Cestou po dálnici přes Mladou Boleslav nelze přehlédnout obří bílou budovu se 42 metrů vysokou krychlí a charakteristickým logem. Patří k městu ve městě, respektive k rozlehlému areálu Škody Auto, který leží přes dálnici. Její výroba je tu ale oficiálně "jen" jedním z více než tisícovky dodavatelů. Nacházíme se totiž v centrálním depu originálních náhradních dílů mladoboleslavské automobilky, tzv. Škoda Parts Center.

To patří po nedávném rozšíření s nynější rozlohou 104 tisíc čtverečních metrů skladovacích ploch k největším průmyslovým halám v Česku. Zásoby se sem ale i přesto nevejdou, proto si firma navíc najímá více než jednou tolik ploch u externích logistických společností.

Automobilka drží celkem 180 tisíc aktivních položek náhradních dílů, z toho více než 148 tisíc položek je k dispozici v distribučním centru. Skladba sortimentu − od šroubků až po velké kusy karoserie − stejně jako jejich obrátkovost je neskutečně pestrá. I proto se v tomto logistickém centru využívají snad všechny způsoby skladování, například běžné blokové sklady, výškové paletové regály, z nichž některé jsou uzpůsobeny pro skladování nebezpečného zboží, posuvné regály, uzavřené skříňové systémy, ale také automatizovaný paletový výškový sklad (HRL) nebo automatizovaný sklad drobných dílů v přepravkách (AKL).

Stěhování za dálnici

Škoda Auto zajišťuje vlastními silami prodej a distribuci náhradních dílů od roku 1992, kdy ji převzala od státního podniku Mototechna. Nejdříve se zásilky distribuovaly přímo z areálu výrobního závodu. Zdejší sklad ale brzy nestačil a přednost dostala expanze montážních hal.

Nové distribuční centrum v průmyslové zóně Řepov hned za dálnicí se otevřelo v roce 1999 a od té doby prochází pravidelně každých pár let rozšířením. Nejvýraznější část − zmíněná vysoká krychle, v které je technologie pro automatické skladování − vznikla v letech 2011 až 2012 a zatím poslední fázi rozšiřování firma ukončila loni.

Tři příjmy

Vzhledem k úctyhodným parametrům logistického centra se v něm nacházejí hned tři příjmy zboží a dvě oblasti expedice. V hubu se každý den zpracuje přibližně 28 000 objednávkových položek, které se denně expedují na více než 140 nákladních autech.

Přes centrum jdou nejen originální díly a příslušenství Škody, ale také shodné a exkluzivní originální díly ostatních značek koncernu Volkswagen, jež se odtud distribuují smluvním servisům ostatních koncernových značek v rámci Česka, Slovenska a Pobaltí.

Top 5 nejčastěji expedovaných skupin dílů

1. Stírací lišty aero
2. Znak Škody
3. Halogenový světlomet
4. Blatník
5. Zadní skupinová svítilna

Škoda Parts Center zajišťuje dva typy distribuce − velkoobchodní a maloobchodní. Maloobchodní je určena pro přibližně 400 dealerů, respektive autorizovaných servisů v Česku a na Slovensku, v menší míře i v pobaltských zemích. Velkoobchodní dodávky jdou importérům ve více než stovce zemí celého světa.

S minimální zásobou

Cílem automobilky je držet co největší část sortimentu v menším množství pod vlastní střechou a doplňovat jej ze skladů najatých logistických firem. Centrum v Řepově tak funguje jako hlavní vychystávací a expediční sklad, který se svými procesy blíží cross-docku.

Veškeré zboží přichází od dodavatelů na předepsaných paletách a 80 až 85 procent sortimentu dodavatelé i balí podle pravidel automobilky. "Tím se eliminuje poškození materiálu, navíc to, že nemusíme zboží přebalovat, úžasně zjednodušuje proces příjmu," říká Petr Jíra, vedoucí After Sales systémů firmy Škoda Auto.

Část dílů ale stále přichází v nevhodném obalu a musí se dodatečně přebalit. "Pro balení určitých typů materiálu využíváme externí společnost Emerge se statusem pracoviště s chráněným místem," zmiňuje Ilona Grůšová, zástupce vedoucího skladu ve Škoda Parts Center.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci