Přepravní firmy i e-shopy letos kvůli očekávanému rekordnímu předvánočnímu provozu rozšířily své distribuční sítě. Vedle navýšení přepravní kapacity přibyla i výdejní místa a počty doručovatelů. Balíková firma PPL otevřela první vlastní výdejní místo, Alza rozšířila vlastní přepravní službu AlzaExpres a Zásilkovna nedávno otevřela tři nová logistická centra. Pošta před Vánoci najala 5000 brigádníků. Vyplývá to z aktuálních informací firem.

Dopravci očekávají další nárůst předvánoční přepravy balíků kvůli vyššímu objemu prodejů e-shopů. Ty letos odhadují zvýšení předvánočních tržeb o 15 procent na 50 miliard korun.

PPL dosud doručovala balíky z e-shopů vedle dodávek také prostřednictvím 1800 partnerských výdejních míst, nyní ale otevřela první vlastní výdejnu v Praze 6 ve vestibulu metra Bořislavka. Zákazníci si tak mohou vyzvednout například své dárky, ale také odeslat balík, a to i do zahraničí.

„Na trhu existuje pouze určité množství podniků, které jsou vhodné pro to, aby se mohly stát našimi výdejními a podacími místy. Jejich číslo neustále klesá s tím, jak se naše síť rozšiřuje. Proto jsme se rozhodli pro tento krok a otevřít první vlastní PPL Parcelshop. Rádi bychom tím našim zákazníkům nabídli ještě pestřejší síť v rámci celé České republiky a zároveň nabídli extra služby, které nejsou v našich partnerských místech standardně k dispozici,“ uvedl ředitel marketingu PPL Milan Loidl.

Česká pošta najala letos před Vánoci zhruba 5000 brigádníků. Podnik očekává, že v předvánočním období přepraví na 15 milionů balíků, loni od října do prosince to bylo 14 milionů balíků. Během standardního období přepravuje pošta 150 000 až 200 000 balíků denně, tedy do šesti milionů balíků měsíčně. V listopadu a prosinci by to letos mělo být zhruba 316 000 balíků denně.

Pošta také zavádí novinku v oznámení doručování zásilek. „Informace o doručování obdrží zákazník formou SMS či e-mailem v momentě, kdy bude balík fyzicky předán konkrétnímu doručovateli. To platí v případě, kdy odesilatel k zásilce uvedl kontaktní údaje," uvedl už v říjnu ředitel logistiky České pošty Petr Cinkl. Zároveň budou mít všichni doručovatelé balíků terminály PDA, kterými bude možné za balíky na dobírku zaplatit kartou.

Společnost DPD CZ kvůli ekologickému rozšiřování služeb v současnosti v Praze testuje doručování zásilek pomocí pěších kurýrů, kteří zvládnou doručit balíčky až na 40 adres v průběhu čtyřhodinové směny. Cyklokurýr naopak využívá elektrokolo a doručuje zákazníkům na pěších zónách a v centru Prahy a Plzně. Ještě letos chce společnost otestovat také koloběžku. Firma letos doručuje prostřednictvím 1100 kurýrů a k dispozici má 900 výdejních míst Pickup.

E-shop Alza.cz nedávno rozšířil vlastní přepravní službu AlzaExpres do dalších měst Středočeského kraje, na Slovensku začal zavážet celý Bratislavský kraj a v Maďarsku hlavní město Budapešť. Pro masivní rozšíření transportu nakoupila firma 45 aut Mercedes Benz Sprinter se skříňovou nástavbou. Od října také nabrala 150 řidičů.

Balíkový dopravce GLS letos téměř zdvojnásobil počet ParcelShopů, kterých nyní po celém Česku provozuje celkem 500. Síť výdejních a podacích míst tak pokrývá všechna města s více než 10 tisíci obyvatel i většinu obcí čítajících více než pět tisíc obyvatel. „Od loňského roku jsme díky investicím do třídicího centra nebo otevření nových dep v České Lípě, Novém Strašecí, Uherském Hradišti a nejnověji v Hulíně navýšili kapacitu naší přepravní sítě o 25 procent. V současnosti provozujeme v ČR již 23 dep,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika. 

Doručovací služba Zásilkovna na konci léta otevřela nové logistické centrum v Praze. Průměrná kapacita nového depa je 600 000 přepravených zásilek měsíčně, během vrcholu sezóny v době předvánočních nákupů může měsíční kapacita překonat hranici jednoho milionu. Letos otevřela Zásilkovna nová depa ještě v Hradci Králové a v Ostravě. Celkové investice do nových distribučních center dosáhly téměř deset miliónů korun.