Ve srovnání s klasickým prodejem zboží v kamenných obchodech má e-shopový obal v mnohem vyšší míře i funkci transportní, neboť on-line zásilky absolvují daleko větší počet manipulací, než se dostanou k zákazníkovi. Internetové obchody proto hledají rovnováhu mezi cenou a bytelností obalů. Vybírají si přitom ze široké škály možností, od standardních, ekonomicky nejvýhodnějších klopových krabic přes rychlouzavírací boxy, které jsou dražší, ale nabízejí časově efektivnější sestavení, až po PE sáčky či na míru vyrobené obaly. Také paleta "příslušenství" je pestrá a zahrnuje různé typy stretch folií, výplňové materiály, lepicí a vázací pásky a další. V souvislosti s tím se řeší i způsob balení, respektive volí se mezi zapojením různých balicích automatů a manuální prací. Té se někdy nevyhnou ani velké e-shopy s pokročilou automatizací, když potřebují zabalit a vyexpedovat velké či neskladné zboží.

Nesnadné rozhodování o automatizaci

V řadě internetových obchodů se v současné době ještě používá ruční balení i pro běžné zboží. Operátor nebo software vybere odpovídající typ a velikost obalu, do kterého se vloží produkt, dodací list, reklamní letáky a prázdné místo se zaplní vhodným výplňovým materiálem. Automatizace zůstává výsadou spíše větších a ekonomicky silnějších firem, postupně se však začíná vyplácet i v menších provozech. Typů automatizace je dnes nepřeberné množství a možnosti se stále zvětšují. Skladová logistika je dynamicky se vyvíjející oblast a technologické firmy v ní vidí velký potenciál.

Nicméně rozhodování, kdy nasadit automatizaci, není vždy snadné. "Je to velmi individuální záležitost," říká Petr Petřík ze společnosti Xertec. "Někde automatizace dávat smysl může, jinde nemusí. Charakter produktů, počet zásilek, rychlost růstu i lokalizace skladu a s ní spojená dostupnost pracovní síly hrají v rozhodovacím procesu nezastupitelnou úlohu. Pro malý e-shop je vyšší stupeň automatizace v oblasti balení povětšinou nedostupný, ukazatel ROI návratnosti investice je v těchto případech neúprosný."

70 %

Při ručním balení lze software pro výběr obalu využít jen tehdy, jsou-li na vstupu získány potřebné metrické údaje nebo pokud je předal dodavatel. Efektivita díky takovému softwaru se pak může zvýšit až o 70 procent.

Alternativou může být outsourcing logistiky do fulfillmentových společností, kde nějakou formu automatizace již využívají či o její implementaci uvažují. Investici do plně automatických linek by však měla předcházet komplexní analýza zahrnující všechny vstupy.

"Pro malý e-shop, který odesílá do stovky balíků denně, není nutností investovat do přístrojů," upozorňuje Silvie Tökölyová z firmy Raja. "U větších e-shopů, které expedují více jak 500 balíků za den, je třeba nějakého pomocníka, ať už se jedná o výrobu vzduchové nebo papírové výplně. Užitečným pomocníkem může být v tomto případě například stroj PadPak Senior, který je vhodný pro potřebu zhruba tisícovky balíků denně."

Automatizace

zatím zůstává výsadou spíše větších a ekonomicky silnějších firem, postupně se však začíná vyplácet i v menších provozech. Alternativou může být outsourcing logistiky do fulfillmentových společností.

Velká automatice se však vyplatí až u těch největších e-shopů, které zasílají tisíce nebo spíše desetitisíce zásilek denně. "U všech ostatních se nicméně vyplatí zvažovat nějakou míru sofistikovanosti obalu, která může ušetřit čas balení a tím personální náklady," říká Miroslav Špaček z firmy Boxmaker. "Je tedy nutné zvažovat nejenom nákupní cenu daného obalu, ale také čas na jeho otevření, naplnění a uzavření. Kromě toho je také nutné do nákladů zahrnout i ostatní pomocné obalové materiály, jako jsou lepicí pásky, etikety a podobně."

"Od špendlíku po lokomotivu"

Záleží i na povaze odbavované zásilky. Ideální stroj by měl být schopen zabalit vše, "od špendlíku po lokomotivu". To je samozřejmě nereálné a automatizovaná pracoviště v e-shopech, která zpracovávají zboží nejrůznějších velikostí, obvykle musí kombinovat stroje více typů. Výkonné automatizované balicí stroje dokážou ve většině případů balit pouze omezený typ a velikost produktů. Zároveň zabalení více kusů rozměrově rozdílných produktů do jednoho balíku zůstává na hranici možností robotizovaného pracoviště. "Proto v našich skladech kombinujeme různé postupy," říká Michal Ondomiši z Alza.cz. "Ve většině případů máme vytvořeny balicí postupy podle velikosti produktu a typu následné přepravy. V případě obalových materiálů vybíráme vhodný druh pro daný typ balení."

Použité krabice

E-shopy poslední dobou využívají také použité krabice z výkupů. Jsou levnější, otázkou je ale jejich odolnost.

Neméně důležitým faktorem je důraz na konstrukční stabilitu obalu, která zaručí ochranu obsahu zásilky při přepravě. Zároveň by automatická linka měla být schopna nejen obal vyrobit, ale provádět i různé dílčí procesy, vkladem dodacího listu, faktury či reklamního letáku počínaje přes výstupní kontrolu a aplikaci přepravních etiket a další přidanou hodnotou v podobě adresné personifikace konče.

Různé technologie

Z hlediska použité automatizační technologie se může jednat o poloautomaty, které sestaví krabicové polotovary, případně je na konci procesu zalepí, či řešení, která sestavenou krabici výškově upraví na míru vloženému obsahu. Větší uplatnění začínají nacházet i robotická ramena.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci