Plynulou cestu z Prahy do Stuttgartu narušily až dlouhé kolony v tomto německém městě. Jako by chtěly dokázat, že projekt ekologicky šetrného zásobování centra pomocí nákladních elektromobilů a kol, který tu spustila firma Dachser, má skutečně své opodstatnění. Stuttgart se nachází v údolí, v němž se často drží smog, a je obklopený dálnicemi. Oblast je navíc významným průmyslovým centrem, kde mají sídlo například firmy jako Porsche, Mercedes-Benz nebo Robert Bosch. Tyto faktory přispěly k tomu, že se Stuttgart stal jedním z měst nejvíce postižených dopravními exhala­cemi.

Město proto už delší dobu omezuje vjezd aut do svého centra. Loni pak schválilo zákaz vjezdu aut na dieselový pohon s emisní normou EUR 4 a nižší ve dnech se zvýšeným znečištěním prachovými částicemi. Přestože Dachser využívá auta s novější emisní normou, rozhodl se vyzkoušet zásobování centra Stuttgartu vozidly na elektřinu.

I velké zásilky

Nějakou formu omezení vjezdu aut s konvenčním pohonem zavedlo v Evropě už přes 500 měst, nejvíce v Německu, Francii, Itálii, Nizozemsku a Velké Británii. Řada z nich ale uděluje výjimky, pokud se používají alternativní pohonné systémy. Logistická firma Dachser si proto spočítala, že s velkou pravděpodobností se v dohledné době jiným způsobem než s použitím elektrovozů do center mnoha měst nemusí vůbec dostat.

5 x

Pořizovací náklady na elektrický nákladní vůz jsou podle Stefana Hohma v současné době třikrát až pětkrát vyšší než na běžný kamion. Dachser je má ale v nájmu.

32 %

Díky projektu ekologického doručování se v rámci celého dodavatelského řetězce snížily emise oxidu uhličitého o 23 procent, o 26 procent emise oxidů dusíku a o 32 procent jemného prachu.

Projekt Emission-Free-Delivery zahrnuje zásobování exponovaného centra města na ploše dvou kilometrů čtverečních, která se má rozšířit na pět kilometrů čtverečních. Je jedním z prvních v Evropě, který zkouší kompletně elektrizovanou flotilou doručovat i těžké paletizované zboží. Podobné projekty totiž většinou zahrnují jen rozvoz balíků.

Výchozím bodem pro zásobování centra Stuttgartu je 16 kilometrů vzdálená pobočka v obci Kornwestheim. Tam se zásilky ještě dopravují konvenčními dieselovými kamiony, dál do centra už ale elektromobily.

"Naše flotila ve Stuttgartu zahrnuje 7,5tunové rozvozové vozidlo Fuso eCanter od značky Mercedes-Benz a deset nákladních elektrokol, která provozuje náš partner Velocarrier. V letošním roce jsme také přidali 18tunový Mercedes-Benz eActros, na který jsme přes rok netrpělivě čekali. Tím je naše flotila pro bezemisní zásobování centra Stuttgartu kompletní," popisuje Stefan Hohm, šéf divize korporátních řešení, výzkumu a vývoje společnosti Dachser.

Podle řidičů elektrických vozů není jejich řízení příliš odlišné od běžných aut a dojezd 80 kilometrů u eCanteru a 200 kilometrů u eActrosu stačí. Odlišný je ale zvuk, který velká nákladní vozidla (ne)vydávají − kolemjdoucí upoutá jejich tichý provoz.

Projekt Emission-Free-Delivery v číslech

- 2 km² v centru Stuttgartu, bude rozšířeno na 5 km²
- 85 zásilek za den
- Přepraveno 20 tun za den
- Fuso eCanter; nosnost 7,5 t; dojezd 80 km
- Mercedes-Benz eActros; nosnost 18 t; dojezd 200 km
- 20 kol s nosností až 250 kg
- Cena nákladních elektrokola – 12 500 eur
- Plocha mikrohubu 272 m²

Rozšíření spolupráce

Každý den se do definované zóny ve středu Stuttgartu vyexpeduje kolem 85 zásilek. Dvacet z nich ke svým příjemcům dopravují elektrokola, zbytek rozváží elektrické nákladní vozy. Elektrokola přitom na svoji poslední míli vyráží z mikrohubu společnosti Velocarrier v samém centru města, kam zásilky do hmotnosti 250 kilogramů doveze elektromobil z Kornwestheimu. Bicykly na elektřinu, tzv. pedeleky, mají přívěs, do kterého se přesně vejde europaleta o rozměrech 120 x 80 cm, celková hmotnost nákladu může být až 250 kilogramů. S vykládáním těžkých zásilek by ale mohl být v centru problém, proto se v přívěsu většinou převážejí palety rozdělené na balíky.

Elektrokolo včetně přívěsu má úctyhodné rozměry − 1,60 na výšku, 90 cm na šířku a celkovou délku kolem tří metrů. Jeho řízení je proto ve srovnání s běžným bicyklem velice odlišné. Výhodou kola je to, že i přes své rozměry může používat cyklostezky a jednosměrné silnice v obou směrech.

Cargo biky do centra města přepravují například kancelářské potřeby nebo kosmetiku. "Využití nákladních elektrokol je odpovědí na dopravní zácpy a kolapsy, nedostatek místa, tlaky na snížení znečištění a restrikce pro vjezd automobilů na dieselový pohon," zmiňuje Stefan Hohm.

Dachser do projektu přizval partnerskou firmu, zmíněný Velocarrier. Důvodem je to, že se zaměřuje především na B2B segment, takže do centra města zatím nevozil tolik zásilek, aby se mu vyplatilo zřídit vlastní mikrohub a nakoupit kola. V současnosti už to ale plánuje. Dachser v něm chce nabídnout spolupráci a zajišťování služeb s přidanou hodnotou i dalším dopravcům.

Pro a proti

Průběžné výsledky stuttgartského projektu nejsou jednoznačné. Po ekologické stránce je sice úspěchem, protože v rámci celého přepravního řetězce (který kombinuje využití elektromobilů na poslední míli a konvenčních vozidel pro sběr zásilek v ostatních městech a pro dálkové přepravy) se díky tomuto logistickému modelu zásobování sníží u každé zásilky emise oxidu uhličitého o 23 procent, o 26 procent emise oxidů dusíku a o 32 procent jemného prachu. "Do centra města denně dostaneme celkem 20 tun zboží bez emisí a to je úctyhodný výkon. Co se snižování emisí i dopravního zatížení týče, vykazuje tento projekt výborné výsledky," říká Stefan Hohm. Inovativní projekt díky tomu získal v Německu cenu za udržitelnou městskou logistiku.

Na druhou stranu se ale ukazuje i druhá, ne tak veselá stránka šetrného zásobování. "Je nutné uvést i to 'B' takového projektu − vozová technika na elektropohon je v porovnání s konvenčními pohony výrazně dražší, narážíme na nedostatek prostor pro mikrohuby, na kapacitu běžné elektrorozvodné sítě i na nedostatek dobíjecích stanic," uvádí Stefan Hohm.

Pořizovací náklady na elektrický nákladní vůz jsou podle něj v současné době třikrát až pětkrát vyšší než na běžný kamion. Navíc nejsou ani fakticky dostupné. Dachser by měl brzy dostat další dva, ale "uživil" by jich i mnohem více.

Další zápornou stránkou je, že okamžité rozšíření flotily o pět elektrických rozvozových vozidel by dnes prakticky ochromilo elektrickou síť ve středně velké pobočce. Také jednání s úřady nejsou jednoduchá. Radnice ve Stuttgartu například nebyla schopná upřesnit, kam až bude v dohledné době zasahovat zóna s omezeným přístupem konvenčních aut. Navíc ředitel Dachseru Bernhard Simon v nedávném rozhovoru v časopisu Logistika přiznal, že se náklady na zásobování centra města zvýšily asi o 15 procent.

Nákladní elektromobily jsou stále ještě novou technologií, takže je musel ze začátku často nahrazovat dieselový kamion v záloze. Teď už je potřeba jen zřídkakdy.

Přes prozatímní nevýhody bezemisních projektů firma sleduje, že se aktivity v tomto směru dále rozvíjejí a negativní body by se měly postupně zlepšovat.

Dachser se nezaměřuje jen na Stuttgart. Pro city logistiku vyvinul tzv. toolbox, což je soubor nástrojů, strategií a postupů, ke kterým mají přístup všechny pobočky v síti firmy a mohou vytvářet řešení přímo na míru příslušnému městu či regionu.

Na bezemisní doručování pedeleky tak vsadily i pobočky zásobující centrum Kolína nad Rýnem, Karlsruhe a Freiburgu. Elektromobily potom Dachser testuje například i v Berlíně, ve španělské Malaze využívá vozítko El Carrito a chystá i projekty v dalších městech.

Článek vyšel v listopadové Logistice.