Budovy pro chladírenské a mrazírenské sklady by měly být už navrženy a postaveny s ohledem na potřebu udržovat uvnitř stálou nízkou teplotu. Důležitá je zejména tepelná izolace od okolního prostředí. Hala musí být také vybavena chladicí či mrazicí technologií, která bývá zejména u mrazírenského skladu energeticky náročná. U velkých teplotních rozdílů také nabývá na důležitosti nejen samotná izolace, ale i všechna místa, která by mohla fungovat jako tepelný most. Každé takové místo, na které se při plánování zapomene, znamená nejen energetické ztráty, ale kvůli kondenzaci vzdušné vlhkosti způsobuje trvalé problémy.

"U nás se například opláštění budovy montuje ze sendvičových panelů s izolací potřebnou pro udržení požadované teploty," vysvětluje David Zlatohlávek ze společnosti FM Logistic. "Rampy jsou opatřeny nafukovacími límci proti úniku chladu při nakládkách a vykládkách."

Mrazírenské sklady využívají automatizaci

Uspořádání skladu vychází z plánovaných činností, návaznosti jednotlivých procesů a zkracování přejezdových cest. "Specifikum mrazírenského skladu tkví v tom, že každé místo je mnohem dražší než v netemperovaném skladu, takže je velmi nutné si dobře spočítat, kolik potřebujeme uliček a jestli není vhodnější zvolit regály s vyšší hustotou skladování," říká Tomáš Urban z Eurofrostu.

15 %

Automatizovaný mrazicí sklad pekárny La Lorraine má provozní teplotu -25 °C a sníženou hladinu kyslíku až na 15 procent pro předcházení požárům.

Firma ale zároveň dbá na určitou univerzálnost skladu, a tedy i jeho použitelnost pro různé skupiny zákazníků, a to i v budoucích letech. V Úžicích u Prahy má Eurofrost mrazírenský sklad s plochou 4500 metrů čtverečních. Sklad by měl do poloviny příštího roku přejít na automatizovaný provoz a lidé zůstanou pracovat pouze na rampě při příjmu a výdeji zboží.

Automatizovaný mrazicí sklad má v Česku také česká pobočka belgické pekárny La Lorraine. Čtyřicet metrů vysoká budova je rozdělena na dvě zóny. První je plně automatizovaný sklad s provozní teplotou -25 °C a nižším obsahem kyslíku v atmosféře uvnitř haly pro předcházení požárů. Hladina kyslíku snížená až na 15 procent by měla prakticky vyloučit možnost požáru. Ve druhé zóně s provozní teplotou -18 °C probíhá vychystávání s lidskou obsluhou a vykládka i nakládka.

"První zóna je řízena plně autonomně softwarem a vyžaduje pouze občasné zásahy údržby. Veškeré pohyby probíhají na základě předem daných algoritmů a SSCC kódů na paletových etiketách. Ve druhé zóně operují skladníci prakticky jako v normálních skladech," vysvětluje Petr Kozojed z La Lorraine a zdůrazňuje, že pro minimalizaci tepelných ztrát je v části plně automatizovaného skladu třeba dbát také na maximální vzduchotěsnost. A to jak kvůli vnikání nadměrné vlhkosti a následně vznikající námraze, tak kvůli tomu, aby do skladu nevnikal vzduch s normálním obsahem kyslíku.

Vrata spojují sklad se světem

Sklady s řízenou teplotou mají také zvláštní nároky na vrata, která musí mít nejen co nejlepší tepelněizolační vlastnosti výplní, ale také se otevírat a zavírat co nejrychleji. Jen tak se dá omezit únik cenného vychlazeného vzduchu.

Právě na vrata mrazicího skladu číhá nebezpečí v podobě námrazy, protože zde kvůli přechodu teplot hluboko pod bodem mrazu a teplotami plusovými dochází ke kondenzaci vzdušné vlhkosti. Proto musí být vrata v takovém skladě vybavena topnými prvky umístěnými mezi lamelami, v zárubních i na podlaze, kde by mohlo docházet k přimrzání podlahového těsnění. Vytápěním je třeba opatřit také pohon a elektroniku vrat.

Vrata musí podávat značné výkony. Například výrobce Hörmann má pro mrazírny speciální rychloběžná vrata s ocelovými panely vyplněnými polyuretanovou pěnou o síle 100 milimetrů. "Tato vrata dosahují tepelné izolace až U = 0,57 W/m2K, a to při rychlosti pohybu vratového křídla až 2,5 m/s," říká Jan Wendl z Hörmann Česká republika.

Změny teplot ohrožují techniku

Klíčovou roli hraje ve skladech s kontrolovanou teplotou manipulační technika, zejména vysokozdvižné vozíky. Jejich největším nepřítelem není ani tak samotná nízká teplota, ale především její změny při přejíždění do běžných zón. Dochází tak ke kondenzaci vzdušné vlhkosti, která poškozuje elektrické kontakty a čidla a způsobuje zkraty.

"Manipulační technika musí vydržet nejen nízké teploty, ale také časté střídání teplot a z toho plynoucí kondenzaci vody. Jestliže jakákoliv součástka na vozíku nesplní tato kritéria, vozík stojí a čeká na opravu," zdůrazňuje Tomáš Urban z Eurofrostu.

Pro výrobce manipulační techniky tak jde o velkou výzvu. Například Toyota MH provádí technické úpravy strojů, které umožňují dlouhodobou funkčnost i v prostředí s teplotami pod -30 °C. Mikrospínače a další elektronické komponenty ovládacího systému i motoru výrobce uzpůsobuje extrémnímu střídání teplot a hydraulický systém plní olejem s nízkou teplotou tuhnutí. Nejvíce namáhané a vlhkostí ohrožené díly jako osy či ložiska vyrábí z nerezové oceli nebo s povrchovou úpravou odolnou proti nízkým teplotám. Hydraulický systém chrání separátory vlhkosti a speciální těsnicí materiály.

Chladírenské sklady mají nižší nároky na techniku než zařízení, kde se teplota udržuje hluboko pod nulou. "Kromě technologií, které se používají právě pro chlazení a kontrolu vlhkosti, nevidíme z pohledu údržby nutnost žádného speciálního vybavení," říká David Zlatohlávek z FM Logistic. "V chlazeném prostoru používáme kromě standardního regálového uspořádání také double deep regály, tedy regály s dvěma paletami totožného zboží za sebou, které zvyšují efektivitu využití prostoru."

Bateriím chlad nesvědčí

Ve skladech s kontrolovanou teplotou se většinou používají vozíky poháněné elektřinou. Široké využití dále nacházejí baterie olověné, ať už s tekutým elektrolytem nebo gelové, v poslední době se však stále častěji uplatňují i baterie lithium­-iontové. Vždy se však jedná o články založené na elektrochemickém principu, v nichž při nabíjení dochází chemickou reakcí ke vzniku elektrické energie, která následně slouží k napájení manipulační techniky ve skladu. A jako většinu chemických reakcí i nabíjení a vybíjení akumulátorových článků významně ovlivňuje teplota okolního prostředí.

jarvis_5dce7e2e498e40c8059a2865.jpeg
Foto: Eurofrost

"Mezní hodnoty provozních teplot se obecně pohybují od -10 do +45 °C," říká Miroslav Páleník z firmy FG Forte. "V závislosti na okolní teplotě se samozřejmě mění i kapacita baterie při provozu, také záleží na tom, jaká je teplota vlastní baterie. Okolní teplota může být například -10 °C, ale vzhledem k tomu, že je vozík v provozu a baterie se odběrem proudu zahřívá, snese daleko nižší okolní teplotu. Problém by však mohl nastat, pokud by byl vozík v těchto podmínkách delší dobu odstaven."

Důležitá je pravidelná kontrola

U olověných baterií může v potravinářském skladu představovat problém i kyselina sírová v elektrických článcích. "Baterie jsou sice uloženy ve speciální zádržné vaně, aby v případě úniku elektrolytu nedošlo k ekologické havárii, ale přesto je nutné celistvost nosiče kontrolovat a dodržovat pokyny pro údržbu," říká Miroslav Páleník a dodává: "Obsluhami vozíků často dochází k porušování těchto pravidel, ať už neznalostí nebo liknavým přístupem. Významnou součástí bezporuchového a bezpečného provozu je proto pravidelný servis specializovanou firmou, který se provádí zpravidla jednou za půl roku."

Mnohem komfortnější provoz než olověné umožňují baterie lithiové. "I přes vyšší pořizovací cenu mají v provozech s kontrolovanou teplotou méně omezení a jsou v mnoha směrech vhodnější. Nabízejí zhruba třikrát delší životnost v počtu nabíjecích cyklů, větší rozsah provozní teploty (přibližně -20 až +55 °C), ekologický provoz, asi pětkrát kratší dobu nabíjení, možnost příležitostného nabíjení a nepotřebují nabíjecí stanici s odvětráváním," upozorňuje Miroslav Páleník.

Výhody hlasového vychystávání

Běžným vybavením každého skladu jsou různé typy terminálů pro skenování čárových kódů a zadávání dat při vychystávání. Na používání této techniky ovšem ve skladech s řízenou teplotou číhají některé nástrahy. Řada problémů při práci s terminálem v chlazených a mražených skladech vzniká prostě tím, že operátor musí pracovat v silných rukavicích.

Komfortnější provoz v mrazírenském provozu umožňují li­-ion baterie, které nabízejí zhruba třikrát delší životnost v počtu nabíjecích cyklů, větší rozsah provozní teploty a kratší dobu nabíjení.

"Ovládání mobilního terminálu v rukavicích je komplikované, a navíc může docházet k orosení displeje či k chybám při překreslování a celkovému zpomalování," vysvětluje Luboš Doležal ze společnosti Kodys. "U většiny mobilních a vozíkových terminálů, které nejsou uzpůsobeny pro práci v takových podmínkách, může v nejhorších případech docházet také ke srážení vlhkosti uvnitř terminálů a k jejich trvalému poškození."

Tyto i další nástrahy vedly v chlazených a mražených skladech k rozšíření technologie hlasového vychystávání. Hlasová náhlavní souprava operátorovi nepřekáží a při práci nemusí sundávat rukavice nebo s nimi nemotorně ovládat tlačítka či dotykový displej.

Sklady stále potřebují i lidi

Zatímco vývoj směřuje k automatizovaným skladům s autonomními vozíky a roboty, zcela bez lidí se zatím žádný sklad neobejde. To se týká i chladírenských a mrazírenských skladů, kde jsou ovšem nároky na pracovníky větší než jinde. Vozíky proto mají vytápěné kabiny nebo alespoň sedačky.

"V extrémních podmínkách mrazírenských skladů se obsluha střídající mnohokrát za den mrazivé prostředí skladů s běžnou teplotou okolního prostředí rychleji unaví," zdůrazňuje Jindřich Přívora. "Je proto vhodné vybírat vozíky ergonomicky na úrovni a s pokročilými technickými prvky, které urychlují manipulaci a zkracují pobyt vozíku v mrazírenském prostředí."

V chladírenském skladu je situace snazší. "Na pracovníky v chlazeném skladu nemáme žádné speciální nároky. Lidé pracující v chlazeném skladě jsou vybaveni teplým oblečením a zřídkakdy v tomto prostředí pracují déle než dvě hodiny v kuse," říká David Zlatohlávek z FM Logistic.

V mrazírenském skladu pekárny La Lorraine lidé při provádění údržby v prostorách se sníženým kyslíkem v atmosféře využívají delších bezpečnostních přestávek a mají k dispozici kyslíkové přístroje. Nikdy také nesmějí v prostorách skladu pracovat sami.

Související