V distribučním skladu v Novém Strašecí, který leží asi 30 kilometrů západně od Prahy a patří společnosti Euromedia Group, se ročně zpracuje kolem 25 milionů knih. Podobně jako v řadě dalších kategorií i do knižního trhu stále více promlouvá on-line prodej. V případě Euromedie to platí obzvlášť.

Před dvěma lety do firmy, která je dvojkou mezi tuzemskými nakladateli a jedničkou mezi distributory knížek, majetkově vstoupil spolumajitel e­-commerce skupiny Mall − investiční firma Rockaway. Mall je dnes také jedním z hlavních on-line kanálů Euromedia Group, pod kterou patří značky jako Knižní klub, Odeon nebo Universum. Skupina ale současně zajišťuje i logistiku a distribuci knih pro jiná významná nakladatelství v Česku.

Kvůli nárůstu on-line prodeje v distribučním centru výrazně roste průměrný počet denně expedovaných zásilek, což je samozřejmě časově a materiálově náročnější než příprava větších zásilek pro knihkupectví a jiné kamenné obchody. Dalším významným faktorem je zvyšující se počet vydaných titulů.

25 mil.

Tolik knih se za rok zpracuje v distribučním skladu Euromedia Group v Novém Strašecí.

Před dvěma lety se proto ve firmě spustila diskuse, jak přizpůsobit logistiku rostoucímu počtu expedovaných knih a větší porci on-line zásilek. Jedním z hlavních projektů pro logistiku, které z této diskuse vyplynuly, se stala automatizace balení. Koncem letošního září tu spustily pilotní provoz balicí linky CartonWrap, která vyrábí obal přesně podle velikosti baleného zboží. Díky tomu je v současnosti balení menších zásilek rychlejší a uspoří se materiál i pracovní síly. K tomuto cíli ale vedle poměrně náročná cesta.

Dlouhý výběr

Ředitel logistiky Euromedia Group Kamil Kidoň začal loni spolu s kolegou navštěvovat různé veletrhy a logistická centra po celé Evropě. "Našli jsme nějaké využitelné technologie, ale nic z toho nebylo to pravé, co by nás jednoznačně oslovilo," vzpomíná Kidoň. A dodává, že automatické balicí technologie na veletrzích obvykle nejsou vidět v reálu, protože se zpravidla jedná o natolik komplexní, sofistikované a složité řešení, že jejich prezentace není ve své podstatě na veletrzích možná.

Shodou okolností je právě v této době oslovila firma Xertec, která v Česku dodává vybavení od italského výrobce CMC Machinery. "Animační video, které nám zástupce Xertecu prezentoval, stejně jako další videa z reálných provozů, kde je technologie CartonWrap již instalována a používá se v reálném provozu, výkonové parametry a další podrobnosti nás s kolegou natolik oslovily, že jsme se rozhodli pro podrobnější analytickou a praktickou spolupráci," říká Kamil Kidoň.

 

 

Stroj ale chtěli vidět i v provozu na vlastní oči. Oba logistici Euromedie se proto rozjeli na referenční návštěvu do výrobního závodu CMC v Itálii a také do logistického centra společnosti MailStep v Horních Počernicích, která letos na jaře linku CartonWrap nasadila. "Společnost MailStep k nám byla natolik vstřícná, že nám umožnila provést ostrý test na několika tisících zásilek, které jsme na jejich zařízení zabalili," pokračuje Kamil Kidoň.

Euromedia – tržby z distribuce knih

2015 – 759 mil. Kč
2016 – 767 mil. Kč
2017 – 798 mil. Kč

Zdroj: Zprávy o českém knižním trhu, Svaz českých knihkupců a nakladatelů

"Součástí všech implementačních procesů byl samozřejmě i výpočet návratnosti, kdy cena přes milion eur mohla celý proces a případnou spolupráci se společnostmi Xertec a CMC Machinery zastavit," vypráví Kidoň. Nicméně spočítaná návratnost investice do 4,5 roku, kterou vzápětí potvrdil i nezávislý audit, jejž si vyžádali majitelé nakladatelské skupiny, byla příznivá a reálně akceptovatelná.

Kalkulovalo se zejména s úsporou materiálu a lidské práce při balení B2C zásilek, tedy pro on-line prodej. Technologie ale umí zabalit i zásilky o rozměrech plastových přepravek, které Euromedia používá pro B2B distribuci. Manažeři proto plánují, že se na automatu začne v průběhu příštího roku balit i část zásilek určených do kamenné prodejní sítě, což přinese další úsporu a zrychlení návratnosti.

Navíc se do kalkulace návratnosti nezapočítávaly nepřímé přínosy, jako je marketingový zásah díky lepšímu designu krabic, snížení počtu poškozených zásilek díky bytelnosti balení a zvýšení rychlosti, což umožní časový posun příjmu objednávek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci