Pokud odesílatel potřebuje přepravit zásilku skutečně rychle, tedy v řádu minut, maximálně hodin, objednává si kurýrní služby. Ty dříve jezdily převážně po Praze, kde rychlí "poslové" s vysílačkami na kolech a motorkách soutěžili o nejlukrativnější zásilky. Nyní se však tento obor výrazně mění. Během posledních let vstoupily do rychlé městské přepravy start-upy a s nimi technologie, naopak tradiční kurýrní firmy se částečně přesunuly do oblasti, která se blíží balíkovým službám, ale je rychlejší a garantuje čas doručení. Všichni však mají jedno společné − do jejich působení zřetelně promlouvají e-shopy.

Přizpůsobit se e-shopům

Nejstarší a zřejmě i nejznámější kurýrní společností je Messenger. Vznikl už v roce 1991 a po něm se postupně na trhu objevila řada dalších jako Sprinter, EPS Kurýr, Mesík nebo Kurýr Praha. Messenger už ale svůj náskok nepustil a postupně se rozšířil do řady českých měst. A po boomu on-line prodeje se postupně začal zaměřovat na e-shopy. Dnes pro ně Messenger přepravuje přes tisícovku zásilek denně. Vzhledem k popularitě on-line prodeje v Česku to na první pohled není tak vysoké číslo. Nicméně je třeba vzít v potaz, že balíky z e-shopů jsou doménou levnějších, ale pomalejších balíkových služeb.

"Na začátku jsme si nemysleli, že to bude mít tak dynamický nárůst. Trh pořád roste, ale zároveň přibývají další distribuční kanály. Začaly balíkomaty, výdejny, e-shopy zavedly vlastní doručování atd.," říká ředitel Messengeru Radek Schierreich.

20x

Podle studie McKinsey & Company má trh se same day delivery vyrůst do roku 2025 až dvacetkrát a v den podání bude v té době doručena čtvrtina všech zásilek.

3500

Tolik zásilek dnes doručí v průměru za den alternativní kurýrní služba Dodo.

20 %

U kurýrní služby Messenger, která má už 17 poboček, tvoří "meziměsta" více než polovinu zásilek a každý rok jejich počet roste až o pětinu.

K nejčastějším on-line zákazníkům kurýrní firmy patří vinotéky. "Balíkovkám se moc nechtělo do přepravy vína, takže jsme v tomto segmentu získali poměrně značné procento trhu. Důvodem je i to, že netřídíme zásilky na válečkových drahách, ale ručně. Proto nemáme takové nároky na balení křehkých věcí. Třeba linky z jižní Moravy tak už nemůžeme jezdit dodávkami jako dříve, ale nákladním autem," říká Radek Schierreich (celý rozhovor zde).

Cena za kurýrní přepravu se obvykle skládá z paušálu a počtu najetých kilometrů a závisí také na rychlosti doručení a typu zásilky. Cenové rozpětí je tak velice široké, takže Messenger musel pro e-shopy zavést paušální ceny.

Využít data

Na řadu přišly i technologické změny. Zatímco dříve si zákazníci většinou objednávali odvozy po telefonu a postupně stále více i digitálně přes webové rozhraní, větší zákazníci, zejména větší on-line obchody, nyní požadují i vyspělejší digitální komunikaci mezi nimi a kurýrními službami ve formě přímého on-line propojení.

Změnil se také přenos informací o zásilkách mezi dispečinkem a messengery. Kurýrní firmy dnes vcelku běžně využívají aplikace. Tradiční vyhlašování zásilek přes vysílačky, známé z filmu Vratné lahve, ale neskončilo. Jen se omezuje na nejzákladnější informace o počáteční a finální adrese trasy. Kurýři si podle nich vybírají přepravy, které jim jdou do směru, a zbytek si přečtou v aplikaci. Jsou to většinou živnostníci placení procentem z obratu z odvedené práce, která se jim tak vyplatí ve chvíli, když si najednou naberou více zásilek do směru. Dispečink dnes ale může díky aplikacím s napojením na GPS sledovat na obrazovce pohyb kurýrů a jejich vytížení, takže může výběr poslů usměrňovat.

Společnost Zavolejsikurýra.cz zase zavedla na stálejších trasách plánovač. Ten funguje téměř automaticky, jen dispečer kontroluje, jestli jsou trasy skutečně optimální a není je potřeba manuálně upravit.

Digitální technologie zavádějí i menší kurýrní služby, které si dlouho vystačily s vysílačkami, telefonem a jednoduchým programem pro dispečink. Například společnost Sprinter využívá mobilní aplikaci pro kurýry nebo on-line objednávání pro zákazníky, říká její šéf Radek Hrehor.

Do rychlého kurýrního doručování se pouští i zcela nové firmy, které stavějí na schopnosti těžit on-line data, vyhodnocovat je a efektivně využívat možnosti digitální komunikace. K nim patří třeba start-up Dodo, který se původně zaměřoval zejména na asistenční a kurýrní služby soukromým osobám. Od investiční skupiny KKCG jej koupila e-commerce společnost Inveo Michala Menšíka, která ho postupně začala orientovat na firemní segment, zejména na specifické rozvozy zboží z e-shopů. Dodo tak začalo spolupracovat například s Mall.cz nebo Datartem a nyní tvoří zásilky pro on-line obchody kolem 40 procent jeho obratu.

"Logistika je pomyslnou Achillovou patou e-commerce, ale zároveň prostorem pro získání konkurenční výhody. Touha zákazníků po same day delivery roste a spolu s rychlým doručením zákazníci vyžadují také osobní přístup při předání. Na druhou stranu ale roste ochota zákazníků si za tyto služby připlatit. Prozákaznický přístup v doručování se vrací v podobě vyšší loajality zákazníků, což vede k opakovanému nákupu a vyšší útratě. Například dle studie McKinsey & Company má v důsledku toho trh se same day delivery vyrůst do roku 2025 až dvacetkrát a v den podání bude v té době doručena celá čtvrtina všech zásilek," říká Michal Menšík, ředitel logistického start-upu Dodo.

Kurýrní hybrid

Česká pobočka Fordu otestovala ve spolupráci s firmou Takecars nové hybridní Mondeo kombi HEV v kurýrním provozu. Auto vyjíždělo zejména na trasy po Praze nebo do nepříliš vzdálených měst. Během své měsíční služby najelo 5100 kilometrů a dosáhlo průměrné spotřeby 5,1 l / 100 km. Podle dispečera kurýrní firmy se tak jedná o nejúspornějšího člena flotily Takecars, když celková roční úspora v nákladech na palivo by u nového hybridu byla ve srovnání s dalšími firemními vozy od 11 000 do 19 800 korun. Vedení kurýrní společnosti tak Mondeo zařadilo do své flotily. "Chce to jen citlivou nohu na plynu a odhad pro provoz, aby člověk mohl něco ujet na čistě elektrický pohon a aby také dal autu možnost rekuperačně dobíjet baterii při jízdě bez plynu a při brzdění," uvedl řidič Oldřich Halama.

Česká pobočka Fordu otestovala ve spolupráci s firmou Takecars nové hybridní Mondeo kombi HEV v kurýrním provozu.

Ten kromě e-shopů spolupracuje i s širokou škálou jiných firem − třeba pravidelně zásobuje kavárnu Vnitroblock nebo dováží jídlo z KFC. A doručuje i soukromým osobám. Michal Menšík tvrdí, že splní téměř jakékoliv − legální − přání. Dnes tak odbaví zhruba 3500 zásilek za den a toto čísle dále roste.

Využívá k tomu digitální nástroje, jejichž význam bude nejspíš v komplikované city logistice plné omezení narůstat. "Městská logistika je nesmírně náročná na plánování, se kterým mohou pomoci právě nasbíraná data. Na jejich základě zakázky koordinujeme tak, aby kapacita kurýrů i aut byla maximálně využita, přičemž se musí započítat − a v reálném čase do rozhodování promítat − data o pohybu kurýrů, aktuálním provozu, ale i nejrůznějších výkyvech poptávky. Aktuálně vyvíjíme vlastní platformu právě pro zahrnutí veškerého plánování i komunikace s kurýry," vysvětluje Michal Menšík. Kurýrní firmy, které nemají technologický přístup či vizi, budou mít podle něj s rostoucím tlakem na efektivitu existenční problémy.

Technologický přístup ale volí i další noví doručovatelé, kteří se zabývají dodávkami jídla. Na jednu stranu jde o hotové jídlo určené k okamžité spotřebě (blíže viz článek Rostoucí dovozy jídla zapojují šetrnou dopravu), na druhou stranu lze do kurýrních služeb počítat i další specifický segment − on-line supermarkety jako Košík.cz, Tesco Online nebo Rohlík.cz, které doručují vlastními kurýry i do 90 minut.

Mezi lidmi zásilky

Do kurýrního byznysu vstoupila nečekaně, ale logicky i taxislužba, byť nového střihu. Liftago je spíše platforma s aplikací, která propojuje různé provozovatele taxíků. Její ambice jsou ale mnohem větší. Firma uvádí, že chce zlepšit dopravu ve městech všeobecně. Prostředkem má být především lepší vytížení fragmentovaného trhu taxislužeb, kurýrních a balíkových služeb i osobní automobilové dopravy.

Hlavně v Praze se objevují i nákladní kola, celkově ale v tradičních kurýrních službách jednostopé dopravní prostředky spíše mizí a přesouvají se do doručování jídla.
Hlavně v Praze se objevují i nákladní kola, celkově ale v tradičních kurýrních službách jednostopé dopravní prostředky spíše mizí a přesouvají se do doručování jídla.
Foto: Messenger

Jedním z kroků vedoucích k tomuto cíli má být právě zapojení taxíků do rozvozu zásilek. Liftago nejprve oznámilo na jaře spolupráci se Zásilkovnou a následně s Alzou, s níž se podílelo na analýze pražského Institutu plánování a rozvoje. Z ní vyplynulo, že volné kapacity řidičů taxi se do značné míry kryjí s poptávkou e-shopu pro doručování zásilek. Respektive se potvrdilo, že přeprava lidí a zásilek má během dne jiné vrcholy poptávky, a díky tomu lze řidiče vytěžovat i v časech, kdy nemají tolik práce. Právě na tom staví projekt Liftaga.

Integrace jeho platformy na Alzu a Zásilkovnu už běží a pracuje se na zapojení dalších e-shopů a distribučních firem. "Na konci roku bychom chtěli, aby se mohlo zhruba 30 až 50 procent trhu snadno napojit, tedy 'zapnout' si expres doručování. Naše API už ale obsahuje cenově výhodnější možnost pro partnery, kteří dokážou rozesílat naráz více zásilek v podobném čase a místě," říká Ondřej Krátký, ředitel firmy Liftago.

Přeprava zásilek prostřednictvím vozů taxislužby teprve začíná a zatím se tímto způsobem doručí jen tisícovky balíků za měsíc. Kapacita je ale řádově vyšší. Kromě Alzy a Zásilkovny dnes Liftago spolupracuje s dalšími asi 50 hráči z e-commerce, kteří nyní testují napojení přes API. Přeprava zásilek je ale dostupná i přes aplikaci, kterou nyní využívá přes tisícovku korporátních zákazníků. Liftago tak čeká další navyšování množství kurýrních přeprav.

"Po desítkách testů s největšími i malými partnery vidíme, že rychlost doručování záleží vlastně na rychlosti jejich vyskladnění. Síť first/last mile dopravců pod Liftagem je tak hustá, že je dokážeme přistavit za pět až 15 minut včetně okrajových částí měst a doručit za 10 až 60 minut podle velikosti zóny a počtu doručení na jednoho řidiče či kurýra. K rychlosti hodně pomáhá i live tracking zásilek pro odesílatele i příjemce, který snižuje prostoje mezi zásilkami," říká Ondřej Krátký.

Místo doručení distribuce na pobočky

Obrovský dopad měl nástup on-line obchodování na společnost Zavolejsikurýra.cz. Ta se soustřeďuje na pravidelnou přepravu zásilek z centrálních skladů e-shopů, jako jsou Mall.cz, Czc.cz, Alza a další, do jejich pobočkové sítě.

S Alzou spolupracuje už od roku 2009, tedy zhruba od doby, kdy došlo k rychlému nárůstu prodejů po internetu. V současnosti pro ni zajišťuje distribuci z pražských logistických center i slovenského skladu do poboček včetně Alzaboxů ve čtyřech zemích a také přímé doručování konečným zákazníkům o víkendech. Dodávky domů poskytuje i Mallu. Za víkend tak řidiči Zavolejsikurýra.cz rozvezou nyní, tedy ještě před sezonou, šest až deset tisíc zásilek.

Na rychlé doručování z on-line obchodů na domácí adresy se ale nesoustřeďuje. Podle šéfa firmy Martina Zocha lidem většinou stačí doručení do druhého dne, které za nižší ceny poskytují balíkové služby. Navíc je v tomto oboru velký cenový tlak, protože e-shopy nechtějí přenášet stoupající náklady dopravců na konečné zákazníky. "V několika letech by je ale rozhodně mělo zdražení zasáhnout," myslí si Martin Zoch.

Směr meziměsto

Kurýrní služby, které původně působily převážně v Praze a okolí, se také stále více zaměřují na meziměstskou přepravu. Na rozdíl od balíkových dopravců, kteří využívají svůj systém třídění v depech a negarantují čas doručení, nabízejí expresní služby dodání do určitého času, většinou druhý den dopoledne nebo odpoledne, a to přímo do rukou konkrétního člověka. Tato služba bývá o něco dražší než u balíkového systému, ale zároveň o mnoho levnější, než by bylo okamžité doručení.

U firmy Messenger, která má už 17 poboček, tvoří meziměsta více než polovinu zásilek a každý rok jejich počet roste až o 20 procent.

Také Zavolejsikurýra.cz se zaměřuje na meziměstskou přepravu, ale už i na mezinárodní. Firma má v Brně sklad s plochou 3500 metrů čtverečních, kam vozí z Vilniusu zboží od litevského prodejce náhradních dílů, jež odtud směřuje do dalších zemí střední a jižní Evropy. V nich má vlastní pobočky i kurýry, jejichž počet se rozrostl už na celkových 600. Vlastní minidepa provozuje Zavolejsikurýra.cz i v českých krajských městech.

Jednostopé prostředky chybí

Zatímco před 20 lety tvořily značnou část kurýrních dopravních prostředků kola, skútry a motorky, dnes už jsou vidět minimálně. Jednak se rychlí dopravci hodně zaměřují na meziměstskou přepravu, navíc jednostopá vozidla využívají i doručovatelé jídla. "Nejvíc u nás jezdí auta, ale potřebovali bychom i motorky a kola," říká Radek Hrehor ze Sprinteru.

Firma Zavolejsikurýra.cz už provozuje jen vlastní auta, a dokonce k nim má i dílnu, v níž servisuje kromě svých vozidel i část dodávek České pošty.

Kurýři tradičně jezdili na nepříliš ekologické, ale levné palivo LPG. Dnes se k nim přidávají i auta na stlačený zemní plyn (CNG). Na toto palivo jezdí i všech 300 aut společnosti Dodo. Zbytek roznesou pěší kurýři a firma zvažuje i nasazení mopedů a elektrokoloběžek. Jinak ale elektřina mezi kurýrní služby zatím příliš nedorazila.

Nedostatek lidí brzdí

Přestože kurýrní firmy registrují poptávku po dalších přepravách, řada z nich je odmítá. Potíž je, stejně jako v jiných oborech, minimum volných pracovních sil. "Stagnujeme kvůli nedostatku lidí. Nemůžeme nabírat nové zákazníky, protože se nám to pak nedaří vykrýt lidmi," říká Martin Zoch ze Zavolejsikurýra.cz. To potvrzují i další kurýrní společnosti.

Na atraktivitě práci nepřidávají ani dopravou ucpaná města nebo potíže s nedostatkem parkovacích míst pro zásobování, a tím neustále hrozící pokuty. "Obrovská výzva je rovněž spolupráce s městy na projektování a případném budování adekvátní infrastruktury. My již v současné době například poskytujeme data a zpětnou vazbu pražskému IPR," říká Michal Menšík z Dodo.

Vzhledem k nedostatku pracovníků a tlaku na vytěžování dopravy ve městech leží budoucnost kurýrních služeb nejspíš v automatizaci. "Růst bude také tlak na vyhodnocování dat v reálném čase a využití najde i technologie strojového učení. Díky té bude možné dále zlepšovat plánování a s vysokou přesností predikovat objednávky, takže na ně budeme reagovat ještě dříve, než budou skutečně vytvořeny. Ze zvýšení efektivity celého systému městské logistiky bude profitovat především koncový zákazník, pro kterého to bude znamenat ještě rychlejší dodávky zboží či třeba jídla," předpovídá Michal Menšík. A zmiňuje inovace, které k efektivnímu doručování můžou v budoucnu přispět, jako je doručování do kufrů aut nebo prvky chytré domácnosti.

Článek vyšel v říjnové Logistice.