Internetová služba Zaslat.cz poskytuje odesílatelům balíků možnost porovnat nabídku dopravců, vybrat z nich tu nejlépe vyhovující a přepravu hned objednat. Pro začátek své expanze mimo Česko má k dispozici investici ve výši 800 tisíc eur, po úspěšném rozjezdu podnikání očekává přístup k dalším a větším prostředkům. Jižní Afrika nemá být pro firmu z České republiky konečnou štací − její majitelé plánují expanzi do dalších zemí kontinentu i mimo něj.

Co vás přivedlo na myšlenku vydat se s podnikáním do nejvzdálenějšího cípu afrického kontinentu, do Jihoafrické republiky? Hledali jste tam investory?

Kdepak, my jsme investory nehledali. Někteří nás nicméně sami oslovovali již dříve, jenže jednání s nimi bylo vždy jen ztrátou času. Afrika by nám vůbec nepřišla na mysl, ale některé věci v byznysu jsou dílem náhody a tohle byl jednoznačně takový případ. V počítači nám jednoho dne přistál e­-mail z Afriky se žádostí o rozhovor. Moc jsme tomu nevěřili, ale řekl jsem kolegovi, jestli chce, ať se s nimi spojí. Zjistili jsme, že tito jihoafričtí investoři mají v Česku svého člověka, který fyzicky přišel za námi − to je dost důležité, když dostanete e­-mail z Afriky − a začal fungovat jako styčný důstojník mezi nimi a námi.

Kdo jsou tito investoři?

Jedná se o tři fyzické osoby z Jihoafrické republiky a společnost GloCell. Mají v Africe zkušenosti i kontakty a na svém účtu už vícero úspěšných podniků. GloCell působí jako nadnárodní operátor mobilního připojení v Africe od rovníku dolů. Vybudoval v této části kontinentu hustou síť míst, kde se prodávají SIM karty, dobíjí kredit a lze tam koupit také třeba cigarety, alkohol nebo nějaké jídlo a podobně.

Tuto zkušenost s budováním sítí chtěli využít také pro podnikání v přepravě balíků. Jenže jim chybělo potřebné know­-how i technologie a potřebovali někoho, kdo by se vyznal v logistice balíků. Hledali tedy různě po světě vhodného partnera. My jsme v této oblasti byli nejdál technologicky a naše firma měla i odpovídající velikost, takže to pro ně dávalo smysl.

Založili jste společnou firmu?

Dlouho jsme se rozhodovali, jak projekt uspořádáme z formálního hlediska. Nakonec jsme se rozhodli, že chceme mít globální projekt, a zaregistrovali jsme proto v Irsku společnost ParcelSpot. Je stoprocentně vlastněna Zaslat.cz, jež jako holding bude zakládat firmy pro činnost v konkrétních regionech, třeba právě v Jižní Africe. Investice tedy vstupuje přímo do Zaslat.cz. Registrace v Irsku má význam pro partnerské firmy v ostatních zemích, které mají menší problém spolupracovat s irskou společností než s firmou z České republiky.

Miroslav Michalko

Pochází ze slovenské Nitry, ale studoval v Česku, nejprve na Univerzitě Karlově v Praze, pak na Vysokém učení technickém v Brně, kde také v současné době vyučuje předmět Konkurenční zpravodajství. Hned po ukončení studia společně s Tomášem Volejníčkem otevřeli specializovanou prodejnu a e­-shop pro telefony BlackBerry. Postupně se specializovali i na další telekomunikační zboží, dnes sdružené pod značkou Celkom.cz. Před pěti lety založil se spolužáky z VUT projekt Zaslat, který od začátku vede, dnes už jako svůj primární projekt.

Miroslav Michalko

Jak budete rozvíjet síť v Jihoafrické republice?

Začneme tím, že využijeme síť kontaktů, aby lidé vůbec věděli, že taková služba existuje. Rozsáhlá síť prodejních míst bude zase sloužit pro prezentaci a akvizici dalších zákazníků. V Africe příjemci čekají na svůj balík třeba měsíc. Proto si vybíráme takové partnery, kteří dokážou poskytnout služby, na jaké jsme zvyklí v Zaslat.cz. Další potíže zažívají lidé v Africe při nakupování a posílání objednaného zboží přes hranice. Třeba v Jihoafrické republice žije spousta přistěhovalců ze sousedních zemí a pro ně je samozřejmě přeshraniční posílání balíků domů velmi aktuální. My se zaměřujeme především na místní e­-shopy a menší či střední podniky a na posílání balíků uvnitř země a zevnitř ven, business­-to­-business, business­-to­-customer i customer­-to­-customer. Naopak zpočátku nepočítáme s doručováním třeba z čínských e­-shopů. Nemíříme na to, abychom zjednodušovali nákup z Číny, to není náš cíl, na to jsou tam na trhu jiní hráči.

Jaké technologické řešení jste pro tento projekt zvolili?

V Africe spojuje lidi především mobilní telefon. Jen málokdo z místních, zejména na venkově, má počítač nebo bankovní účet. Ani platební karty nejsou tak rozšířené jako u nás, ale všechno se platí i vyřizuje mobilem. Proto potřebujeme technologii přizpůsobenou této situaci, s jednoduchou aplikací pro mobilní telefony. Mobilní aplikaci pro ParcelSpot dáme k dispozici na začátku příštího roku, bude to nová generace toho, co má Zaslat.cz. Běží už web s objednáváním, dosud ho ale využíváme spíše k testování, máme již napojené dopravce a prověřujeme jejich možnosti.

Koncoví zákazníci si budou moci přes aplikaci objednávat doručení balíku v rámci Jihoafrické republiky a do sousedních zemí pozemní přepravou, do zbytku světa pak letecky. Je to tedy velmi podobné tomu, co děláme v České republice.

V Jihoafrické republice mají přepravní firmy velmi složité ceníky s množstvím různých příplatků, podle toho, odkud kam balík putuje, v závislosti na požadované rychlosti doručení i podle různých oblastí s různými omezeními a podobně. My se zaměříme na to, abychom zákazníkům nabídli platformy, které tohle budou snadno řešit. Zákazník se třeba podle své polohy v mobilu hned dozví, kolik bude přeprava jeho balíku stát.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci