ilustrační foto
ilustrační foto
autor: Maersk

Ekologická zátěž námořní přepravy zboží je v současnosti nižší zejména díky tomu, že se průměrná rychlost námořních lodí snížila o 15 až 20 procent. Lodě tak nyní spotřebují méně paliva a produkují méně uhlíku. Zatímco v roce 2008 komíny nákladních lodí vypustily do ovzduší zhruba miliardu tun uhlíku, dnes toto množství dosahuje 820 milionů tun. Zjistila to výzkumná společnost Clarkson Research, informaci přinesl internetový server splash247.com.

Dnešní lodě mají rovněž nižší spotřebu paliva, Clarkson Research označuje zhruba 30 procent celosvětové lodní tonáže jako „eko“ a odhaduje, že tyto lodi produkují o přibližně 20 procent méně uhlíku. Například moderní „ekologická“ loď třídy Capesize tak vytvoří zhruba 85 tun uhlíku za den ve srovnání se 112 tunami, které vyprodukuje podobné, ale neekologické plavidlo na stejné trase.

Podle zásad Mezinárodní námořní organizace by měla námořní doprava snížit produkci skleníkových plynů do roku 2050 o 50 procent ve srovnání s rokem 2008.

Autoři: pat