V dobách, kdy ještě nefungoval on-line prodej, byla logistika obchodníků postavená na přepravě a skladování větších jednotek, převážně palet. E-shopy ale tento model změnily. Zboží se tak stále častěji dostává k zákazníkům po balíkách. Jaký to má dopad na životní prostředí?

Většina on-line zákazníků si nechává zboží přivést až domů. Mohlo by se zdát, že je to šetrnější k přírodě, protože balíkoví dopravci zajišťují přepravu ve velkém, místo aby všichni vyjížděli za nákupy jednotlivě vlastním vozem.

Jenže spousta nákupů v kamenných prodejnách se odehrává bez použití auta, minimálně ve městech, kde jsou dopravní emise mnohem vyšší než na venkově. A rozvoz balíků k vchodovým dveřím má i řadu vedlejších, nepříliš ekologických dopadů. Předně dopravci přiznávají, že se jim nedaří dostatečně vytěžovat auta, mnoho zásilek se nepodaří doručit na první pokus a lidé on-line zboží vracejí mnohem častěji než v tradičním retailu − nejvíc to platí u oblečení, kde se podíl vratek pohybuje v desítkách procent.

Navíc e-shopy zavádějí i vlastní dopravu, čímž se balíkový trh ještě více rozdrobuje, a vytěžování aut se tak komplikuje. Problémem on-line obchodu je i vyšší spotřeba obalového materiálu oproti kamennému prodeji nebo tlak na rychlejší doručení. Platí, že čím rychleji chci zboží dostat, tím méně času je na konsolidaci a efektivní, tedy i ekologicky šetrné doručení.

Rostoucímu objemu přeprav souvisejících s e-commerce nepomáhá ani fakt, že spotřebitelé žijí v 'marketingovém bludu' tzv. dopravy zdarma, upozorňuje Petr Kolář z katedry logistiky pražské VŠE. Nakupující tak mají pocit, jako by se jich doručení netýkalo, ve skutečnosti je ale dopravné alespoň částečně rozpuštěné v ceně zboží, navíc spotřebitelé platí i nepřímo − zhoršením kvality ovzduší, čekáním v dopravních zácpách a nižší kvalitou služby, jejíž poskytovatelé se musejí zaměřit u levně přepravovaných zásilek na jejich množství.

Dopravci sice hromadně informují o nasazení, nebo spíš testování vozů s šetrnějším provozem, to ale zatím zdaleka nestačí. Vylepšit ekologickou stopu e-commerce by mohlo třeba zvýšení podílu hromadného doručování do balíkomatů nebo partnerských poboček. Najít řešení však nebude snadné. Každopádně důležité je rozpoutat širší diskusi o této problematice. Radnice velkých měst v některých zemích už s tím začaly − upozorňují obyvatele, že on-line prodej má i svou odvrácenou stránku.

Související