V minulosti už Rohlík elektromobily testoval, vždy ale narážel na problém s nutností dobíjet vozidla i v průběhu dne.

„Prostoje trvaly až několik desítek minut, což nám komplikovalo provoz. Smysl nám proto dává výměna baterie, která je hotová do tří minut. A právě to umožňuje systém BattSwap,“ uvedl Ladislav Janckulík z Rohlík.cz s tím, že vůz, který využívají v pražském skladu, je jediným modelem tohoto typu v České republice. „S výrobcem teď řešíme, jak tuto verzi dál modifikovat. Například budeme chtít navýšit kapacitu baterie, která vydrží více než 120 kilometrů.“

Technologická firma BattSwap nedoplňuje energii vozidel prostým nabíjením akumulátorů, ale pomocí plně automatické výměny celé baterie, a to v řádu jednotek minut. Spolupráce s Rohlík.cz má mimo jiné za úkol vyladit stanici na výměnu baterií právě pro potřeby doručování potravin.

Rohlik.cz hledá v současné době způsob, jak nový typ elektromobilu začlenit do logistiky. Majitel firmy Tomáš Čupr chce mít do konce roku 2025 až 100 procent městské flotily na elektřinu.

Také konkurenční e-shop s potravinami Košík.cz zvažuje podle svého marketingového ředitele Jana Škrabánka, že elektrovozy zkusí, část jeho aut už jezdí na CNG. "Vzhledem k tomu, že naše dodávky mají integrované chladicí a mrazicí zařízení, aby byl až do předání nákupu zachován teplotní řetězec, není naše rozhodování jednoduché," uvedl. 

Od roku 2017 testuje podle mluvčí Patricie Šedivé elektrododávky také Alza.cz, například vůz Voltia eNV200 Maxi, e-Vito od značky Mercedes a elektrododávku Maxus. "Jednu z těchto variant jsme právě v těchto dnech také zakoupili a bude součástí naší flotily pro zásobování pražských prodejen budoucnosti," řekla ČTK. Výhledově Alza.cz počítá s kompletní obměnou vozového parku elektrickými dodávkami. Firma si podle ní také rezervovala tahače Tesla Semi. 

Kurýři společnosti Dodo, jehož největšími klienty jsou třeba Mall.cz, KFC, Datart nebo Škoda Auto Digilab, jezdí na CNG. Firma je podle ředitele DoDo Martina Marka kvůli své stále větší přítomnosti v ulicích měst zodpovědná za to, aby nepřispívala ke znečišťování ovzduší. "Zároveň se snažíme hledat i další cesty - část kurýrů například jezdí MHD, zvažujeme také elektrokoloběžky nebo elektromopedy," dodal.

Podle nedávného průzkumu společnosti Arval Mobility ale české firmy ve využívání aut na alternativní pohon všeobecně spíše zaostávají. Hybridní vozy jsou v Česku zastoupené zhruba ve třech procentech flotil a elektromobily ve dvou procentech, v Evropě je to 14, respektive 12 procent, nejvíce u velkých firem.

 

Související