Po Praze se během posledního roku začalo pohybovat množství kurýrů s krabicovými baťohy výrazných barev. Rozvoz hotových jídel z restaurací, které si zákazníci objednávají přes aplikace i po telefonu, se u nás se stoupajícími platy začíná rozjíždět po vzoru západní Evropy. Například v Paříži proběhne denně přibližně 50 tisíc doručení do dvou hodin, většinou jde o oběd nebo večeři. Dvanáct procent Pařížanů si objednává dovoz jídla alespoň jednou za týden, uvedla letos na konferenci Zóna Logistika Laetitia Dablanc, ředitelka výzkumu na dopravním institutu University of Paris-Est.

Vedle rozvozů, které si samy zajišťují jednotlivé restaurace včetně některých fastfoodových řetězců, se na českém trhu v současnosti prosazuje i několik specializovaných firem. Jsou jimi původem české Dámejídlo.cz, které nyní vlastní německá společnost Delivery Hero, americký Uber Eats nebo finský Wolt. Jejich provoz charakterizují IT technologie, silný marketing a využívání dopravních vozidel se šetrným pohonem.

Letos až 10 milionů

Společnost Dámejídlo.cz, která na trhu působí ze zmíněných tří firem nejdéle a je lídrem trhu, rozváží v Česku ve 170 městech a obcích. V Praze doručuje z 800 restaurací, po celé republice celkem z 2700. V nejvytíženějších časech − kolem obědů a večeří − zvládají kurýři Dámejídlo.cz doručit prostřednictvím aut, skútrů, kol nebo pěšky až 4000 jídel za hodinu. Firma roste meziročně o 40 procent a její šéf Aleš Ječmen odhaduje, že během roku 2019 odveze více než 10 milionů jídel.

4000

Tolik jídel za hodinu zvládají kurýři Dámejídlo.cz doručit v nejvytíženějších časech. Firma působí už ve 170 českých městech a obcích, kde rozváží z 2700 restaurací.

Společnost Uber Eats počet doručených objednávek neupřesnila. Podle jejího ředitele Tomáše Peťovského každý měsíc dosahuje ve střední Evropě zvýšení počtu objednávek o 15 procent. Uber Eats nabízí dovoz v hlavním městě z 250 restaurací, včetně McDonald's, a další významný hráč Wolt rozváží v Praze pro 260 podniků a v Brně pro bezmála 90, uvedl server Mediaguru.cz. "Počty objednávek bohužel nemůžeme sdílet, ale od spuštění Woltu v České republice meziměsíčně rosteme a stejný trend očekáváme i do budoucna," sdělil generální manažer firmy Jan Foret.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci