Po spuštění nového mýtného systému, který začne fungovat 1. prosince, se na některých dálnicích mohou tvořit kolony dlouhé desítky kilometrů. Kritická situace bude především u hranic. Důvodem jsou pomalé registrace dopravců. Dosud (do 10. listopadu) bylo přihlášeno do systému 196 000 vozů, což je zhruba 43 procent z celkového očekávaného počtu. Po spuštění mýta se pak na nové palubní jednotky bude čekat i desítky hodin. Na tiskové konferenci to oznámil budoucí správce mýtného systému, společnost CzechToll. Firma také uvedla, že nové mýto je hotové.

Podle dopravního modelu, který si CzechToll nechal vypracovat, hrozí nejhorší situace na česko-slovenském hraničním přechodu Lanžhot na Břeclavsku na dálnici D2, kde se mohou tvořit fronty až 44 kilometrů. Kritická situace bude také v Bohumíně na D1 (40 kilometrů) a dále v Českém Těšíně (22 kilometrů), v obou případech u česko-polských hranic. Komplikace nelze vyloučit ani u obchodních míst ve vnitrozemí a na dalších hraničních přechodech.

„Mizivá aktivita malých dopravců může způsobit 1. prosince na hranicích ČR zásadní dopravní komplikace nejen pro nákladní dopravu, ale i pro řidiče osobních vozidel. Pouze dopravci, kteří si již zajistili palubní jednotku nebo to udělají v příštích dvou týdnech, se vyhnou dlouhému čekání v kolonách na státní hranici,“ uvedl generální ředitel CzechTollu Matej Okáli. Situaci označil za vážnou, tvorba kolon je podle něho jistá. „Je na místě zvážit cesty přes hranice na začátku prosince 2019,“ dodal.

Nekompatibilní systémy

CzechToll zvítězil v tendru na mýtný systém spolu se společností SkyToll, která spravuje mýtný systém na Slovensku, přesto nejsou kompatibilní. Upozornil na to český dopravce VCHD Cargo s tím, že to firmám přináší další náklady. Navíc se podle něj zvýšila vratná kauce z dosavadních 1550 korun na 2468 korun.

„Vzhledem k velikosti naší společnosti spadáme do kategorie post-paid. Do systému jsme se včas registrovali a mýtné jednotky si vyzvedli pro všechna naše tažná vozidla. Za paradox považujeme skutečnost, že stejný provozovatel mýta je i na Slovensku, a přesto jsou mýtné systémy nekompatibilní,“ říká Pavel Sirotek, ředitel VCHD Cargo.

Pro menší přepravní firmu to může představovat poměrně velkou finanční zátěž. „Kauce či jiný poplatek se totiž vždy vztahuje na každou mýtnou jednotku v každém vozidle. Například na Slovensku činí kauce za mýtnou jednotku 50 eur, v Polsku 120 PLN, v Belgii 135 eur. Systém společný pro Rakousko a Německo si účtuje 3300 korun za montáž zařízení do kamionu a dokonce 600 Kč za demontáž, a to nevratně,“ vysvětluje Pavel Sirotek a dodává, jednotné evropské mýto je bohužel zatím v nedohlednu.

Společnost VCHD Cargo provozuje přes 150 tahačů. Vzhledem k tomu, že jezdí i do zahraničí, má každý vůz v průměru pět a více mýtných jednotek. Společnost tak v nich má vázané přes dva miliony korun.

Nový mýtný systém v České republice je technologicky připraven na případné propojení s mýtným systémem na Slovensku, respektive na akceptaci jedné palubní jednotky v obou zemích, uvedl mluvčí CzechToll Miroslav Beneš. Důvodů, proč to zatím nelze udělat, je podle něj několik. Jde především o nastavení tendru na mýtný systém.

"V rámci zadávací dokumentace je uveden požadavek státu na to, aby mohly být v systému použity palubní jednotky, které jsou ve vlastnictví ŘSD ČR, nebo v případě platné legislativy i palubní jednotky poskytovatelů EETS. Palubní jednotky používané ve slovenském mýtném systému jsou však ve vlastnictví společnosti SkyToll," řekl Miroslav Beneš. Palubní jednotky také využívají různá rozhraní pro komunikaci s centrálním systémem i kontrolními branami. I tento požadavek už byl nastavený v zadávací dokumentaci. Oba státy by se tedy musely ještě před vyhlášením tendru dohodnout, že palubní jednotky nebo další součásti mýtného systému budou kompatibilní. 

Zvýšení kauce na palubní jednotky je podle Beneše důsledkem zvýšení jejich hodnoty, respektive zavedením dalších technologií. "Zatímco původní palubní jednotky v sobě mají především mikrovlnnou technologii DSRC, jejímž prostřednictvím komunikují pasivně s mýtnými branami, nové palubní jednotky obsahují řadu dalších technologií. Mimo jiné například čip pro komunikaci se všemi třemi satelitními systémy GSM, Galileo i Glonass, GSM a GPRS technologii pro datovou komunikaci v mobilních sítích, ale i zmíněnou DSRC technologii pro komunikaci s kontrolními bránami pro potřebu kontroly výběru mýtného. Palubní jednotka v mýtném systému CzechToll má všechny technologie, které obsahují moderní chytré telefony, s výjimkou displeje," uvedl mluvčí CzechToll.

Připravovaná opatření

Společnost CzechToll teď připravuje několik opatření, která by měla urychlit přihlašování a situaci tak zmírnit. Představit by je měla v příštím týdnu. Okáli však upozornil na to, že tato opatření už kolony mohou jen zkrátit. Fronty se podle něj budou tvořit zejména v prvních dvou prosincových týdnech, přes Vánoce by mělo nastat uklidnění, další kolony se pak mohou tvořit zase na začátku ledna.

Problémy jsou především u malých dopravců, kteří zatím přihlásili 25 000 vozidel, což je asi osm procent z jejich plánovaného počtu. Malí dopravci s vozovým parkem do deseti aut přitom tvoří většinu. Pomalu se přihlašují také zahraniční dopravci, zejména z Polska.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík zaslal koncem října dopisy ministrům dopravy Polska, Německa, Rakouska, na Slovensko, ale také do Maďarska, Litvy, Rumunska nebo Bulharska, aby se včas registrovali.

Nyní vyzval při společném jednání v Praze svého bavorského kolegu Hainse Reicharta, aby se včas registrovali němečtí dopravci. Nový mýtný systém zatím registruje pouze 5000 německých nákladních vozidel, což je jen čtvrtina oproti očekávaným 23 tisícům vozidel.

„Určitě budu apelovat na naše dopravní a přepravní firmy, aby to neodkládaly, aby nevznikaly obrovské kolony," slíbil bavorský státní ministr dopravy Hains Reichhart.

Registrace do nového systému začala 22. září. Přihlášení je možné prostřednictvím provozovatelů palivových karet, dále na 200 obchodních distribučních místech, na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet. Při přihlašování na obchodních místech dostanou palubní jednotku hned, při registraci přes internet v průměru do dvou až tří dnů. Registrace v systému trvá několik minut.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s původní nabídkou přes 13 miliard korun.

Za 13 let vybírání mýta v Česku zůstává rekordním loňský říjen s 1,03 miliardy korun. Od začátku fungování mýta v Česku stát vybral více než 107 miliard korun.