1. Outsourcing, nebo in-house?

Firma, která chce rozjet nebo vylepšit svou skladovou logistiku, se musí v první řadě rozhodnout, jestli to zvládne vlastními silami, nebo si najme poradce. V druhém případě je sice vstupní investice vyšší, ale pokud společnost nemá ve svých řadách dostatečně zkušeného a přemýšlivého odborníka, může externí konzultant ve finále vyjít levněji, protože se firma díky němu vyvaruje začátečnických chyb.

"K zadání se nejprve vyjadřují všechna naše oddělení jako IT, personální, operativa atd. Námi položené doplňující otázky často donutí zákazníka zamyslet se nad svými požadavky a podívat se na ně z různých úhlů," říká Miloš Michalík, manažer pro implementace DHL Supply Chain.

Na trhu je dnes celá řada specializovaných poradenských společností, navíc se stále více bývalých vrcholových logistických manažerů pouští do konzultačních služeb. Stejně tak logistické poradenství nabízejí dodavatelé intralogistického vybavení nebo poskytovatelé logistických služeb.

Těm lze svěřit i celou logistiku, což je sice nejdražší varianta, nicméně pokud se chce například obchodní firma skutečně zaměřit na předmět svého podnikání, tedy prodej zboží, a příliš se nezatěžovat přidruženými činnostmi, může se jí vyplatit i kompletní outsourcing skladové logistiky.

Zní to složitě, ale logika je v tom, že každý proces musí vytvářet hodnotu, říká Jan Polter.

2. Analýza založená na datech

Pokud firma svůj sklad teprve plánuje, je zásadní výběr lokality. "Je třeba ji posoudit zejména z hlediska přepravních nákladů na vstupu i výstupu, ale i z hlediska dostupnosti pracovní síly," říká Miloš Michalík.

V každém případě − ať už se jedná o nový projekt, nebo jen o zlepšení procesů − je naprosto nezbytná pečlivá příprava založená na konkrétních datech. Pokud na to má firma software, je to velká výhoda. Zamyslet se musí nad celým dodavatelským řetězcem. Měla by přesně vědět, jaké subdodávky využívá, co vyrábí, jaké mají výrobky parametry a s jakou obrátkou, jak je bude přepravovat a spoustu dalších věcí. "To platí vždy, ať už má návrh řešení efektivně připravit velká logistická společnost, nebo podnikové oddělení čítající dva pracovníky," říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss Česká republika.

Nedílnou součástí analýzy jsou zákazníci, rozbor jejich objednávek a specifik. "Nedostatek jednoznačných informací o dohodnutých dodacích termínech a zároveň o dodávce materiálů nebo komponentů, které jsou k jejich vyhotovení potřeba, může vést jedině ke zbytečnému stresu, nedodržení termínů, růstu nákladů, a v konečném důsledku až ke ztrátě zákazníků," doplňuje Jan Kodada.

3. Vizualizace toků dodavatelského řetězce

Podle zjištěných dat se pak nastavuje dodavatelský řetězec, toky materiálu uvnitř továrny nebo skladu i umístění vybavení. K vizualizaci řetězců může skvěle posloužit tzv. value stream mapping. "Logika je v tom, že každý proces musí vytvářet hodnotu," popisuje Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel Dachser Czech Republic.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci