Asi ve třetině států Evropy se uplatňují časová nebo teritoriální omezení pro jízdy nákladních vozidel a jejich souprav. Důvodem má být ochrana klidu obyvatel buď v určitých dnech v týdnu, ve vybraných denních či nočních hodinách, nebo v určitých oblastech. Řada zemí ovšem neuplatňuje žádný víkendový zákaz jízd − patří sem například Albánie, Belgie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Dánsko, Estonsko, Finsko, Irsko, Kosovo, Litva, Lotyšsko, Moldavsko, Nizozemsko, Norsko, Rusko, Severní Makedonie, Srbsko, Švédsko, Turecko, Ukrajina a Velká Británie.

Mimo tyto státy se v Evropě uplatňuje různý stupeň zákazů, od plošného pro všechna nákladní vozidla nad 7,5 tuny maximální přípustné hmotnosti, případně soupravy vozidel s maximální přípustnou hmotností tažného vozidla nad 3,5 tuny, přes různé výjimky ze zákazu až po zákaz jízd jen vozidel s určitými parametry.

Velký problém je také v tom, že se zákazy v řadě států každoročně mění (kvůli měnícím se datům některých svátků).

Co se týče Evropské unie, neexistují zde žádná společná pravidla pro zákazy jízd, každý stát si tedy jejich rozsah určuje samostatně.

V ČR jsou zákazy jízd stanoveny v § 43 Omezení jízdy některých vozidel zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

Zákazy jízd v Česku

Na českých dálnicích a na silnicích I. třídy je zakázána jízda nákladním a speciálním automobilům (tedy autojeřábům, obytným automobilům a podobně) a zvláštním vozidlům o maximální přípustné hmotnosti převyšující 7,5 tuny plus nákladním a speciálním automobilům a zvláštním vozidlům o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 tuny s připojeným přípojným vozidlem takto:

v neděli a v ostatních dnech pracovního klidu v době od 13.00 do 22.00 hodin;

v pátek v období od 1. července do 31. srpna v době od 17.00 do 21.00 hodin;

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci