Velké e­-shopy hledají alternativy k doručování rostoucího počtu zásilek a zejména ve velkých aglomeracích se snaží zajistit přepravu vlastními silami. Trend je to celosvětový a největší iniciativy v tomto směru vytvářejí zejména giganti, jako je například Amazon. Americký internetový obchod už před několika lety zareagoval na problémy s doručováním ve Spojených státech a začal budovat vlastní síť včetně služby pro doručování na poslední míli. To mělo důsledky pro vztahy s některými přepravními firmami, které začaly rychle počítat, v kterých oblastech se jim spolupráce s e­-shopem vyplatí a kde už nikoli. Například FedEx nedávno oznámil omezení pozemního doručování a letecké přepravy balíků pro Amazon ve Spojených státech.

Podobné iniciativy vyvíjí i velké e­-shopy v České republice, vlastní dopravu má například Alza, Mall i další. Mají se domácí dopravci bát, že přepravní sítě internetových obchodů ohrozí jejich rozvoj? Většina dopravních firem si to nemyslí. Situace ale není jednoznačná.

Budování vlastního rozvozu se potýká se stejnými problémy, kterým musí čelit dopravci, například s rostoucími náklady a kritickým nedostatkem řidičů. "Provoz vlastní sítě tak stojí stále větší úsilí," říká Lukáš Novotný z Geis Parcel CZ. "Na druhou stranu myšlenka vlastních aut minimálně na rozvoz drobného zboží mezi jejich vlastními prodejnami je asi funkční a dává smysl." Jenže řidiči chybí všem a právě kvůli jejich nedostatku by mohlo další rozšiřování vlastních doručovacích služeb e­-shopů zvýšit nákladovou část ceny, a zdražit tak obecně přepravní služby.

Cherry picking

Vlastní doprava nepředstavuje pro dopravce problém, pokud má doplňkový charakter. V případě, že by došlo k tzv. "cherry pickingu" čili vybírání třešinek a e­-shop by se rozhodl doručovat sám například ve velkých městech, hodlají dopravci reagovat změnami cen.

Z pohledu dopravce představuje nevýhodu také to, že e­-shop nemá dopravu jako hlavní činnost, a tedy své kapacity nemůže prioritně směrovat do rozvoje sítě a přepravních technologií. Systém je proto nákladnější, provozovatel pro něj musí zaměstnávat více lidí, nejen řidičů či eventuálně dispečerů, ale také těch, kteří se starají o vozový park. Dále musí počítat s investicemi, které by mohl využívat naopak pro rozvoj vlastního byznysu. Naopak dopravce má obvykle lepší kontrolu nad celou přepravní sítí a většinou i lepší pokrytí. Dokáže se i lépe připravit na vykrývání špiček během roku.

E­-commerce nejsou jen balíky

Zatímco si pod pojmem doručování zásilek pro e­-shopy většinou představíme dodávku rozvážející balíky a balíčky, ve skutečnosti se často převážejí i rozměrné a těžké zásilky. Běžná bývá bílá technika, tedy pračky, lednice, myčky nádobí i zahradní nábytek a podobně. Ačkoli v rámci přeprav pro e­-shopy nepředstavují tyto přepravy velký podíl, jsou typem zásilek s přepravou náročnou na prostor a manipulaci, ve kterých právě dopravci mohou využít synergií svých sítí. "Síla spočívá v komplexnosti služby," vysvětluje Lukáš Novotný. "Jedním z našich produktů je systémová přeprava paletových a kusových zásilek v oblasti B2C. Zajišťujeme tyto služby i řadě e-shopů, včetně například doručení spotřebiče na konkrétní určené místo, odvoz starého přístroje a nepotřebných obalů."

"Nadrozměr" z internetu

Zásilky z e­-shopů nejsou jen balíky, ale také rozměrné a těžké zásilky. Běžná bývá bílá technika či zahradní nábytek, zásilky náročné na prostor a manipulaci, ve kterých dopravci mohou využít synergií svých sítí.

Nicméně i v tomto segmentu již zavádějí některé internetové obchody vlastní dopravu. "V našem segmentu velké bílé techniky je to tak, že ty největší e­-shopy si vybírají lokality, kde je pro ně výhodné využívat svou vlastní službu," říká Jan Kodada z Gebrüder Weiss. "Jde většinou o místa s větší hustotou obyvatel, tedy hlavně o Prahu. My se na velké zásilky zaměřujeme již od samého začátku, kdy jsme služby pro e­-shopy zavedli, a doručujeme nejen běžnou bílou techniku, ale třeba i rozměrné televizní přijímače, sedačky a další nábytek či zahradní traktůrky, zahradní domky, sauny, skleníky a podobně." Podle Jana Kodady se přitom přeprava netýká pouze jednotlivých komodit, ale zahrnuje zejména takzvané multizásilky složené z více objednaných položek doručovaných na jednu adresu v jeden okamžik.

Lepší vytížení vozidel

Při využití externí přepravní společnosti vzniká v nákladové efektivitě výhoda díky většímu objemu zásilek rozvážených po území celého státu. Ani velký e­-shop totiž nedosahuje takového počtu přepravených balíků jako specializovaný balíkový dopravce. Navíc bývá tento typ dopravy vytížen téměř pouze jednosměrně a z rozvozu se vozidla vracejí prázdná.

V neposlední řadě vlastní doprava e­-shopů může také přispívat ke zhoršování ekologických problémů. Protože se vlastní doručování odehrává především ve velkých městech a aglomeracích, znamená větší počet rozvozových firem i větší počet automobilů, a tedy další zhoršování životního prostředí.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci