„S blížícími se Vánocemi podíl osobního odběru na Alze stoupá. AlzaBoxy přitom patří vedle kamenných poboček k nejoblíbenějším způsobům vyzvednutí. Proto jich chceme během podzimu otevřít další stovku, abychom byli lidem ještě blíže, zejména v menších městech,“ uvedl ředitel expanze a facility online obchodu Jan Moudřík.

Během loňského roku si do balíkomatů Alzy nechali lidé doručit zboží za téměř 600 milionů korun a toto číslo každoročně stoupá.

Součástí současné expanze je i zřízení zatím největší „skříně“ na balíky s délkou přes 11 metrů, která stojí u logistického centra v Horních Počernicích a umožňuje nejrychlejší způsob vyzvednutí – do hodiny od objednání zboží.

Část AlzaBoxů se zaváží v tzv. same day, tedy už v den objednání zboží. Nyní tato služba funguje v Praze a středních Čechách a do budoucna se plánuje další rozšíření. Ostatní boxy se zavážejí do druhého dne od objednání. 

Nové lokality pro letošní rozšíření sítě balíkomatů e-shop vybíral podle podnětů svých zákazníků. Na to chce navázat i příští rok, kdy plánuje rozšíření „minimálně v řádu dalších stovek kusů".

Od loňska má svoji síť balíkomatů také dvojka českého e-commerce, Mall.cz. Ta je převzala od polské společnosti InPost, která se z českého trhu stáhla. V současnosti Mall provozuje 82 balíkomatů a do konce roku jich chce přidat dalších pět. "V příštím roce plánujeme v ČR rozšířit počty Mall Boxů v řádu desítek. Aktuálně máme Mall Boxy i na Slovensku," uvedl Libor Hudeček, last mile chief officer společnosti Mall Group.

 

Dalším provozovatelem automatů na zásilky je v Česku společnost DHL Express, která má v Praze dvě zařízení. Vůbec první, kdo v tuzemsku zkoušel balíkomaty, byla ale Česká pošta. V roce 2012 je instalovala ve své pražské centrále a posléze ještě v několika dalších pobočkách. Přibližně před třemi lety ale pilotní provoz ukončila a stroje stáhla. Nyní tento projekt znovu zvažuje. "Je to otázka finanční investice a vhodného umístění balíkomatů do těch lokalit, které pro tento způsob obsluhy balíků dávají smysl. Nyní jsme ve fázi analýzy," uvedl Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.

V květnu spustila svůj první automat na balíky na pražském Chodově také společnost Zásilkovna. Stroj nazvaný Z-bot je technologicky dále než zmíněná zařízení. Umí si automaticky přeskladňovat zásilky tak, aby zabíraly uvnitř co nejméně místa a byly co nejblíže výdejnímu okénku. Ve svých obchodech je využívá například největší světová síť supermarketů Walmart nebo největší prodejce oblečení Zara.

V Česku se balíkomaty také vyrábějí. Například firma Textileco nedávno obdržela za své zařízení na Mezinárodním strojírenském veletrhu ocenění Zlatá medaile MSV za inovativní řešení založené na internetu věcí.

Související