do odpoledne, nebo až jiný den.

Nabízíte i expresní dodání. Jak je rychlé?

Komunikujeme dvě hodiny, ale reálně je to do hodiny a půl. Za expres si zákazník něco připlatí.

V Praze nabízíte upřesnění doručení i na čtvrthodinu. Jak se v souvislosti s tím pohybuje cena rozvozu?

Poplatky se mění i podle zón, do kterých je rozdělené každé město. Můžete si objednat hodinový slot, který je levnější, nebo v kombinaci s výší objednávky nad 1200 korun je zadarmo. Čtvrthodinový slot bývá dražší, protože z hlediska úrovně služby je to to nejlepší, co dnes může kdo na světě nabídnout. Cena dopravy se ale pořád pohybuje v desítkách korun. Anebo opět v kombinaci s výší nákupu je i toto nejpřesnější doručení zdarma. V Praze i Brně máme velké procento zákazníků, které si objednává na čtvrthodinový slot. Bude to tak čtvrtina až třetina.

Kolik objednávek rozveze auto během jednoho kolečka? Daří se vám auta vytížit?

Průměrně tak 11 objednávek a trvá to přibližně tři hodiny. V tomto případě je auto vytížené. Naše auta mají menší objem než u Košíku nebo Tesca či dříve Koloniálu. Menší auta lépe manévrují v přetíženém městě, na druhou stranu odvezou méně než větší auta. Přesto máme spočítáno, že 10 až 11 objednávek během tříhodinového kolečka je správná cesta, ať už kvůli čerstvosti potravin, tak pro schopnost jedním autem zavést i zákazníka, který si objednal dříve, nebo si objednal rychlé doručení a pořád ještě ho během těch tří hodin zavezeme včas.

A expresní dodávky?

Ty jedou samostatně menším autem a mají do pěti objednávek na kolečko.

Plánujte dynamické ceny za rozvoz, kdy by se upravovaly automaticky podle poptávky?

Je to na projektovém seznamu. Teď ale nejsme přesvědčeni, že to je dobrá cesta, protože zákazník je na to citlivý. Mnohdy si raději koupí dražší zboží nebo dá kurýrovi pár korun navíc za dobrou službu, než aby zaplatil dražší dopravu. Druhá věc je, že kdybychom cenu často měnili, vytvořili bychom zákazníkovi v citlivé části jeho rozhodování chaos.

Také máme spoustu zákazníků, kteří mají náš web otevřený prakticky non­stop. Když si někam odskočí a po návratu by viděli jiné ceny dopravy, nemuselo by to prospět jejich důvěře. Přestože by to mělo pozitivní ekonomický dopad na zákazníka i nás.

Máme ale prémiové programy, kdy za paušální poplatek dodáváme nákupy zdarma i pod hodnotu 1200 korun.

Kolik máte dnes aut a na co jezdí?

Máme aktuálně 230 aut. Kromě toho také spolupracujeme se společností Dodo a tuto spolupráci rozšiřujeme. Nyní našim autům dobíhá první tříletý operační leasing, takže teď je vyměňujeme za nové. Razíme politiku "všechna auta na CNG", což chceme splnit do konce tohoto roku.

Zkoušíte i elektromobily?

Testovali jsme jich několik. Teď máme od ČEZ Nissan standardní elektromobil s namontovanou baterií. To ale není naše cesta. Česká firma BattSwap vyvíjí technologii výměny baterií do tří minut a nabízí ji na čínském autě Metro od společnosti Cenntro. Takové vozidlo nyní testujeme.

Velká výhoda je v tom, že na autě si můžeme modifikovat pro naše účely prakticky všechno. Firma Cenntro sídlí v Šen­-čenu, což je takové druhé Silicon Valley v Číně, a přes firmu BattSwap nám umožňuje provádět rychlé změny. Nyní potřebujeme přizpůsobit řadu věcí od navigace přes posilovače až po nástavbu. Číňané jsou otevření, v testu zatím všechno funguje, takže modifikujeme dál. BattSwap zároveň vyvíjí druhou generaci výměny baterií. V první polovině příštího roku chceme završit všechna přizpůsobení a snad to dopadne tak, že od příštího roku budeme doplňovat do flotily vedle aut na CNG i elektromobily.

Taková flotila a rychlý rozvoz už vyžaduje vyspělejší plánování. Jaký systém pro to využíváte?

To je druhá část, v níž jsme nasadili určitou formu umělé inteligence. Spolupracujeme s českou firmou SolverTech, která dodává řešení pro část procesu také největšímu anglickému on-line supermarketu Ocado. Nám dodávají plánovací software, který neustále počítá kombinaci mnoha dat o rozložení objednávek, časech doručení, kratších i delších doručovacích slotech atd. Systém na základě toho navrhuje rozvozové trasy, s kterými pak pracuje dispečink. Snažíme se to plně automatizovat. Dispečink teď zasahuje do vytváření závozových tras zhruba z 20 procent, to ale chceme dál snižovat až na pět procent, respektive trasy by se měly vytvářet automaticky z 95 procent.

Plánovací software ale ještě neumí plně zakomponovat aktuální dopravní situaci, která má dvouhodinové zpoždění.

U nás hard skills, na Západě soft skills

Řada logistických manažerů rozjíždí v posledních letech vlastní poradenské služby. I vy jste v mezidobích pracoval jako soukromý konzultant. Chcete jít v budoucnu toto cestou?

Když jdu z jednoho angažmá do druhého, chci mezitím něco dělat, takže ten čas vyplňuji kratšími projekty. Vyzkoušel jsem si to, pro mě to ale příliš není. Nechci ani pracovat v žádné konzultační firmě. Baví mě provoz a konkrétní téma na delší trať. Obecně ale také vidím, že spousta seniorních manažerů si chce vyzkoušet něco jiného a jdou ve své specializaci do konzultačního světa.

Od roku 2002 jste působil v zahraničí − v Německu, Rusku a Velké Británii. Překvapilo vás po návratu něco na české logistice?

Vidím u nás obrovskou flexibilitu v tom smyslu, že lidé pracují na různých tématech, různých úkolech, zároveň se mění organizace atd. To není na Západě běžné. Zaměstnanci tady mají obrovské znalosti, umí počítat, pracovat s technikou.

Slabší stránkou je naopak to, jak lidé vedou týmy, jsou méně strukturovaní, méně disciplinovaní. Je tu horší leadership než na Západě, což je možná částečně způsobeno školstvím, které u nás víc podporuje kvalifikovanou znalost, hard skills, kdežto na Západě se víc orientují na soft skills.

Článek vyšel v listopadovém čísle časopisu Logistika.

Související